Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

VLD: Opening nieuw museum Yad Vashem

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Persberichten > Open Vld

Author Thread
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Geplaatst: Wo 16 Mrt 2005, 14:53  Reageer met quote   Naar boven

Telkens als ik aan de Holocaust denk, zie ik voor mij dezelfde foto. Een kleine jongen in Auschwitz. Korte broek, pet op het hoofd. Met de handen in de lucht. Er staat niemand meer om hem heen. Hij staat alleen. Helemaal alleen. Kijkend in de loop van een geweer.

Het beeld is op mijn netvlies gebrand. Ik heb het gevoel dat de kleine jongen naar mij kijkt. Met onbegrijpende ogen. Hij vraagt mij: «Wat is er aan de hand? Waar zijn mijn ouders, mijn broers en zussen? Waarom doen mensen zoiets? Wat deed ik verkeerd?»

Het zijn vragen waarop ik geen antwoord weet. Iets wat niet te begrijpen valt. Het meest lijkt het nog op een ziekte. Een ziekte van de geest die het geweten doet wegrotten. De ziekte van het racisme, het antisemitisme, de xenofobie.

De jongen lijkt mij te vragen of ik die ziekte niet snel kan genezen. Zodat niemand ter wereld nog ooit een geweerloop op hem, op kinderen richt. Zekerheid kunnen we niet geven. Maar ik beloof hem dat ik heel mijn leven lang alles, alles zal doen om ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeuren zal. Mijn land heeft een actieplan tegen anti-semitisme in de steigers gezet en heeft gevraagd te mogen toetreden tot de International Cooperation on Holocaust Education, Remembrance and Research. 27 januari is voortaan de officiële herdenkingsdag van de Holocaust in België. Twee jaar geleden bracht ik het aandeel van de verantwoordelijkheid van ons land in herinnering door het vernoemen van de rol die sommige Belgische ambtenaren en administraties in deze tragedie hebben gespeeld. Ik wil deze verontschuldigingen vandaag herhalen. Maar vooral zal ik met mijn kinderen naar Auschwitz, naar Yad Vashem, naar andere Holocaustmusea gaan om dezelfde ogen vol onbegrip te zien om één boodschap bij te brengen: «We zullen in de naam van tolerantie de intolerantie nooit meer tolereren».

Verklaring van Eerste Minister Guy Verhofstadt bij de opening van het nieuwe museum van Yad Vashem.
Jeruzalem, 16 maart 2005
Bericht: #470863

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Do 16 Okt 2008, 01:04
  Berichten van afgelopen:      
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
phpBB Group