Persberichten
PI Redactie

|
| Geplaatst: Zo 4 Mei 2008, 18:11 | Onderwerp: Open Vld: Marino Keulen: Strijden tegen eetstoornis anorexia |
 |
|
Open Vld-senator Margriet Hermans bundelt samen met de Franstalige partijen PS en MR de krachten in de strijd tegen de eetstoornis anorexia. Via een resolutie vragen ze dat er een gedragscode komt in de modewereld die extreem magere modellen uitsluit uit modeshows en schoonheidswedstrijden. Bovendien vragen ze een onderzoek naar de invloed van websites die jonge meisjes aanzet tot anorexia, de zogenaamde pro-ana sites. Ook Open Vld-Kamerlid én ex-model Katia della Faille staat achter het voorstel: “Ik weet dat heel wat modellenbureaus zelf vragende partij zijn. Uiteindelijk hebben zij ook het meeste baat met modellen die goed in hun vel zitten.”
Onlangs werd in Frankrijk een wetsvoorstel goedgekeurd dat het aanzetten tot, of het promoten van anorexia strafbaar maakt. Overtreders riskeren er voortaan tot 2 jaar cel en 30.000 euro boete. Maar zo ver wil Open Vld hier niet in gaan. Margriet Hermans: “We willen niet zo agressief te werk gaan als in Frankrijk want zo’n aanpak werkt averechts. We maken liever duidelijke afspraken in overleg met de sector zodat iedereen dezelfde doelen nastreeft.
Katia della Faille is het met deze werkwijze eens: “Vanuit mijn eigen ervaring heb ik nooit enige dwang gevoeld om te vermageren. Ik ben dus blij dat we niet in de voetsporen van Frankrijk treden maar dat we kiezen voor het overleg. Uiteindelijk zal dat het meeste vruchten opleveren.” |
| Bericht: #766628 |
|
Advertentie
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Za 5 Jul 2008, 13:19
|
|
|
|