4sake
PI Expert

Uit: de broek van onze pa. |
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 09:04 |
 |
|
De stad Antwerpen telt een tachtigtal kerken, en dat zijn er volgens schepen van Erediensten Philip Heylen (CD&V) te veel. Hij broedt op een ambitieus beleidsplan om een deel van de amper gebruikte kerken af te breken of ze een nieuwe bestemming te geven. 'Waarom zouden we ontwijde kerken van Antwerpen niet ter beschikking stellen van de islam?'
Voor een reeks kerken in de stad wenkt de sloophamer. 'Dat klinkt revolutionair en dat is het waarschijnlijk ook', meent Heylen. 'Maar Antwerpen heeft te veel kerken. We moeten keuzes durven maken en kerken durven sluiten.'
In het midden van de negentiende eeuw investeerde de katholieke kerk als een bezetene in bakstenen. De ene kerk na de andere rees uit de grond, stuk voor stuk pareltjes. En Antwerpen was met architecturale meesterwerken als de Carolus Borromeuskerk en de Sint-Pauluskerk al rijkelijk bedeeld. "Naast de echte kathedraal heeft Antwerpen nog eens zeker dertig minikathedralen", stelt Heylen vast.
Maar de laatste decennia heeft het kerkbezoek enorme klappen gekregen. Het uitgebreide katholieke patrimonium staat allang niet meer in verhouding tot het aantal misgangers. Heylen heeft het laten onderzoeken.
"Antwerpen heeft op zijn grondgebied zo'n tachtig kerken. Sommige van die kerken verzorgen nog maar één dienst per week, die als het wat meezit nog twintig gelovigen lokt. Heel wat kerkfabrieken kunnen de kosten zelf niet dragen en kloppen aan bij de stad. Op iedere gemeenteraad behandelen we wel zo'n smeekbede. Maar het is niet langer houdbaar om te blijven investeren in al die kerken, om ze allemaal te blijven restaureren. Die peperdure politiek is ingehaald door de tijd."
Kerken sluiten wordt niet makkelijk, geeft de schepen toe. "Je kunt niet zomaar blind afgaan op het aantal kerkgangers. Er spelen heel wat verschillende criteria: welke architecturale waarde heeft de kerk, hoeveel andere kerken telt de wijk, hoe groot is het maatschappelijk draagvlak? Dit is geen simpele discussie. Een kerk mag dan misschien nog maar twintig parochianen lokken, voor die twintig mensen is de kerk misschien wel hun hele leven."
Heylen wil omzichtig snoeien in het Antwerpse kerklandschap, in nauw overleg met de parochies en de kerkbesturen. "In Gent is een oude kapel omgetoverd tot lingeriewinkel. Dat kon het bisdom maar matig appreciëren, het heeft nog liever dat kerken afgebroken worden dan dat ze een nieuwe bestemming krijgen die totaal haaks staat op de kerkfunctie. We moeten ook niet nodeloos provoceren."
Een religieuze herbestemming voor de kerken is een eerste denkpiste. Veel Antwerpse moskeeën huizen nu in achterkamertjes of garages, de moslimgemeenschap snakt naar ruimte. "Waarom kunnen we ontwijde kerken, ontdaan van alle christelijke symbolen, niet ter beschikking stellen van de islam?", vraagt Heylen zich af. "Voor de joden is dat onbespreekbaar, maar de Antwerpse moslims hebben me al duidelijk gemaakt dat ze daar veel minder problemen mee hebben. Al wordt het nog een heel karwei om de katholieke kerk over de streep te trekken. Ze zegt niet per definitie 'nee', maar maakt zich zorgen over welke strekking van de islam de ongebruikte kerken zou innemen.
"Een aantal parochies deelt de kerk al met andere geloofsgemeenschappen. In de Sint-Amanduskerk in Antwerpen-Noord houdt de Assyrische kerk geregeld vieringen. En de Sint-Jozefkerk aan het Stadspark, die al jaren leegstaat, wordt voortaan verhuurd aan de Russisch-orthodoxe kerk. Natuurlijk is het water tussen katholieken en orthodoxen minder diep dan tussen katholieken en moslims, maar ik denk dat ze hun voorbehoud nog wel opzij kunnen zetten. Ik pleit er tenslotte ook niet voor om élke kerk om te toveren tot moskee."
Een totaal andere functie aan de kerken geven is een andere optie. Maar de mogelijkheden zijn beperkt. "Boekhandel Selexyz in een voormalige kerk in Maastricht (door The Guardian bestempeld als mooiste boekhandel van Europa, JV) is natuurlijk het typevoorbeeld. Indrukwekkend. In Antwerpen mogen we ook trots zijn op ons muziekcentrum Amuz in een oude augustijnenkerk. Maar dat is een peperduur project, zo kun je er geen tien op poten zetten."
Hoeveel en welke kerken er moeten sluiten, een andere bestemming moeten krijgen of andere religies moeten verwelkomen, weet Heylen nog niet. Deze week werd een werkgroep boven de doopvont gehouden die een nauwkeurige inventaris gaat opmaken. "In het najaar voeren we dan, kerk per kerk, het debat met het bisdom en met de parochies." Bron Gva
| Quote: |
"Die peperdure politiek is ingehaald door de tijd."
|
Die peperdure politiek ?(betalen van burgermeester,schepen,sjoemelaars,feesten,homo parades,cultuur (MAS 2miljard bf!)en nog van die nonsens)is uiteraard allang bezig en moet daarbij flink gesnoeit worden !!

Laatst aangepast door 4sake op Za 10 Mei 2008, 09:13, in totaal 1 keer bewerkt |
| Bericht: #767198 |
|
Advertentie
|
|
moedertje
PI Senior

Uit: rotselaar |
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 09:12 |
 |
|
Als ze dat durven doen....dan sta ik op mijn achterste poten. Een symbool van het christendom verkopen aan de islam cultus ? Over mijn lijk ja. Ik heb er niets op tegen dat er gezocht wordt naar culturele opties, maar de islam hoort daar niet bij. Punt uit. En dat voorstel komt dan nog van een CD&V-er. |
| Bericht: #767199 |
|
|
4sake
PI Expert

| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 09:19 |
 |
|
| moedertje schreef: |
Als ze dat durven doen....dan sta ik op mijn achterste poten. Een symbool van het christendom verkopen aan de islam cultus ? Over mijn lijk ja. Ik heb er niets op tegen dat er gezocht wordt naar culturele opties, maar de islam hoort daar niet bij. Punt uit. En dat voorstel komt dan nog van een CD&V-er. |
"CD&V-er"
t'is misschien ne even grote atheďst als ik,
maar dat doet geen afbreek op hetgeen je zegt waar ik volledig achter sta.
Het is eigenlijk ook een cultureel erfgoed zo een kerk en daar dienen de politiekers zorg voor te dragen en met hun poten af te blijven.
En als het niet te betalen valt,afbreken en sociale woningen zetten
voor eigen volk.
 |
| Bericht: #767201 |
|
|
misantroop
PI Pro

|
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 09:20 |
 |
|
Wederom een onnodige provocatie naar de autochtone bevolking toe. Als er teveel kerken zijn (wat heus wel zo is) en de overheid kan niet meer instaan voor het onderhoud ervan moeten deze gewoon openbaar verkocht worden. De persoon die de kerk dan koopt kan zelf beslissen wat de nieuwe bestemming wordt van de kerk en of hij ze al dan niet wilt slopen om er een ander gebouw neer te planten. Het is toch wel raar dat andere openbare gebouwen die wel nog een functie hebben simpelweg verkocht worden om dan naderhand terug te huren door de overheid terwijl men langs de andere kant een kerk die geen functie meer heeft persé in overheidshanden wilt blijven behouden. |
| Bericht: #767202 |
|
|
4sake
PI Expert

| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 09:31 |
 |
|
| misantroop schreef: |
| Wederom een onnodige provocatie naar de autochtone bevolking toe. Als er teveel kerken zijn (wat heus wel zo is) en de overheid kan niet meer instaan voor het onderhoud ervan moeten deze gewoon openbaar verkocht worden. De persoon die de kerk dan koopt kan zelf beslissen wat de nieuwe bestemming wordt van de kerk en of hij ze al dan niet wilt slopen om er een ander gebouw neer te planten. Het is toch wel raar dat andere openbare gebouwen die wel nog een functie hebben simpelweg verkocht worden om dan naderhand terug te huren door de overheid terwijl men langs de andere kant een kerk die geen functie meer heeft persé in overheidshanden wilt blijven behouden. |
Akkoord voor de verkoop,maar stel dat Denis Black Magic zo een kerk koopt en wil daar zijn filmpjes in op nemen(voor sommigen misschien heel ophitsend)dat slaat toch ook tegen de borst,
en daar zou ik dan ook niet mee akkoord gaan.
Verkopen onder voorwaarden met erfdienstbaarheden lijkt mij
nog het beste.
Dat is mijn mening natuurlijk.
 |
| Bericht: #767205 |
|
|
misantroop
PI Pro

|
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 10:10 |
 |
|
| 4sake schreef: |
Akkoord voor de verkoop,maar stel dat Denis Black Magic zo een kerk koopt en wil daar zijn filmpjes in op nemen(voor sommigen misschien heel ophitsend)dat slaat toch ook tegen de borst,
en daar zou ik dan ook niet mee akkoord gaan.
Verkopen onder voorwaarden met erfdienstbaarheden lijkt mij
nog het beste.
Dat is mijn mening natuurlijk.
 |
Je kan uiteraard voorwaarden koppelen aan de verkoop maar ik weet niet hoever je daar wettelijk en contractueel in kan gaan. Zo kan je bvb stellen dat in het gebouw zelf geen commerciële activiteiten mogen uitgeoefend worden maar wel op de grond zelf of maw dat indien men toch een commerciëel activiteit wenst uit te oefenen het gebouw eerst gesloopt moet worden (beter de korte pijn dan de lange pijn. Je kan de katholieke kerk ook een voorkooprecht geven zodoende dat als zij het gebouw echt willen behouden ze het nog steeds zelf kunnen kopen.
Waar het mij uiteindelijk om draait is dat de maatschappij niet langer meer moet opdraaien voor de subsidies van allerlei geloven. Geloof is iets strikt privé en subsidies daarvoor doen daar afbreuk aan. Let ook op het feit dat in het oorspronkelijk artikel helemaal geen sprake is van een verkoop, zoals moedertje verkeerd interpreteerd, maar dat er enkel sprake is van een herbestemming en het is juist dat feit dat me helemaal tegen de borst stuit zeker als men in het achterhoofd houd dat andere overheidsgebouwen die wel degelijk nog een functie hebben achteloos verkocht worden om naderhand dan terug te gaan huren. Nu heeft men gebouwen die geen functie meer hebben en nu weigert men ze te verkopen maar gaat men ze gebruiken om anderen er mee te provoceren of misschien is het gewoon om stemmen te winnen. In beide gevallen is het verachtelijk. |
| Bericht: #767209 |
|
|
moedertje
PI Senior

Uit: rotselaar |
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 10:17 |
 |
|
Misantroop, vergis ik mij? Zijn die kerken geen eigendom van het bisdom? Ze worden beheerd door de kerkfabriek en het onderhoud van de kerken gebeurt wel door de belastingbetaler.
Laatst aangepast door moedertje op Za 10 Mei 2008, 10:37, in totaal 1 keer bewerkt |
| Bericht: #767210 |
|
|
misantroop
PI Pro

|
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 10:34 |
 |
|
| Misantroop, vergis ik mij? Zijn die kerken geen eigendom van het bisdom? Ze worden beheerd door de kerkfabriek en het onderhoud van de kerken gebeurd wel door de belastingbetaler. |
De kerkfabriek is een openbare instelling, afhankelijk van het gebouw zijn deze dus bezitting of van de gemeente of van de provincie. |
| Bericht: #767215 |
|
|
Roeland1
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop |
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 12:29 |
 |
|
De overheid dient kerken mijn inziens niet te verkopen. Zij zijn cultureel erfgoed, en dat kan je niet zomaar in handen van een eigenaar toestoppen.
Ik gruwel van een maatschappij waar stel hypothetisch AL het cultureel erfgoed verkocht wordt - dat laat een herschrijving van de geschiedenis bvb toe.
Ze zouden die kerken moeten gebruiken als jeugdhuizen, of voor jeugdbewegingen, of misschien zelfs als permanente concertzalen of musea...
Die overige 4 kerkgangers moet men maar buitenshotten - het onderhoud van het kerk is dusdanig hoog dat dit gewoon absurd is om de (gemiddeld) 4 kerkgangers per kerk nog toe te laten het privilege te krijgen om als enigen deze kerken te gebruiken. Misschien is een paar uurtjes op de week, aan gebedstijd, nog bespreekbaar - dit om reactionair religieus protest vanuit de autochtone bevolking zélf te vermijden. |
| Bericht: #767230 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Za 10 Mei 2008, 15:57 |
 |
|
Volledig mee eens. Daartegen wil ik nog wel eens op straat komen.
Zo zie je maar dat je van een belgisist alles kunt verwachten. |
| Bericht: #767242 |
|
|
VeerKracht
PI Newbie

|
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 09:52 |
 |
|
| Een kerk mag dan misschien nog maar twintig parochianen lokken, voor die twintig mensen is de kerk misschien wel hun hele leven." |
Indien de kerk het hele leven is dan hebben ze de relativiteitstheorie van Einstein niet goed begrepen.
Misschien is de bestemming tot gekkenhuis een waarachtigere daad. |
| Bericht: #767580 |
|
|
Jean Rels
PI Junior

|
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 11:13 |
 |
|
| VeerKracht schreef: |
| Een kerk mag dan misschien nog maar twintig parochianen lokken, voor die twintig mensen is de kerk misschien wel hun hele leven." |
Indien de kerk het hele leven is dan hebben ze de relativiteitstheorie van Einstein niet goed begrepen.
Misschien is de bestemming tot gekkenhuis een waarachtigere daad. |
Amaai, hier zitten "geleerde" charels op het forum en toch nog een "e" teveel schrijven aan 'waarachtigere'. Hopelijk draait Einstein zich niet om in zijn graf?  |
| Bericht: #767583 |
|
|
Nordur Lódir
PI Addict

Uit: het verleden van PI |
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 11:22 |
 |
|
Akkoord, op voorwaarde dat ze Sint-Antonius met zijn varken laten hangen  |
| Bericht: #767584 |
|
|
Strix
PI Pro

Uit: Antwerpen |
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 11:30 |
 |
|
Het is duidelijk dat de meesten hier fanatieke kerkgangers zijn, die precies weten hoe het in de parochies eraan toegaat.  |
| Bericht: #767586 |
|
|
Strix
PI Pro

Uit: Antwerpen |
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 11:31 |
 |
|
Bovendien, moet een moskee niet aan een aantal voorwaarden voldoen i.v.m. met de richting naar mekka.
Het toeval moet hier dan al meespelen. |
| Bericht: #767587 |
|
|
DeLuucas
PI Pro

Uit: De Varkensstraat |
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 21:54 |
 |
|
Er hebben er vroeger voor minder de strop gekregen. |
| Bericht: #767663 |
|
|
KempensBoerke
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen... |
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 12:15 |
 |
|
Juist, DeLuucas.
Het is een SCHANDE dat het zelfs maar VOORGESTELD wordt!!!  |
| Bericht: #767697 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:38 |
 |
|
| Strix schreef: |
Het is duidelijk dat de meesten hier fanatieke kerkgangers zijn, die precies weten hoe het in de parochies eraan toegaat.  |
Inderdaad want in mijn dorp gaat er gemiddeld elke zaterdag + elke zondag telkens een 120 mensen naar de kerk. |
| Bericht: #767715 |
|
|
borrel
PI Expert

Uit: Mol |
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:45 |
 |
|
Daarom is het ook een dorp he.  |
| Bericht: #767718 |
|
|
il falco
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 18:22 |
 |
|
tja die b-plusser wil ook weer uitblonken in dwaasheid....
nu ja zegt veel over dewever dat hij daar een kartel meer vormt en op dezelfde lijst mee stond.
Welke vlaamse gek stemt er met dit in het achterhoofd Cdenv?
Ik zou zeggen tegen het VB gebruikt dit maar in de kiescampagne.
of beter nog ...deel het uit aan de gelovigen....  |
| Bericht: #767736 |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Ma 8 Sep 2008, 09:17
|
|
|
|