Zwit
Gast
|
| Geplaatst: Ma 19 Nov 2001, 19:47 | Onderwerp: |
 |
|
Frieda Brepoels en Karel Van Hoorebeke (N-VA) dienden op 15 november (niet toevallig Koningsdag) een wetsvoorstel in om de politieke macht van het koningshuis te kortwieken.
De drie Vlaamse meerderheidspartijen (VLD, SP.a en Agalev) springen mee op de trein. Deze vier partijen zijn gewonnen voor een protocollair koningshuis, naar Zweeds model, waarbij de koning een louter symbolische rol vervult.
Voor of tegen? En wat met de rol van de Franstaligen?
|
| Bericht: #9105 |
|
Advertentie
|
|
WINGS
PI Pro

Uit: Zonhoven |
| Geplaatst: Ma 19 Nov 2001, 19:54 | Onderwerp: |
 |
|
Ik dacht dat We daar al op een forum over gedebatteert hebben niet.?In alle geval,Ik steun die motie.!!!
|
| Bericht: #9109 |
|
|
Magna Carta
PI Expert

Uit: Mol |
| Geplaatst: Ma 19 Nov 2001, 22:48 | Onderwerp: |
 |
|
De walen zijn in hun hart altijd republikeinen geweest. Ze hebben trouwens al de kroon van Leopold III afgekegeld, terwijl de vlaamse lamme goedzakken voor L III stemden. NU zijn ze voorlopig koningsgezind, omdat ze de koning gemakkelijk kunnen blackmailen om de walen te helpen met
het uitpersen van Vlaanderen. |
| Bericht: #9138 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 19 Nov 2001, 23:31 | Onderwerp: |
 |
|
Zeer juist hans, voor heel veel mensen mag die bonbonnièremonarchie gewoon helemaal verdwijnen. Een stelletje bigamisten, pedofielen, collaborateurs, moordenaars en homo's.
Daarom ben ik ook zo benieuwd of Knuppel ons die adellijke e-mail zal doorsturen, "de koning een slaaf van het volk" dat is wel de beste mop die ik vandaag gehoord heb. |
| Bericht: #9165 |
|
|
Knuppel
PI Senior

|
| Geplaatst: Di 20 Nov 2001, 00:14 | Onderwerp: |
 |
|
Die e-mail staat al op mijn topic.
Ook internet- en info-adres staat erbij. Alles wat ik gevonden heb in het aanhangsel dat aan die mail vast zat.
Amuseer jullie maar eens goed.
Laat het nog maar wat heter worden onder die adelijke voetjes... |
| Bericht: #9173 |
|
|
Lindemans
PI Newbie

|
| Geplaatst: Di 20 Nov 2001, 12:14 | Onderwerp: |
 |
|
Als reactie op Zwit zou ik graag het volgende even stellen : Koning Albert is de koning der Belgen en dus is de vraag : "En wat met de rol van de franstaligen". volkomen nutteloos. als zo'n wetsvoorstel goedgekeurd wordt dan moet dat in volledige samenspraak met de Franstalige gemeeschap. Daarbij vind ik dat het verlenen van adelijke titels iets is dat nog altijd onder de bevoegdheid van de koning zou moeten vallen, een minister is niet van adel en heeft er dus eigenlijk geen woord in te zeggen. |
| Bericht: #9238 |
|
|
jovad
PI Newbie

|
| Geplaatst: Di 20 Nov 2001, 12:16 | Onderwerp: |
 |
|
Natuurlijk steun ik deze motie, alleen in het belang van de democratie en de gelijkwaardigheid van ieder van ons. Afschaffen van het koningshuis is nog beter |
| Bericht: #9239 |
|
|
Miauw
PI Master

|
| Geplaatst: Di 20 Nov 2001, 12:21 | Onderwerp: |
 |
|
Volledig mee eens. |
| Bericht: #9242 |
|
|
Knuppel
PI Senior

|
| Geplaatst: Di 20 Nov 2001, 12:26 | Onderwerp: |
 |
|
| Quote: |
Op 2001-11-20 12:14, schreef Lindemans:
Als reactie op Zwit zou ik graag het volgende even stellen : Koning Albert is de koning der Belgen en dus is de vraag : "En wat met de rol van de franstaligen". volkomen nutteloos. als zo'n wetsvoorstel goedgekeurd wordt dan moet dat in volledige samenspraak met de Franstalige gemeeschap. Daarbij vind ik dat het verlenen van adelijke titels iets is dat nog altijd onder de bevoegdheid van de koning zou moeten vallen, een minister is niet van adel en heeft er dus eigenlijk geen woord in te zeggen.
|
Is dit de democratie niet ten top?
Een minderheid der franstaligen die LETTERLIJK de Vlaamse meerderheid domineert en NOOIT met iets akkoord gaat dat de Vlamingen voorstellen. Dankzij de grendelwetten is dit soort "democratie" dus mogelijk in dit land.
En ministers hebben uiteraard niets te zeggen omdat ze nu eenmaal niet bij de Belgische adel behoren....Die heeft zijn eigen wetten en gewoonten. Ministers WETEN maar al te goed dat ze het Hof eikes onder haar g*t moet leggen anders worden ze nooit (nog) minister...
Democratie Belge op zijn best. |
| Bericht: #9245 |
|
|
jorre
PI Newbie

|
| Geplaatst: Ma 26 Nov 2001, 12:37 | Onderwerp: |
 |
|
Ik treed het standpunt van Lindemans bij.
Ik had trouwens verwacht constructieve of goed gemotiveerde discussies terug te vinden i.v.m. dit onderwerp, maar behalve bij Lindemans is dat hier niet het geval.
Iedereen heeft er blijkbaar zijn gedacht van gemaakt en dat vind ik jammer.
Ik maak er dan verder ook geen woorden aan vuil.
|
| Bericht: #10252 |
|
|
Eugene
PI Pro

|
| Geplaatst: Di 27 Nov 2001, 00:01 | Onderwerp: |
 |
|
Ik kan die motie niet steunen, het koningshuis moet verdwijnen en daarmee uit.Als ik planten wil zien ga ik wel naar mijnen hof kijken, die kost geen half miljard per jaar! |
| Bericht: #10380 |
|
|
josse
PI Addict

|
| Geplaatst: Di 27 Nov 2001, 18:12 | Onderwerp: |
 |
|
Ik vraag me af, dat groeperingen een proces kunnen aanspannen tegen het Hof.
Kan er een onderzoeksrechter aangesteld worden naar bijvoorbeeld de rol van Fabiola in de zaak Lumumba. Het is algemeen geweten dat Koning Boudewijn niets in de pap te brokken had, Fabiola had altijd het laatste woord.
En Fabiola is voor niets, helemaal voor niets te vertrouwen. Haar liefde voor de Vlamingen is herkenbaar door haar prachtig geschenk, namelijk het franstalig klooster in Opgrimbie. Wetende dat bijna alle kloosters in Belgie leegstaan.... |
| Bericht: #10529 |
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Vr 22 Aug 2008, 01:24
|
|
|
|
| Gerelateerde berichten |
Advertentie |