Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Het Internet Politicsinfo.net
Migranten en referenda?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Arena > Politiek & actualiteit

Author Thread
Fury
PI Newbie
PI Newbie

Uit: de wereld!
Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 11:50 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Quote:

Volledige versie te lezen op politicsinfo.net:

Het Vlaams Blok staat volledig achter het principe van de volksraadpleging en het referendum als uiting van directe democratie. In tegenstelling tot Van Grembergen is de Vlaams Blok-fractie echter de mening toegedaan dat de deelname aan volksraadplegingen, net zoals aan verkiezingen, moet voorbehouden blijven aan mensen die over onze nationaliteit beschikken.

Filip Dewinter verklaarde in het Vlaams Parlement dat men moet vermijden dat de consensus die over de partijgrenzen heen schijnt te bestaan over het referendum en de volksraadpleging, gehypothekeerd zou worden door een discussie over de deelname van vreemdelingen. Mensen die onze nationaliteit afwijzen, die zich uitdrukkelijk niet tot onze gemeenschap bekennen, moeten niet deelnemen aan de politieke besluitvorming in ons land.

Waarom mag de migrantengemeenschap haar mening niet laten horen in referenda en volksraadplegingen? Zij wonen hier toch ook? Zijn het tweederangsburgers misschien? Moeten ze gemarginaliseerd en genegeerd worden? Is het normaal in de 21ste eeuw een bepaalde groep mensen inspraak in de samenleving wordt ontzegd? Arm Vlaanderen...
Bericht: #9663

Rapporteer deze post

Advertentie
Dina
PI Elite
PI Elite

Uit: VLAAMS-Brabant
Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 12:20 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Beste Fury,
Indien een buitenlander ons land aanziet als zijn "thuis" en niet als een gastland, kan hij onze nationaliteit aanvragen. Indien hij zijn steentje willen bijdragen en daadwerkelijk behoren tot onze maatschappij, is dit toch niet teveel gevraagd?
Ik heb echter alle begrip voor mensen die dat niet wensen; die zeggen "ik ben bv. italiaan in hart en nieren en mijn thuis ligt in Italië". Maar dan moeten ze ook niet verwachten dat ze in ons land (waar ze trouwens qua "rechten" niet te klagen hebben) niet over alles inspraak moeten krijgen.

Om een simpel voorbeeld te geven : iemand die niet in mijn gezin woont, heeft ook geen zaken met de regels die er gelden! En nog minder inspraak!

Mvg,
Dina
Bericht: #9674

Rapporteer deze post

Miauw
PI Master
PI Master

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 12:25 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Just Dina , dat is heel normaal.
Bericht: #9678

Rapporteer deze post

Fury
PI Newbie
PI Newbie

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:01 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Quote:

Op 2001-11-22 12:20, schreef Dina:
Beste Fury,
Indien een buitenlander ons land aanziet als zijn "thuis" en niet als een gastland, kan hij onze nationaliteit aanvragen. Indien hij zijn steentje willen bijdragen en daadwerkelijk behoren tot onze maatschappij, is dit toch niet teveel gevraagd?
Ik heb echter alle begrip voor mensen die dat niet wensen; die zeggen "ik ben bv. italiaan in hart en nieren en mijn thuis ligt in Italië". Maar dan moeten ze ook niet verwachten dat ze in ons land (waar ze trouwens qua "rechten" niet te klagen hebben) niet over alles inspraak moeten krijgen.

Om een simpel voorbeeld te geven : iemand die niet in mijn gezin woont, heeft ook geen zaken met de regels die er gelden! En nog minder inspraak!

Mvg,
Dina

Dat de nationale materies enkel voor Belgen voorbehouden blijven is begrijpbaar. Maar passief stemrecht op lokaal niveau is niet enkel wenselijk maar zelfs een noodzaak. Het voor de hand liggend argument is dat niet-Belgen op gemeentelijk vlak tot dezelfde belastingen zijn gehouden als wij. Het is dan ook maar normaal dat ze inspraak zouden verkrijgen over wat reilt en zeilt in hun gemeente. Vind je niet?
Bericht: #9691

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:11 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

We hebben er hier net op het werk een discussie over gehad. Wij vragen ons hier af WIE eigenlijk hierin vragende partij is??

Gaat deze vraag uit van migranten zelf ? En zo ja, wat zijn hun beweegredenen?

Ik geef het je op een briefje : mochten ze ooit stem"recht" krijgen, dan zullen er zich maar héél weinig de moeite getroosten zich naar het stemlokaal te begeven. En waarom ? Omdat ONZE politiek hen geen barst kan schelen!
Aan een enkeling - meestal een goed geïntegreerd persoon - zul je op die manier het gevoel kunnen geven dat hij "aanvaard" wordt. De anderen hebben er lak aan!

Denk je nu echt dat criminelen minder misdaden zullen plegen omdat ze stemrecht krijgen?
Bericht: #9693

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:13 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

En nog iets : je zegt dat die vreemdelingen dezelfde belastingen moeten betalen als wij.
O.K.
Wat doe je dan met diegenen (en het zijn er toch een aantal) die géén belastingen betalen? Maar integendeel op de rug van de maatschappij leven?
Wordt dat nu het criterium om stemrecht te krijgen? Belastingen betalen?
Bericht: #9694

Rapporteer deze post

Fury
PI Newbie
PI Newbie

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:14 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Ik denk dat ieder weldenkend persoon graag inspraak heeft in de dingen die gebeuren in zijn/haar onmiddellijke omgeving. Draai of keer het zoals je wil, ik ben er zeker van dat velen hiervan gebruik zouden willen maken.
En wat heeft criminaliteit met het stemrecht te maken? Ik vind dat een voorbarige uitvaring van je. Ik heb het over stemrecht voor migranten, niet over criminaliteit. Het een heeft niets met het ander te maken.
mvg
Bericht: #9695

Rapporteer deze post

Fury
PI Newbie
PI Newbie

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:16 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Nee, belasting betalen moet niet het nieuwe criterium worden, maar vind je het niet vreemd dat men als vreemdeling recht heeft op een bepaalde plicht, en niet een bepaald recht?
Bericht: #9697

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:21 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Omdat een paar - linkse - partijen het voorstel lanceerden om stemrecht te geven aan migranten.
Ik heb nog nooit de stem van "de migranten" in deze gehoord.
Het wordt altijd voorgesteld alszijnde dat de migranten zich moeten aanvaard voelen.
Telkens er ergens rellen zijn geweest, komt steeds hetzelfde verhaaltje terug : het is omdat ze gediscrimineerd worden, omdat ze geen werk vinden, omdat ze geen stemrecht hebben....

Met welk doel willen die linksen het stemrecht aan migranten geven ? Officieel toch opdat die migranten zich beter zouden kunnen integreren? Officieus natuurlijk omdat ze denken meer stemmen te kunnen winnen...

Trouwens, trek het verder door. Iemand die stemrecht heeft, mag zich ook verkiesbaar stellen. In bepaalde Brusselse gemeenten zou het dan kunnen dat daar over een paar jaar een aantal "buitenlanders" in de gemeenteraad zetelen ???
Bericht: #9699

Rapporteer deze post

Fury
PI Newbie
PI Newbie

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:26 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Quote:

Op 2001-11-22 14:21, schreef Dina:
Omdat een paar - linkse - partijen het voorstel lanceerden om stemrecht te geven aan migranten.
Ik heb nog nooit de stem van "de migranten" in deze gehoord.
Het wordt altijd voorgesteld alszijnde dat de migranten zich moeten aanvaard voelen.
Telkens er ergens rellen zijn geweest, komt steeds hetzelfde verhaaltje terug : het is omdat ze gediscrimineerd worden, omdat ze geen werk vinden, omdat ze geen stemrecht hebben....

Met welk doel willen die linksen het stemrecht aan migranten geven ? Officieel toch opdat die migranten zich beter zouden kunnen integreren? Officieus natuurlijk omdat ze denken meer stemmen te kunnen winnen...

Trouwens, trek het verder door. Iemand die stemrecht heeft, mag zich ook verkiesbaar stellen. In bepaalde Brusselse gemeenten zou het dan kunnen dat daar over een paar jaar een aantal "buitenlanders" in de gemeenteraad zetelen ???

Neen, Dina, de roep om stemrecht is al langer te horen in bepaalde migrantengemeenschappen. De linkse partijen springen op de kar, da's juist, maar zij hebben het idee niet gelanceerd.
En stemrecht betekent voor mij niet automatisch dat men ook verkiesbaarheidsrecht heeft. Hoewel ik persoonlijk niet inzie wat er mis is met een "buitenlander" in de gemeenteraad.
Bericht: #9700

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:42 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Quote:

Op 2001-11-22 14:16, schreef Fury:
Nee, belasting betalen moet niet het nieuwe criterium worden, maar vind je het niet vreemd dat men als vreemdeling recht heeft op een bepaalde plicht, en niet een bepaald recht?

Vind je niet dat ze hier al "rechten" genoeg hebben? Je moet het nu niet te ver drijven ook hé.
Trouwens als ze willen kunnen ze stemmen : het volstaat dat ze de Belgische nationaliteit aannemen. Daar wordt tegenwoordig toch maar mee gegooid.

En verder vind ik dat ze hun "plichten" eerst wat meer mogen vervullen, vooraleer ze nog meer "rechten" eisen.
Bericht: #9703

Rapporteer deze post

Fury
PI Newbie
PI Newbie

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:45 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Dus, migranten moeten voor jou 2de rangsburgers blijven?

Bovendien, wat betreft de vervulling van die plichten: bijt je toch niet zo vast in de uitzonderingsgevallen. Voor ieder 'slecht' voorbeeld dat je geeft, bestaat er ook een 'goed' voorbeeld. Zo kunnen we dus bezig blijven.
Bericht: #9704

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:50 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Laten we het dan simpel oplossen : vraag eerst aan de belgische bevolking hun mening over stemrecht voor migranten.

Wat die "uitzonderingen" betreft, volledig akkoord. Maar het gaat hier niet om 4 of 5 uitzonderingen hé.
Ik weet niet waar jij woont, maar in bepaalde steden durven de mensen 's avonds niet meer buiten.

Trouwens, is dit nu zo dringend? Dat de overheid eerst eens alles in het werk stelt om de veiligheid te garanderen. En kom nu niet vragen wat dat te maken heeft met migranten!
Dat stemrecht kunnen we over twintig jaar nog wel eens bekijken!
Bericht: #9705

Rapporteer deze post

Belgianspidey
PI Senior
PI Senior

Uit: Brugge
Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 14:56 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Interessante discussie.

Ergens begrijp ik Dina wel, maar Fury heeft een punt: het kan toch niet dat in een democratisch land als België (enfin, we zouden het toch moeten zijn Wink) er een deel inwoners worden beschouwd als tweede rang?
Bovendien, Dina, wat bedoel je met eerst de veiligheid? Een normaal functionerende regering kan best meer dan 1 ding tegelijk, hoor.
We moeten inderdaad aan onszelf denken, maar we kunnen niet ENKEL aan onszelf denken.
Wat de mening van de Belgische bevolking betreft: stel nu dat er een meerderheid zegt: nee, geen stemrecht, of: ja, wel stemrecht. Heeft die meerderheid der Belgen automatisch gelijk?
Bericht: #9706

Rapporteer deze post

Pjotter
PI Addict
PI Addict

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 15:16 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

De Belgische nationaliteitsverwerving is de soepelste ter wereld. Als de migranten dan toch zou graag willen deelnemen aan de Belgische politiek, dat ze dan simpelweg de nationaliteit aanvragen. Door dit niet te doen duwen ze zichzelf in de rol van de 2de-rangsburger. Voor diegene die dan nog een manifeste onwil tonen zouden wij dan nog het stemrecht invoeren?! Zolang de Snel-Belg-wet er is, kan er geen sprake zijn van migrantenstemrecht.
Bericht: #9711

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 15:22 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Quote:

Op 2001-11-22 14:56, schreef Belgianspidey:
Interessante discussie.

Ergens begrijp ik Dina wel, maar Fury heeft een punt: het kan toch niet dat in een democratisch land als België (enfin, we zouden het toch moeten zijn Wink) er een deel inwoners worden beschouwd als tweede rang?
Bovendien, Dina, wat bedoel je met eerst de veiligheid? Een normaal functionerende regering kan best meer dan 1 ding tegelijk, hoor.
We moeten inderdaad aan onszelf denken, maar we kunnen niet ENKEL aan onszelf denken.
Wat de mening van de Belgische bevolking betreft: stel nu dat er een meerderheid zegt: nee, geen stemrecht, of: ja, wel stemrecht. Heeft die meerderheid der Belgen automatisch gelijk?

Wel ik vind gewoon dat er véél dringender zaken zijn die de absolute voorrang moeten krijgen. Waaronder de veiligheid. En dat die normaal functionerende overheid meer dan 1 ding tegelijk kan realiseren, dàt wil ik nog eens zien! Meer dan één futiliteit tegelijk bedoel je. Zoals dat met die nummerplaten bv.

Ik krijg er gewoon genoeg van! Er is volop recessie, de criminaliteit blijft maar stijgen, zovele mensen leven in armoede, en dan vergeet ik nog de mensen die moeten leven met ernstige ziekten, verslaafde jongeren die niet kunnen worden geholpen, gevangenissen waar geen plaats meer is,....

Er is werk genoeg aan de winkel!

Ik vind dat die migranten voorlopig niet veel reden tot klagen hebben. Dat komt hier toe, en ze krijgen meteen alles in de schoot geworpen.

Trouwens, ik zeg het nogmaals : volgens mij zijn niet veel migranten daarin geïnteresseerd. Organiseer voor mijn part een volksraadpleging onder de migranten om hun mening te kennen.

En ja BS, als de meerderheid van de belgische bevolking zich uitspreekt voor migrantenstemrecht, dan leg ik mij daar bij neer! Maar ik ben dan ook geen minister die zijn voeten veegt aan het oordeel van de burger hé.

Bericht: #9713

Rapporteer deze post

Miauw
PI Master
PI Master

Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 15:40 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Ik en mijn gedacht erover, ik vind dat elke vreemdeling die hier met alles in orde is, net als de Belgen, dwz , in orde met alle sociale wetten, verkregen door eigen inspanningen, want eerst moet een Belg een aantal dagen werken om in aanmerking te komen voor alle sociale voorzieningen,wachttijd voor de schoolverlaters is negen maanden, en na een zekere leeftijd toch, 450dagen gewerkt hebben, om te kunnen stempelen, en met alle voor en nadelen, ook wat betreft hier wonen, en wettelijk ingeschreven zijn, kortom gezegd,niet meer dan normaal. En die officieel werken betalen evengoed belastingen, en noem maar op , ja die mogen voor mijn part ook meestemmen, maar ook een verplichting, net als de Belgen .In ieder geval iedereen gelijk dan en dezelfde rechten en plichten, maar nogmaals , het is toch de schuld van het beleid, en niet van hen. Wanneer gaan we dat eens eindelijk begrijpen, ze vragen en ze krijgen, hoe zou je zelf zijn???
Bericht: #9716

Rapporteer deze post

Ward
PI Pro
PI Pro

Uit: Stabroek
Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 17:51 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Juist Miauw. Geen commentaar!
Bericht: #9759

Rapporteer deze post

Truder
PI Expert
PI Expert

Uit: Altijd onderweg
Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 19:01 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Quote:

Op 2001-11-22 11:50, schreef Fury:
Quote:

Volledige versie te lezen op politicsinfo.net:

Het Vlaams Blok staat volledig achter het principe van de volksraadpleging en het referendum als uiting van directe democratie. In tegenstelling tot Van Grembergen is de Vlaams Blok-fractie echter de mening toegedaan dat de deelname aan volksraadplegingen, net zoals aan verkiezingen, moet voorbehouden blijven aan mensen die over onze nationaliteit beschikken.

Filip Dewinter verklaarde in het Vlaams Parlement dat men moet vermijden dat de consensus die over de partijgrenzen heen schijnt te bestaan over het referendum en de volksraadpleging, gehypothekeerd zou worden door een discussie over de deelname van vreemdelingen. Mensen die onze nationaliteit afwijzen, die zich uitdrukkelijk niet tot onze gemeenschap bekennen, moeten niet deelnemen aan de politieke besluitvorming in ons land.

Waarom mag de migrantengemeenschap haar mening niet laten horen in referenda en volksraadplegingen? Zij wonen hier toch ook? Zijn het tweederangsburgers misschien? Moeten ze gemarginaliseerd en genegeerd worden? Is het normaal in de 21ste eeuw een bepaalde groep mensen inspraak in de samenleving wordt ontzegd? Arm Vlaanderen...

Aan Fury

Dit komt van:
'Imam' Haselhoef pleit voor weigering asielzoekers

UITHOORN - Nederland moet geen asielzoekers meer toelaten, maar zorgen voor opvang in de regio van hun landen van herkomst. In Nederland moet de overheid een actief spreidingsbeleid gaan toepassen om de grote steden 'witter' te maken. Zo zouden criminele allochtone jongeren naar 'verafgelegen witte gebieden' moeten worden verbannen.

Die voorstellen doet de zelfbenoemde imam Abdullah Haselhoef in zijn slotwoord van het boek De islamisering van onze cultuur van Pim Fortuyn. De herziene versie van het boek van de beoogde lijsttrekker van Leefbaar Nederland, dat bij verschijnen in 1997 nog Tegen de islamisering van onze cultuur heette, verschijnt binnenkort.

bron: http://www.nu.nl

Bericht: #9773

Rapporteer deze post

Belgianspidey
PI Senior
PI Senior

Uit: Brugge
Geplaatst: Do 22 Nov 2001, 21:05 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Is dat dezelfde Haaselhoef die zich opwierp als "dè woordvoerder van de Islam" in Nederland? Diezelfde die de doodstraf voorstelde voor homoseksuelen? Lijkt me niet zo'n betrouwbaar persoon, Intruder...
Ik denk niet dat Fury wil dat migranten inspraak hebben in de Belgische politiek, maar in hun eigen gemeentes, hun leefomgeving. Is dat niet normaal?
Bericht: #9781

Rapporteer deze post

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Do 28 Aug 2008, 20:09
  Berichten van afgelopen:      

Gerelateerde berichten Advertentie
 Onderwerpen   Auteur   Laatste Bericht 
Geen nieuwe berichten Migrantenstemrecht: K. De Gucht kapituleert voor het V.Blok the Piano Wo 26 Mrt 2008, 06:33
Sundancer Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Het is hier plots verdacht stil uit linkse hoek joppe Wo 21 Nov 2007, 11:30
Blanche Neige Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Dit moeten we onthouden!!! De Prof Za 10 Nov 2007, 17:17
Roeland1 Bekijk laatste bericht
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk 31 Belgen veranderden van geslacht, ook enkele Blokkers! the Piano Di 26 Jun 2007, 08:50
rode arend Bekijk laatste bericht
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk [ Poll ] Filip Dewinter uit BRUGGE: 'Ik ben een Antwerpenaar!' the Piano Vr 26 Jan 2007, 16:27
vlijmscherp Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Toch veel moeite gedaan..... Eugene Di 27 Apr 2004, 23:11
Goldwing Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Manu Ruys en Cas Mudde over het proces Vicky Di 27 Apr 2004, 16:33
Blauwvoet Bekijk laatste bericht
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Onderwerp Zwart of Wit: Vlaanderen onafhankelijk? UPDATE!! Zeno Zo 5 Jan 2003, 23:11
Ludo Bekijk laatste bericht
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
Contacteer de forumbeheerders op info@politicsinfo.net.
phpBB Group | Archief