| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
moedertje
Uit: rotselaar
|
| Geplaatst: Vr 23 Mei 2008, 17:05 Onderwerp: Vergeetachtigheid bij ouderen duidt op wijsheid |
|
|
Bron Elsevier:
Wetenschap > ‘Vergeetachtigheid ouderen duidt op...’
Wetenschap
Vergeetachtigheid ouderen duidt op wijsheid
woensdag 21 mei 2008 12:18
Oudere mensen die moeite hebben om op het juiste moment een telefoonnummer te herinneren, hoeven zich daar niet voor te schamen. Ouderen nemen juist zoveel informatie op, dat het af en toe lastig voor de hersenen is om direct het juiste feitje paraat te hebben.
Iets vergeten is niet meer iets voor ouderen om zich voor te schamen
Tot die opmerkelijke conclusie komen verschillende onderzoekers in het wetenschappelijke blad Progress in Brain Research, meldt de New York Times.
Relevant
Volgens verschillende studies in het blad verbreedt de aandachtspanne bij het ouder worden. Hierdoor nemen de hersenen meer informatie op, ook informatie die op het eerste gezicht niet relevant lijkt om te onthouden.
Het kan daardoor lastig voor de hersenen zijn om uit de hoeveelheid data direct het juiste feitje te halen. Hoewel dat frustrerend is, kan de extra kennis die wordt opgeslagen wel degelijk nuttig zijn. Het maakt ouderen wijzer.
Onverwacht
In een van de studies in het blad werden ouderen van boven de zestig jaar gevraagd om een tekst te lezen waarin onverwachte woorden en zinsdelen voorkwamen. Ook jongeren werd gevraagd om dezelfde tekst te lezen.
De jongeren waren een stuk sneller klaar met het lezen van de tekst, maar stonden niet stil bij de onverwachte woorden. Ouderen deden een stuk langer over het lezen van de tekst en stopten bij de vreemde woorden om te kijken hoe ze in verband stonden met de rest van de tekst.
Toen de onderzoekers vragen stelden waarop de onverwachte woorden en zinsdelen een antwoord konden zijn, gaven de zestigplussers veel vaker een goed antwoord dan de jongeren.
Begrijpen
‘Door de bredere aandachtspanne zijn ouderen uiteindelijk in staat om meer van een situatie en de onderliggende boodschap te begrijpen dan jongeren,’ zegt onderzoeker Lynn Hasher van de Universiteit van Toronto in de New York Times.
‘We denken dat deze eigenschap een belangrijke rol speelt waarom we ouderen als wijzer zien,’ aldus Hasher.
Voor al de ouderen op dit forum....we zijn dus geen oude knarren maar wijze mensen. :lol: :lol: \:D/ |
|
| Naar boven |
|
Den Heeten Joozef
Uit: Boechout
|
| Geplaatst: Vr 23 Mei 2008, 17:24 Onderwerp: |
|
|
| Ik wou hier iets antwoorden mor ik ben het gedoemme vergeten. |
|
| Naar boven |
|
oldspice
|
| Geplaatst: Vr 23 Mei 2008, 19:48 Onderwerp: |
|
|
Den Heeten Joozef schreef: Ik wou hier iets antwoorden mor ik ben het gedoemme vergeten.
Er nie over nadenken ent valt zo wer binne, allee ba mij toch |
|
| Naar boven |
|
Den Heeten Joozef
Uit: Boechout
|
| Geplaatst: Vr 23 Mei 2008, 20:05 Onderwerp: |
|
|
oldspice schreef:
Er nie over nadenken ent valt zo wer binne, allee ba mij toch
Gij hebt goe klappen gij.
Ik moest gaan pissen en was het vergeten.
Ik bleef der niet over nadenken mor der viel ergens iets binnen. :cry:
Joengens, een wasmachine en een Pools kuiswonder,
dat is pas een gerief. |
|
| Naar boven |
|
oldspice
|
| Geplaatst: Vr 23 Mei 2008, 20:08 Onderwerp: |
|
|
Den Heeten Joozef schreef:
Gij hebt goe klappen gij.
Ik moest gaan pissen en was het vergeten.
Ik bleef der niet over nadenken mor der viel ergens iets binnen. :cry:
Joengens, een wasmachine en een Pools kuiswonder,
dat is pas een gerief.
Awel tviel toch binne? twas wel nie oept goi momengt mor toch. |
|
| Naar boven |
|
Thomas O'Malley
|
| Geplaatst: Vr 23 Mei 2008, 22:59 Onderwerp: |
|
|
| En wat met vergeetachtigheid bij de iets jongeren? Want als dat dan ook opgaat ben ik verdomme heel erg wijs zenne. :D \:D/ |
|
| Naar boven |
|
moedertje
Uit: rotselaar
|
| Geplaatst: Za 24 Mei 2008, 09:30 Onderwerp: |
|
|
| Ik ben de wijsheid in persoon. Ik vergeet zelfs regelmatig waar mijn auto staat. Ik vergeet soms de dokter te betalen, spijtig genoeg wet die dat wel. Eigenlijk, alles wat men kan vergeten, vergeet ik. En inderdaad, de dokter zegt mij dat ik aan teveel dingen tegelijk denk en daarom alles vergeet. Er moet dus een waarheid inzitten. Ik ben dus zeer wijs \:D/ \:D/ \:D/ |
|
| Naar boven |
|
| |