Persberichten
|
| Geplaatst: Wo 18 Jun 2008, 20:08 Onderwerp: Open Vld: Bart Tommelein dicht kloof met kus |
|
|
Is het een Realityshow of een reclamestunt?? Geen van beide, al doet de slogan “kus een politicus” wel anders vermoeden. Een ding is zeker: Open Vld volksvertegenwoordiger Bart Tommelein doet mee. Vanaf vrijdag in Oostende.
Vele burgers liggen niet wakker van politiek, laat staan dat ze zouden weten waar de politiek mee bezig is. Dat is niet alleen een vaststelling die sinds de laatste verkiezingen kan gemaakt worden. Diverse onderzoeken wijzen op een grote onverschilligheid en een gebrek aan kennis over de democratische instellingen in België. De SVC-survey van de Vlaamse Administratie Planning en Statistiek in 2006 wees uit dat slechts 20,7% van de ondervraagden vertrouwen had in het Belgisch Parlement. Nog géén 5% wist in 2006 de politieke samenstelling van de Vlaamse of federale regering.
De vzw De Wakkere Burger wil daar iets aan doen. Met de actie “kus een politicus” wil de organisatie burgers bereiken die totnogtoe minder bereikt worden door politici. Gewone mensen volgen een half jaar lang een beroepspoliticus. Tijdens regelmatige ontmoetingen ervaren ze welke inspanningen een politieke mandataris dagelijks levert. Ook Bart Tommelein doet mee.
Hij ontmoet vrijdag voor het eerst de twee mensen waar hij een half jaar lang regelmatig mee zal optrekken. Dominique Koch (45) is opgegroeid in het Franstalige landsgedeelte, maar verhuisde naar Oostende. Ze volgt viermaal per week de cursus kultuurkruispunt bij Vormingplus in Oostende. Ze is geïnteresseerd in Justitie en in de communautaire toekomst van België. Martha Myriam Torres Moreno (51) woont tien jaar in België en is van Mexicaanse afkomst. Ze volgt eveneens de opleiding cultuurkruispunt. Tijdens deze cursus zal Bart Tommelein voor de eerste maal zijn opwachting maken.
Bart Tommelein kijkt alvast uit naar de ontmoeting. “Ik ben als politicus elke dag in de weer om de belangen van de mensen te behartigen. Dat betekent studeren, vergaderen en in Brussel als het moet op tafel kloppen. Maar politiek bedrijf je niet alleen in de Wetstraat, maar ook in de dorpsstraat. Ik kan het contact met de mensen in Oostende en elders niet missen. Daarom doe ik graag mee met dit initiatief.”
Bart Tommelein
Volksvertegenwoordiger |
|