Politicsinfo.net Original Forum Index Politicsinfo.net
Politicsinfo.net Forum Archief

Leterme I aan rand afgrond
Click here to go to the original topic
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Politicsinfo.net Forum Index -> Politiek & actualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RANDY10

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 04:44    Onderwerp: Leterme I aan rand afgrond  

Leterme I aan rand afgrond
Premier geeft zichzelf nog tot einde van de week

De communautaire crisis in de regering-Leterme I is compleet. Voor het einde van het weekend moet blijken of een mirakel nog mogelijk is.

'Zo geraken we er niet.' Die donkere boodschap bracht premier Yves Leterme (CD&V) gistermiddag op de fractievergadering van zijn partij. De CD&V- en N-VA-parlementsleden hoorden een zeer sombere eerste minister, over zowel het communautaire als de stilaan rampzalige economische meerjarenvooruitzichten. 'Het is de eerste keer sinds de verkiezingen dat hij zo duidelijk te kennen heeft gegeven dat alles vast zit', aldus een aanwezige.

'We hebben een jaar het been stijf gehouden. Nu toegeven, is alles verliezen. Volgens mij begrijpt Leterme dat zeer goed. Hij heeft veel geprobeerd, maar het gaat niet meer.'

Na de tussenkomst van de christendemocratische numero uno viel een pijnlijke stilte. Slechts enkele backbenchers het woord namen. Kamerlid Michel Doomst: 'Ik heb er herhaald dat ik niet geloof dat we tegen 15 juli een akkoord kunnen hebben, en dat we er dan maar beter vroeger mee stoppen. De huidige crisis bewijst eens te meer dat het systeem niet meer werkt.'

Het voorbije weekend bereikten de verzuurde relaties binnen de meerderheid een nieuw hoogtepunt. De Vlaamse partijvoorzitters twijfelen sindsdien aan de Franstalige bereidheid een serieus akkoord te maken. Op hun vraag kwam de 'stuurgroep' met de vijf voorzitters van de meerderheidsformaties en de premier bijeen. Daar moesten CD&V-voorzitter Marianne Thyssen en Open VLD-voorzitters Bart Somers samen vaststellen dat een iet of wat serieuze staatshervorming ook niet voor deze keer zal zijn.

Dat Leterme koos om gisteren op de fractievergadering het slechte nieuws 'in de groep te gooien' wijst volgens CD&V'ers op twee mogelijkheden: 'Hij ziet het echt niet meer zitten en bereidt het einde voor of hij wil druk zetten voor een ultieme poging.'

Tot dusver gold 15 juli als deadline voor een compromis. Leterme vervroegt dat moment nu: 'We staan de komende uren voor een kantelmoment', zei de premier gisteren aan zijn troepen. De Vlaamse politici zijn ook niet van plan om op 11 juli, de Vlaamse feestdag, een zeer gematigd discours te hanteren, als enkele dagen later de onderhandelingen toch volledig spaak lopen.

Naast de onrust bij CD&V steekt bij de andere regeringspartners duidelijk de pre-electorale koorts op. Zondag haalde FDF-voorzitter Olivier Maingain zwaar uit naar 'autist' Leterme met zijn 'eerder onbeduidende voorstellen'. De MR floot hem niet publiekelijk terug. Gisteren herhaalde PS-voorzitter Elio Di Rupo nog maar eens dat er zonder sociaal-economisch akkoord, een immens politiek probleem rijst. De regering verlaten 'is een hypothese', luidde het. In de wandelgangen klinkt het dat Di Rupo zijn ministers al liet weten dat ze moeten rekenen op vervroegde verkiezingen.

Van onze politieke redactie

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=G9H1TTUQE

Waarom verschieten we daar niet van!!
Naar boven  
moedertje

Uit: rotselaar

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 06:55    Onderwerp:  

Daar zitten we al heel lang op te wachten. De vraag is nu : gaan ze het toch nog rekken? Blijkbaar ziet het er dan ook niet naar uit dat het kartel zal springen, wat voor DD een tegenvaller zal zijn. De handdoek in de ring gooien biedt natuurljk mooie perspectieven voor het kartel . Hoewel, als men ernstig nadenkt, hebben we één jaar lang "woordbreuk" gekend en meer niet. Echt heldhaftig kan en kon men het kartel nu ook niet noemen, maar die perceptie is er wel, wat de kiezers weer eens blind maakt. Maar één ding is zeker, met de franstaligen valt er niet meer te leven, laat staan te besturen.
De koning zal niet content zijn dat zijn vakantie weer verstoord zal worden tijdens de zomermaanden, die gaat nog roet in het eten gooien sé.
Naar boven  
moedertje

Uit: rotselaar

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:05    Onderwerp:  

"Totale impasse is dichtbij"
De volgende dagen moet er volgens premier Yves Leterme (CD&V) een doorbraak komen in de staatshervorming of het land belandt in een nieuwe, diepe crisis. Die kan het begin van het einde van België inluiden. "We staan dicht bij de totale impasse", zegt Leterme in Het Laatste Nieuws.

Gisteren gaf Leterme een stand van zaken over de onderhandelingen aan de parlementsfractie van zijn kartel. Die worden nog altijd geblokkeerd door BHV. De Franstaligen willen grondgebied in ruil voor de splitsing of als dat niet kan, verregaande rechten voor de Franstaligen in de Rand rond Brussel.

Volgens een waarnemer staan de onderhandelingen nog geen stap verder dan tijdens de mislukte onderhandelingen in Hertoginnedal van vorig jaar. Daarom zouden er ondertussen scenario's van een plan B opduiken. Dat gaat van CD&V-ministers die in staking zouden gaan tot een beperkte technische regering zonder staatshervorming die verkiezingen moet voorbereiden. (hln)
04/07/08 06u14

CD&V ministers in staking? Dat wordt weer iets nieuws. Wat gaan ze nog allemaal uitvinden. Plan B????? Is Guy al ergens in de buurt?
Naar boven  
Nordur Lódir

Uit: het verleden van PI

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:17    Onderwerp: Re: Leterme I aan rand afgrond  

RANDY10 schreef: Leterme I aan rand afgrond

Hij verdient een duwtje in de rug 8)
Naar boven  
Kabar

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:27    Onderwerp:  

Maar wat gaat er gebeuren als Leterme de handdoek in de ring gooit? Al eens serieus over nagedacht? Het VB komt niet aan de macht, dat is zeker. Wat blijft er dan nog over? Chaos? Devaluatie van het geld? Sociale voorzieningen kelderen.
Naar boven  
4sake

Uit: de broek van onze pa.

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:27    Onderwerp: Re: Leterme I aan rand afgrond  

Nordur Lódir schreef:

Als hij zich aan zijn verkiezingsbeloftes houd vind ik van niet,
en moet hij het lef hebben om samen met de Vlaamse regering
de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit te roepen op 11 juli.
Het verdelen van de schuldenlast en het stoppen van de overdrachten naar de walen bekijken we wel de dagen nadien.
Naar boven  
De Prof

Uit: vindingrijkheid

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:31    Onderwerp:  

Ik denk juist dat er geen woordbreuk is.
Als Leterme en zen partij echt hun regering boven alles zetten..hadden ze allang toegegeven aan de Walen.
Zo te zien houden de Vlamingen nu juist wel woord.

Nieuwe verkiezingen..zou een enorm raadsel teweeg brengen.
Want hoe gaat de kiezer reageren op deze impasse.
Niemand weet dat.

Er zijn verschillende scenario's.
CD&V, kan afgestraft worden omdat ze 'geen' bestuur leverden of beloond omdat ze niet toegaven aan de Walen.

NV-A, idem.

VLD, zou zich terug kunnen beroepen op de regeringen Verhofstadt...die zogezegd België wel konden besturen....wat hun electoraal voordeel kan opleveren.

Sp-a idem...kan zich nu eveneens als 'onmisbaar' gaan opstellen om het land bijeen te houden.

Groen!...heeft in deze niks in de pap te brokken, en zou terug kunnen verliezen...om SP-a te versterken.

VB...zal zich opwerpen als enig alternatief...en voluit gaan voor de splitsing van het land omdat het toch niet meer gaat...wat in deze omstandigheden voor hen ook voordelig kan zijn...maar zeker niet vanzelfsprekend..Als het land echt op sterven ligt..zou de kiezer weleens rare bokkensprongen kunnen maken.

LDD....zal zich eveneens als alternatief naar voor schuiven...maar meer in de zin dat de Politiek correcten het in zen geheel niet meer kunnen..de partij heeft het voordeel dat ze zich als maagd kan aandienen...ook hebben ze het voordeel tav het VB dat die partij nog teveel als een 'extreme' bekeken wordt.
Naar boven  
Tom71

Uit: Periodieke interesse.

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:34    Onderwerp:  

Vooraleer Vlaanderen zichzelf onafhankelijk verklaart zou er op zijn minst een referendum moeten gehouden worden (in Vlaanderen natuurlijk).

Ik sluit me aan bij Kabar's mening: eigenlijk is niemand gebaat bij deze crisis.
Naar boven  
4sake

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 07:41    Onderwerp:  

Tiens nu ineens wel een referendum ?

[-X

dat de politiekers die het lef hebben nu ook maar voor heel Vlaanderen beslissen,zoals we altijd al gewoon zijn geweest.
Naar boven  
Tom71

Uit: Periodieke interesse.

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 08:18    Onderwerp:  

4sake schreef: Tiens nu ineens wel een referendum ?

[-X

dat de politiekers die het lef hebben nu ook maar voor heel Vlaanderen beslissen,zoals we altijd al gewoon zijn geweest.

Er zou toch in ieder geval een manier moeten gevonden worden om te achterhalen of er in Vlaanderen een meerderheid van de bevolking onafhankelijkheid wenst....niet?
Naar boven  
4sake

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 08:29    Onderwerp:  

Tom71 schreef:

Er zou toch in ieder geval een manier moeten gevonden worden om te achterhalen of er in Vlaanderen een meerderheid van de bevolking onafhankelijkheid wenst....niet?

Stel als die er nu al zou zijn die meerderheid,
dan nog moet er de politieke moed komen om Vlaanderen onafhankelijk uit te roepen.
Naar boven  
Kabar

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 08:44    Onderwerp:  

4sake schreef:

Stel als die er nu al zou zijn die meerderheid,
dan nog moet er de politieke moed komen om Vlaanderen onafhankelijk uit te roepen.

Moest Europa er nog niet zijn, zou ik ook voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen zijn. Nu zie ik er het nut niet van in. Wel moet de monarchie weg.
Naar boven  
4sake

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 08:50    Onderwerp:  

Kabar schreef:

Moest Europa er nog niet zijn, zou ik ook voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen zijn. Nu zie ik er het nut niet van in. Wel moet de monarchie weg.

Ja en een president en de bevoegheden en inkomsten voor ieders gewest zijn verantwoording.
Dan zie ik ook wel zitten.
Naar boven  
Kabar

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 08:54    Onderwerp:  

4sake schreef:

Ja en een president en de bevoegheden en inkomsten voor ieders gewest zijn verantwoording.
Dan zie ik ook wel zitten.

4Sake, dat is dan de eerste keer dat wij van hetzelfde gedacht zijn!
Naar boven  
Magna Carta

Uit: Mol

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 09:03    Onderwerp: Re: Leterme I aan rand afgrond  

Nordur Lódir schreef:

Maar dan wel in de goede richting. :wink:
Naar boven  
Magna Carta

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 09:07    Onderwerp:  

Kabar schreef:

Hm...I tegendeel: in de EU verdampt de relevantie van het Balgische tussen-niveau. Opruimen aub. :-({|=
Bijkomend voordeel: wij dumpen de Lakense profiteurs en zwart-vliegers.
Naar boven  
4sake

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 09:58    Onderwerp:  

Kabar schreef:

4Sake, dat is dan de eerste keer dat wij van hetzelfde gedacht zijn!

Moet kunnen,
:wink:
Naar boven  
Ward

Uit: Stabroek

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 11:11    Onderwerp:  

Op het nieuws van deze middag beginnen de "waaltjes" nattigheid
te voelen. Zouden nu echt de walen willen opdraaien voor de natte
dromen van dat stukske maingain? Of zijn die door hun gazetten dan
zo opgefokt? Ik zit wel nog met een hoop vragen dus?
Naar boven  
Ericclaes

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 11:56    Onderwerp:  

Maingain vertegenwoordigt 1.5 % van alle Belgische kiezers en die maakt al meer dan een jaar het schoon weer, in welk apenland ziet ge nog zo iets ?

Ik hoop één ding, dat als Letereme de handdoek gooit hij onmiddellijk ook kenbaar maakt waar de problemen zaten, met naam en feiten. We zijn altijd veel te zoet voor de Walen, wij worden al genoeg afgemaakt in de Waalse pers. Schandalig hoe die de mensen daar opjutten !
Met de mogelijkheid tot verkiezingen zal er geen enkele partij buigen, en zeker geen enkele Waalse, volgens mij valt de regering dan ook zeer snel.
Naar boven  
borrel

Geplaatst: Vr 4 Jul 2008, 14:49    Onderwerp:  

Nieuwe verkiezingen lost niets op integendeel, zoals nu de kaarten liggen tussen Wallonie en Vlaanderen zal het moeilijk worden om nog een regering te vormen, of het blauw konijn moet terug komen en de walen terwille zijn. Dus één oplossing de boel splitsen.
Naar boven  

Politicsinfo.net Forum Index -> Politiek & actualiteit Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2