| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
4sake
Uit: de broek van onze pa.
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 11:00 Onderwerp: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
Quote: Er rijden jaar na jaar méér auto's op onze wegen zonder geldig inschrijvingsbewijs of gelijkvormigheidsattest. Althans, er worden er méér betrapt, meldt staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) aan senator Hugo Vandenberghe (CD&V).
In elke personenwagen moeten, bij wet verplicht, een aantal voorwerpen en documenten liggen: een gevarendriehoek, een brandblusser, een EHBO-verbandkistje plus het gelijkvormigheidsattest afgeleverd door de fabrikant, het inschrijvingsbewijs dat bij de nummerplaat hoort, een bewijs van verzekering plus eventueel een geldig attest van keuring.
Sinds de eeuwwisseling werden er, tot en met april van dit jaar, 35,6 miljoen voertuigen op onze wegen door de verkeerspolitie gecontroleerd op de boorduitrusting. Uit de cijfers van Schouppe blijkt een gestage stijging van het aantal voertuigen zonder geldig inschrijvingsbewijs: vorig jaar 11.075 of 20 procent méér dan in 2.000.
Dit jaar werden er tot en met april al 3.669 auto's geteld die géén inschrijvingsbewijs aan boord hadden. Dat is geen kleinigheid, want zonder inschrijvingsbewijs vervalt eigenlijk de verzekering. Ook (her)keuring wordt dan moeilijk. Ds
Rijbewijs afpakken en auto aanslagen voor openbare verkoop,
de show zal snel over zijn met dat soort mentaliteit.
Maar ik kan me al gerust inbeelden dat ze dit niet zullen doen,
kwestie van niet het etiket opgeplakt te krijgen dat de meesten worden geviseerd. |
|
| Naar boven |
|
misantroop
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 11:08 Onderwerp: Re: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
4sake schreef: Quote: Er rijden jaar na jaar méér auto's op onze wegen zonder geldig inschrijvingsbewijs of gelijkvormigheidsattest. Althans, er worden er méér betrapt, meldt staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) aan senator Hugo Vandenberghe (CD&V).
In elke personenwagen moeten, bij wet verplicht, een aantal voorwerpen en documenten liggen: een gevarendriehoek, een brandblusser, een EHBO-verbandkistje plus het gelijkvormigheidsattest afgeleverd door de fabrikant, het inschrijvingsbewijs dat bij de nummerplaat hoort, een bewijs van verzekering plus eventueel een geldig attest van keuring.
Sinds de eeuwwisseling werden er, tot en met april van dit jaar, 35,6 miljoen voertuigen op onze wegen door de verkeerspolitie gecontroleerd op de boorduitrusting. Uit de cijfers van Schouppe blijkt een gestage stijging van het aantal voertuigen zonder geldig inschrijvingsbewijs: vorig jaar 11.075 of 20 procent méér dan in 2.000.
Dit jaar werden er tot en met april al 3.669 auto's geteld die géén inschrijvingsbewijs aan boord hadden. Dat is geen kleinigheid, want zonder inschrijvingsbewijs vervalt eigenlijk de verzekering. Ook (her)keuring wordt dan moeilijk. Ds
Rijbewijs afpakken en auto aanslagen voor openbare verkoop,
de show zal snel over zijn met dat soort mentaliteit.
Maar ik kan me al gerust inbeelden dat ze dit niet zullen doen,
kwestie van niet het etiket opgeplakt te krijgen dat de meesten worden geviseerd.
tjah langs de andere kant heeft dit natuurlijk te maken met al die nieuwe stompzinnige wetgevingen die gemaakt zijn om nog wat meer geld uit de mensen hun zakken te kloppen. Zo heb je sinds een jaar dus een keuring voor verkoop nodig indien je een auto aankoopt en mag een gewoon keuringsbewijs niet meer. Toen ik mijn auto dus aankoch wist ik dat niet en kon ik van hier naar ginder lopen om dat dan toch maar in orde te krijgen en mijn auto te kunnen inschrijven. |
|
| Naar boven |
|
4sake
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 11:34 Onderwerp: Re: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
misantroop schreef:
tjah langs de andere kant heeft dit natuurlijk te maken met al die nieuwe stompzinnige wetgevingen die gemaakt zijn om nog wat meer geld uit de mensen hun zakken te kloppen. Zo heb je sinds een jaar dus een keuring voor verkoop nodig indien je een auto aankoopt en mag een gewoon keuringsbewijs niet meer. Toen ik mijn auto dus aankoch wist ik dat niet en kon ik van hier naar ginder lopen om dat dan toch maar in orde te krijgen en mijn auto te kunnen inschrijven.
Had jij dan die wagen voor export gekocht ?
ik denk dat de wetgever zegt dat de verkoper met zijn wagen naar de controle dient te gaan voor verkoop,
dit om ernstige gebreken voor de verkoop te kunnen vaststellen,
hetgeen de koper ten goede komt,nu weet ik niet of men toch kan verkopen zonder keuring.
In geval van export kan men zonder keuring verkopen,
maar dan zijn er andere papieren bij het voertuig voor export en dient deze niet gekeurd te worden.(niet meer als logisch) |
|
| Naar boven |
|
misantroop
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 11:42 Onderwerp: Re: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
4sake schreef: Had jij dan die wagen voor export gekocht ?
ik denk dat de wetgever zegt dat de verkoper met zijn wagen naar de controle dient te gaan voor verkoop,
dit om ernstige gebreken voor de verkoop te kunnen vaststellen,
hetgeen de koper ten goede komt,nu weet ik niet of men toch kan verkopen zonder keuring.
In geval van export kan men zonder keuring verkopen,
maar dan zijn er andere papieren bij het voertuig voor export en dient deze niet gekeurd te worden.(niet meer als logisch)
nope, gewoon voor eigen gebruik maar het jaar daarvoor had ik dat ook gedaan met gewoon keuringsbewijs etc en dat ging allemaal zonder probleem. In dat jaartje tijd is dus blijkbaar de wetgeving daarrond veranderd waardoor je dus wel degelijk een keuringsbewijs voor verkoop nodig hebt om die auto te kunnen inschrijven. Men kan dus nog steeds verkopen aan om het even wie zonder dat keuringsbewijs maar het wordt een pak moeilijker om hem in te schrijven. Nu heb ik het dus via een garage moeten doen met Z platen.
Dat om de koper te beschermen is in wezen onzin, een keuringsbewijs is een keuringsbewijs en dan wordt er verondersteld dat eens de auto gekeurd is, dat dit nu voor verkoop is of niet, veilig op de weg kan. |
|
| Naar boven |
|
4sake
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 12:00 Onderwerp: Re: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
misantroop schreef:
nope, gewoon voor eigen gebruik maar het jaar daarvoor had ik dat ook gedaan met gewoon keuringsbewijs etc en dat ging allemaal zonder probleem. In dat jaartje tijd is dus blijkbaar de wetgeving daarrond veranderd waardoor je dus wel degelijk een keuringsbewijs voor verkoop nodig hebt om die auto te kunnen inschrijven. Men kan dus nog steeds verkopen aan om het even wie zonder dat keuringsbewijs maar het wordt een pak moeilijker om hem in te schrijven. Nu heb ik het dus via een garage moeten doen met Z platen.
Dat om de koper te beschermen is in wezen onzin, een keuringsbewijs is een keuringsbewijs en dan wordt er verondersteld dat eens de auto gekeurd is, dat dit nu voor verkoop is of niet, veilig op de weg kan.
Ja met die laatse zin ben ik het eens,
maar ze moeten het kind ne naam geven hé. |
|
| Naar boven |
|
Ward
Uit: Stabroek
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 12:37 Onderwerp: |
|
|
Is gewoon geldklopperij, meer niet.
Een factuur telt niet meer tegenwoordig.
Diegene die het boekje/inscrijvingsbewijs van
de wagen heeft is voor de wet eigenaar. :evil:
Dus eigenlijk alleen een idioot laat dat in zijn
wagen liggen. Een gelijkvormigheids attest is
nooit verplicht geweest in de wagen. Dat had je
enkel nodig om naar de technische controle te gaan.
Indien je dat nu ook in de wagen moet leggen geef
je de dieven ALLES in handen wat ze nodig hebben
om de wagen gewoon op hun naam te schrijven. :evil:
De technische controle stel uberhaubt niks voor. Heb
over zes maanden een auto gekocht in occasie. 16 jaar
oud en van een famillie die de wagen zelf 16 jaar hebben
gebruikt. Die zijn ermee naar de TC geweest en hij was
100% in orde. Toen ik hem onlangs terug verkocht, moest
ik er ook mee naar de TC. Stel U voor, daar werd hij : AFGEKEURD
omdat de nummers op de plaatjes niet klopte volgens hen.
Toen ik er hun attent op maakte, dat hij pas vijf maanden
eerder was geweest, vertelden zij mij doodleuk dat het hun
zorg niet was. Resultaat wagen naar de sloop, omdat het
volgens de importeur meer kostte om die boel in orde te krijgen
, duurder was dan de wagen waard was. Je betaald daar enkel
om gekloot teworden. Zelfs als je van de keuring komt en een
ongeval veroorzaakt omdat er iets cruciaal aan de wagen mankeerd
draaien zij zelfs nog hun klink. Dat bewijs telt enkel TIJDENS de
keuring. Als je daar buiten rijd, is hij dus even veilig dan als je
binnen rijd. Is gewoon een manier om een hoop geld door te sluizen
naar de staat, zonder garantie of wat dan ook. Kom je uit een
gewone garage en er is iets fundamenteel fout aan je wagen, kan
je de garage nog erop aanspreken. De TC NOOIT.
Gewoon een dievenbende MET verplichting van de staat om je te
laten oplichten. :evil: :evil: :evil: |
|
| Naar boven |
|
casper
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 21:09 Onderwerp: |
|
|
Steeds meer bestuurders zonder papieren
Kunnen zij niet in hongerstaking gaan? |
|
| Naar boven |
|
4sake
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 21:16 Onderwerp: |
|
|
casper schreef: Steeds meer bestuurders zonder papieren
Kunnen zij niet in hongerstaking gaan?
:lol: :lol: :lol: |
|
| Naar boven |
|
Turbo Taxpayer
|
| Geplaatst: Zo 6 Jul 2008, 21:44 Onderwerp: |
|
|
Hoeveel mensen hebben nog originele papieren bij in de wagen ?
Ik niet , ik heb van alles copy bij , want als er 1 of andere onverlaat in je wagen inbreekt en je originele papieren steelt heb je een hoop kosten en achternageloop om aangifte te doen en duplicaten aan te vragen .
Stel dat er ene je wagen steelt terwijl je aan 't werk bent (toch snel 8 a 9 uur minstens voor de werkende Vlaming) of je op reis bent en dus gedurende heel die tijd geen zicht hebt op wat er met je wagen gebeurt ; dan kan dief er gerust mee naar het buitenland rijden , als ze hem al controleren heeft hij papieren die op iemand's anders naam staan ,maar voertuig uitlenen aan vrienden of kennissen mag en het voertuig staat nog niet geseind als gestolen want jij hebt de diefstal nog niet opgemerkt . |
|
| Naar boven |
|
Magna Carta
Uit: Mol
|
| Geplaatst: Ma 7 Jul 2008, 09:23 Onderwerp: Re: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
misantroop schreef:
...
Dat om de koper te beschermen is in wezen onzin, een keuringsbewijs is een keuringsbewijs en dan wordt er verondersteld dat eens de auto gekeurd is, dat dit nu voor verkoop is of niet, veilig op de weg kan.
Niet waar: de gewone keuring test alleen de veiligheid . De keuring van een te verkopen auto test bovendien de motor en dergelijke . Zo wordt de koper gerust gesteld en staat niet voor het risico om een 'veilig wrak' te kopen.
Waar ik naar de keuring ga is er een aparte ruimte waar de 'uitgebreide' test wordt uitgevoerd. |
|
| Naar boven |
|
misantroop
|
| Geplaatst: Ma 7 Jul 2008, 16:16 Onderwerp: Re: Steeds meer bestuurders zonder papieren |
|
|
Magna Carta schreef:
Niet waar: de gewone keuring test alleen de veiligheid . De keuring van een te verkopen auto test bovendien de motor en dergelijke . Zo wordt de koper gerust gesteld en staat niet voor het risico om een 'veilig wrak' te kopen.
Waar ik naar de keuring ga is er een aparte ruimte waar de 'uitgebreide' test wordt uitgevoerd.
een veilig wrak bestaat niet, ik zeg u dat het zuivere geldklopperij is, dat men bij die keuringen bij verkoop iets strengere testen aflegt is best mogelijk maar het blijven nog steeds standaardpuntjes hoor waar elke beginnende garagist kan rond werken. Trouwens je moet eens naar twee verschillende keuringstations gaan en je zal het verschil tussne beiden wel direct merkern |
|
| Naar boven |
|
| |