Persberichten
|
| Geplaatst: Di 8 Jul 2008, 20:16 Onderwerp: Vlaams Belang: Bruno Stevenheydens: Misbruik van legervliegtuigen door koningshuis |
|
|
Eerder dit jaar heb ik een aantal cijfergegevens opgevraagd mbt de kostprijs van het gebruik van legervliegtuigen om leden van de koninklijke familie te vervoeren. In eerste instantie kreeg ik van minister Pieter De Crem enkel de globale kostprijs per jaar. Zogenaamd omwille van de privacy wou de minister mij geen details meedelen omtrent de vliegkosten per lid van de koninklijke familie en de meereizende passagiers.
Nadat ik de ministers er op wees dat de opsplitsing van de vluchten per lid van de koninklijke familie weinig met privacy te maken heeft, mocht ik vandaag enkele aanvullende gegevens ontvangen. Hieronder vindt u een overzicht van het aantal vluchten per lid van de koninklijke familie, verder opgesplitst volgens officiële en private bezoeken.
Opvallend is dat zowat 4/5 van de vluchten op rekening van koning Albert II zijn toe te schrijven, het merendeel van deze vluchten betreft vakantie-uitstappen. Deze gegevens tonen nog maar eens aan dat het schandalig is dat de leden van het koningshuis bovenop de riante jaarlijkse dotatie vele vakantie-uitstappen ondernemen op kosten van de belastingsbetaler via het zich laten verplaatsen met legervliegtuigen. Voor de private vluchten bestaat geen rechtvaardiging en ik zal de minister hier verder over bevragen. Prins Laurent heeft blijkbaar voor andere vervoermiddelen gekozen om ‘zijn’ Italiaanse villa te bezoeken.
Bruno Stevenheydens
Volksvertegenwoordiger Vlaams Belang |
|