joppe
PI Pro

Uit: bezorgdheid |
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 08:56 | Onderwerp: de originele text + een update |
 |
|
I've seen the future: it's scary and Belgian (The Times)
The Prime Minister makes much of the “scare stories” and “myths” which opponents of further deepening of the EU supposedly propagate. They are based, apparently, on paranoia, and are products of not-so-latent xenophobia.
Well here’s a very scary story which is not speculation but fact. This week democracy — the right to vote for the party you wish to support — ended inside one EU member state.
On Wednesday, the Belgian judiciary banned a political party from operating in Belgium. The reason? The country’s political establishment dislikes its views. The party it banned is not some obscure fringe organisation but one which has 18 MPs in the 150-seat Belgian parliament, many local councillors and two MEPs. The opinion polls were predicting that it could win the most Belgian votes at the European and local elections in June.
The banned party is Vlaams Blok (VB). The Court of Appeal in Ghent — notorious for its left-liberal bias — deemed it to be an “undemocratic and racist” organisation because of its policy that immigrants should be given only two choices: “to assimilate or to return home”.
Maybe such a policy is indeed racist; maybe it isn’t. The VB itself, which has much in common with the Fortuyn List in the Netherlands, has been accused of this. But in a democracy, surely, that is a decision which voters should make, not judges. But the VB’s racism was merely an excuse. The real reason why the Belgian authorities have been bent on banning the VB for years has nothing to do with racism and the rights of immigrants. It is that the party advocates secession from Belgium and the establishment of a Republic of Flanders. Worse still, as Belgium’s only conservative party it upsets the country’s cosy political applecart. The Belgian Establishment has responded not by defeating it in argument but by banning it.
After Wednesday’s ruling, it is now illegal to distribute VB publications and its politicians are barred from state radio and television. The party is appealing against the ruling, but the Belgian judiciary’s predisposition to do the bidding of the political class means that the appeal has almost no chance of succeeding. When the ban is confirmed, the VB will be proclaimed a criminal organisation and disbanded, unable to exist, let alone to field candidates and argue its case.
I hold no brief for the VB; were I to have a vote in Flanders, I would not vote for it. But that is not the point. What happened in Ghent on Wednesday is a frightening but classic demonstration of the political mindset which lies behind the EU’s “ever-closer union”: if you do not sign up to certain beliefs then your politics are, by definition, beyond the pale and thus illegitimate.
The ruling was merely the latest in a series of attempts to destroy the VB because of the threat it posed to the Belgian status quo. In 1999, “undemocratic and racist” parties were banned from receiving state funding (private donations of more than 125 euros are illegal in Belgium). This decision was immediately followed by an action against the VB on those grounds. When a Flemish judge refused to issue a judgment, arguing that these were matters for the electorate rather than the courts, the head of the Centre for Equal Opportunities, the quango which had brought the case, said that he would continue appealing until he had found a judge who would find against the VB. This week one emerged: Alain Smetrijns, who happens also to be the chairman of the Lions Club in Ghent, a francophone pro-Belgian group.
Belgium is in many ways a mini-EU: an artificial state created (much like Europe’s three former such states, the Soviet Union, Czechoslovakia and Yugoslavia) as a result of political ideology rather than any sense of national unity, and held together by a political class which is prepared to subvert democracy to achieve its ends. Add to that a judiciary which, far from being independent of the political establishment, is an important part of the problem, and you have a recipe for what took place in Ghent this week: democracy, Belgian-style, in which you may vote only for a party whose views are approved by the elites.
The actions may be specific to Belgium, but the lesson is of wider import. The EU is in the process of becoming just such an artificial state. The fate of the Vlaams Blok shows that worries about the future of democracy are not scare stories. They are real dangers and they are with us today.
UPDATE:
Yesterday (Friday), the Flemish state television authorities decided to impose only a partial ban on VB politicians, pending the verdict of the Supreme Court. The Francophone Belgian TV authorities have, however, banned the VB completely.
And to be technically correct, it's not the VB itself which has been banned but its constituent parts. In Belgium, parties have no corporate existence but are rather comprised of a series of groups and organisations. It is those groups which have been labelled racist and undemocratic. As a consequence, anyone who has dealings with them is guilty by association. When the Supreme Court upholds the ban and the VB's constituent bodies are declared criminal organisations then people who have any association with them will themselves be criminals. |
| Bericht: #379685 |
|
Advertentie
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 09:56 | Onderwerp: |
 |
|
| Savonarola schreef: |
| hilde schreef: |
| Heb weet van dit artikel en het zou zo veel mogelijk bekendgemaakt moeten worden. Niet alleen op dit forum. |
Is het daarom dat er al een tweede topic aan gewijd wordt ?
Ik geloof dat ik de intelligentie van de gemiddelde Blokker nog overschat heb  |
Een tweede topic is zeker onverteerbaar voor de linkse kaste. Zeker als het deze keer gaat om een goede Nederlandse vertaling, want nu kan iedereen het begrijpen...ook links!  |
| Bericht: #379700 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 09:58 | Onderwerp: Re: Buitenlandse commentaar in THE TIMES |
 |
|
| bruggeveiligenleefbaar schreef: |
| Needa Brandt schreef: |
Ik heb de toekomst gezien: het is schrikwekkend en Belgisch
STEPHEN POLLARD in THE TIMES
DE EERSTE MINISTER maakt veel uit de "bangmakerijen" en "mythen" die opponenten van verdere uitdieping van de EU waarschijnlijk verspreid. Ze zijn gebaseerd, schijnbaar, op paranoia, en zijn producten van onverborgen xenofobie
Wel ziehier een bangmakerij die niet speculerend is maar een feit. Deze week democratie, "Het recht te stemmen voor de partij die jij wenst te steunen", eindigde binnen een EU lidstaat.
Op woensdag, de Belgische justitie
bande een politieke partij om in België te functioneren.
De reden? Het land zijn politieke establishment hekelt de standpunten. De verbannen partij is geen verborgen rand organisatie maar één met 18 parlementsleden in het 150-zetels Belgisch parlement, vele plaatselijke raadsleden en 2 Euro parlementsleden. De opiniepeilingen voorspelden voor de partij een grote winst aan Belgische stemmen op de Europese en lokale verkiezingen in juni
De verbannen partij is Vlaams Blok (VB). Het Hof van Beroep in Gent, "berucht voor zijn links-liberale neiging" beoordeelde het als een "ondemocratisch en racistische" organisatie door zijn beleid dat migranten slechts twee keuzes mogen krijgen: "assimileren (aanpassen) of terugkeren naar huis (land van herkomst)"
Misschien is zo een beleid inderdaad racistisch, misschien ook niet. Het VB zelf, hetwelk
veel gelijkenis vertoont met de Fortuynlijst in Nederland, is hiervan beschuldigd. Maar in een democratie, ongetwijfeld, is dat een beslissing die kiezers moeten maken, niet rechters. Maar het racisme van VB was slechts een excuus. De echte reden waarom de Belgische machthebbers gevlast waren om het VB sinds jaren te bannen heeft niets te maken met racisme en de rechten van migranten. Het is dat de partij voorstander is voor afscheiding van België en voor de oprichting van een autonoom Vlaanderen. Erger nog, als Belgiës enige conservatieve partij verstoort het land zijn luxe politieke fruitstalletje. De Belgische overheid reageert niet door ze te verslaan met argumenten maar door ze te verbieden.
[color=#]
Na de rechtspraak van woensdag, is het nu illegaal VB publicaties te verspreiden en hun politici worden uitgesloten van staatsradio en televisie.
[/color]De partij gaat in beroep tegen de uitspraak, maar de Belgische justitiële neiging om naar de pijpen van de politieke klasse te dansen betekent dat het beroep geen slaagkans heeft. [color=#]
Als de ban wordt bevestigd, dan word het VB als criminele organisatie bestempeld en ontmanteld, onmogelijk te bestaan, laat staan kandidaten op te stellen en hun stelling te verdedigen.
[/color]
Ik hou geen betoog voor het VB; en moest ik in Vlaanderen gaan kiezen, ik zou er niet voor stemmen. Maar dat is het punt niet. Wat er woensdag in Gent gebeurde is angstwekkend, maar klassiek betoog van de politieke gedachtengang welke achter de EU "intiemere vereniging" ligt: als je niet tekent voor bepaalde overtuigingen dan zijn je politiek, per definitie, ongeoorloofd en zodoende illegaal.
De uitspraak was niet meer dan de laatste in een reeks pogingen om het VB te vernietigen omdat ze de status quo in België bedreigen. In 1999, "ondemocratische en racistische" partijen werden uitgesloten van staatssubsidies (private giften van méér dan 125 Euro zijn illegaal in België). Deze beslissing werd onmiddellijk gevolgd door actie tegen het VB op basis daarvan. Toen een Vlaamse rechter weigerde om uitspraak te doen, met het argument dat dit eerder een zaak was voor het electoraat (de kiezers) dan voor het gerecht.
Het hoofd van het Centrum voor gelijke kansen, de niet gouvernementele welke deze zaak begon zei dat ze zou blijven in beroep gaan tot ze een rechter vinden die tegen het VB is. Deze week werd er één gevonden: Alain Smetrijns, die toevallig ook de voorzitter is van de Lions Club Gent, een francofone pro Belgische verenigings groep.
België is in veel opzichten een mini EU: een kunstmatig gecreëerde staat (net als drie voormalige gelijkende staten, de Sovjetunie, Tsjecho-Slowakije en Joegoslavië) als resultaat van een politieke ideologie eerder dan enige zin voor nationale éénheid, en samen gehouden door een politieke klasse die bereid is de democratie omver te werpen om hun doel te bereiken. Voeg hier een justitie aan toe die, ver van onafhankelijk van het politieke establishment, wat een belangrijk deel van het probleem is, en je hebt een recept voor wat er in Gent gebeurde deze week: democratie, Belgische stijl, waarin je enkel mag stemmen voor een partij van welke standpunten goedgekeurd zijn door de Elites.
Het gebeurde mag kenmerkend zijn voor België, maar de les is van wijder belang.
De EU is op het ogenblik doende zo een kunstmatige staat te worden. Het lot van het Vlaams Blok toont aan dat zorgen over de toekomstige democratie geen bangmakerij is. Het zijn reële gevaren en ze leven onder ons vandaag.
De auteur is een Senior Fellow aan het centrum voor het nieuwe Europa, een denktank met basis in Brussel.
Je kan het stuk nog terugvinden op de website van The Times. |
Dit pamflet is een vertaling uit het Engels, staat bol van leugens en demagogie. Typisch op zijn Bloks !
Kan ook niet anders, het is in werkelijkheid geschreven of gedicteerd door Beliën. Zijn vrouw A. Colen is altijd een opgemerkte gaste op de samenkomsten van "de niewe rechtse denktank in Brussel" ! |
Lucien, het is een zeer goede vertaling, wees nu eens eerlijk, hé!
Of het nu al dan niet over het VB gaat speelt in deze geen rol. De democratie werd begraven op de dag dat het oordeel viel. |
| Bericht: #379702 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 10:00 | Onderwerp: |
 |
|
Stuk is geschreven door Stephen Pollard.
Volbloed Brit.
Je kan het nog steeds vinden op de site van The Times.
In het Engels welliswaar.  |
Dat zal hij graag horen!!! Stephen is democraat...zei de halfbloed Brit!  |
| Bericht: #379703 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 10:27 | Onderwerp: |
 |
|
Pollard maakt ook deel uit van Civitas, net zoals Bouckaert, de liberale professor die nu door de intelligente Sterckx werd uitgescholden voor 'marginaal figuur' zoals Matthias Storme.
Als jullie willen weten wat deze liberalen zoal schrijven, dan kan je het lezen op Libertarian.
http://www.libertarian.nl/NL/index.php
Dirk Verhofstadt, broer van...kent er anders ook wat van! Waarschijnlijk ook een marginaal figuur.  |
| Bericht: #379713 |
|
|
bruggeveiligenleefbaar
PI Pro

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 11:31 | Onderwerp: |
 |
|
| Vicky schreef: |
Pollard maakt ook deel uit van Civitas
, net zoals Bouckaert, de liberale professor die nu door de intelligente Sterckx werd uitgescholden voor 'marginaal figuur' zoals Matthias Storme.
Als jullie willen weten wat deze liberalen zoal schrijven, dan kan je het lezen op Libertarian.
Dirk Verhofstadt, broer van...kent er anders ook wat van! Waarschijnlijk ook een marginaal figuur.  |
Ik bewonder uw eerlijkheid Vicky, echt waar .
Daarmee geef je ook toe waar Pollard zijn mosterd vandaan haalde in zijn Times-schrijfsel. Vanhecke was dus in de 7° dag aan het citeren uit zijn eigen proza (Beliën). Wat ik niet begrijp is de domheid van het VRT-journaille, die moeten dit toch ook weten...  |
| Bericht: #379773 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 11:43 | Onderwerp: |
 |
|
, net zoals Bouckaert, de liberale professor die nu door de intelligente Sterckx werd uitgescholden voor 'marginaal figuur' zoals Matthias Storme.
Daarmee geef je ook toe waar Pollard zijn mosterd vandaan haalde in zijn Times-schrijfsel. Vanhecke was dus in de 7° dag aan het citeren uit zijn eigen proza (Beliën). Wat ik niet begrijp is de domheid van het VRT-journaille, die moeten dit toch ook weten...  |
Waaruit meen je dat te mogen op uitmaken? Ik heb enkel geschreven dat Pollard deel uitmaakt van Civitas, een Liberale denktank. En dat die ideeën worden geventileerd via Liberales en Libertarian. Martin De Vlieghere is bijvoorbeeld ook auteur van opiniestukjes in 'Mijn Huis-Mijn Recht'. Wie het kent zal weten wat ik bedoel.
Voor zover ik weet maakt Belien daar geen deel van uit. En hoeft het ook niet. Want Civitas schrijft zelf wel haar mening over de stand van zaken in deze bananenmonarchie. |
| Bericht: #379784 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 11:46 | Onderwerp: |
 |
|
www.libertarian.nl/NL/archives/000290.php
Binnenkort : Broedermoord in de rechtbank van Gent ??  |
Ja, dat is een goed interview, hé? Dat alleen al geeft het VB gelijk, om deze problemen die zich ook hier voordoen, aan te kaarten. |
| Bericht: #379785 |
|
|
bruggeveiligenleefbaar
PI Pro

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 12:27 | Onderwerp: |
 |
|
Waaruit meen je dat te mogen op uitmaken? Ik heb enkel geschreven dat Pollard deel uitmaakt van Civitas, een Liberale denktank. En dat die ideeën worden geventileerd via Liberales en Libertarian. Martin De Vlieghere is bijvoorbeeld ook auteur van opiniestukjes in 'Mijn Huis-Mijn Recht'. Wie het kent zal weten wat ik bedoel.
Voor zover ik weet maakt Belien daar geen deel van uit. En hoeft het ook niet. Want Civitas schrijft zelf wel haar mening over de stand van zaken in deze bananenmonarchie. |
Allez Vicky, jij weet toch ook dat Beliën free-lance schrijft voor The Times, en dat zijn echtgenote vorige week eregaste was in het exclusief elitair-rechtse Brusselse clubje...
Waarom denk je dat zelfs Storme en Bouckaert uit hun sloffen schieten...
Laatst aangepast door bruggeveiligenleefbaar op Di 27 Apr 2004, 07:36, in totaal 1 keer bewerkt |
| Bericht: #379806 |
|
|
Vicky
PI Expert

|
| Geplaatst: Ma 26 Apr 2004, 13:05 | Onderwerp: |
 |
|
Allez Vicky, jij weet toch ook dat Beliën free-lance schrijft voor The Times, en dat zijn echtgenote vorige week eregaste was in het exclusief elitair-rechtse Brusselse clubje...
Waarom denk je dat zelfs Storme en Broukaert uit hun sloffen schieten... |
Ik weet dat Belien contacten heeft met rechts liberalen over de hele wereld. Maar of Pollard zich laat beïnvloeden door om het even wie, betwijfel ik ten zeerste. Tenslotte is hij dikwijls genoeg in Brussel, om zijn eigen mening te kunnen vormen. Net als alle anderen bij Nova Civitas. Of dacht je dat de conservatieven over de hele wereld niet weten wat er gespeeld wordt? |
| Bericht: #379811 |
|
|
jonagold
PI Newbie

|
| Geplaatst: Di 27 Apr 2004, 01:22 | Onderwerp: |
 |
|
De columnist Stephen Pollard is ondermeer lid van dezelfde ' Brussels-based think tank', het ' Centre for the New Europe' . Tussen de Belgische leden vinden we de namen terug van de professoren Storme en Bouckaert. Ook 'Civitas' werd hier al vermeld. Het zal wel toeval zijn zeker dat Pollard identiek dezelfde standpunten verkondigt als de professoren en als het echtpaar B-C ?
En voor wie nog twijfelt, op de eigen pagina van Pollard verscheen dan iets later het addendum. Jawel, met opnieuw zeer herkenbare redeneringen. Huiswerk overdoen, mister Pollard? Dat kan beter?
En waarom reageert Pollard zo gretig op het 'scary Belgium'? Voor wie het is ontgaan, zonet werd 'the prime minister' gedwongen een bocht van 180 ° te maken en een referendum toe te staan over de Europese Constitutie. En sindsdien is in het UK de campagne tegen de Europese grondwet op toerental geraakt, en dit bericht uit het verdorven België is natuurlijk gefundenes Fressen om de Britten angst aan te jagen voor al het onheil dat uit Brussel te verwachten is. In de oorlog tegen het gehate 'Brussels' zijn alle middelen welkom.  |
| Bericht: #380044 |
|
|
Ludo
PI Pro

Uit: de Kempen |
| Geplaatst: Di 27 Apr 2004, 06:20 | Onderwerp: |
 |
|
Allez Vicky,
jij weet toch ook dat Beliën free-lance schrijft voor The Times, en dat zijn echtgenote vorige week eregaste was in het exclusief elitair-rechtse Brusselse clubje
...
Waarom denk je dat zelfs Storme en Broukaert uit hun sloffen schieten... |
Hoe durven ze, de smeerlappen?! Lezen ze dit forum niet? |
| Bericht: #380051 |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Do 21 Aug 2008, 13:58
|
|