Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Het Internet Politicsinfo.net
Echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Persberichten > Sp.a-VlaamsProgressieven

Author Thread
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Geplaatst: Vr 5 Nov 2004, 15:49 | Onderwerp: Echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar  Reageer met quote   Naar boven

Echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar

5/11/2004

Kamerlid Guy Swennen stelt voor om de advocatenkosten bij een echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar te maken. “We willen de echtscheiding bij onderlinge toestemming aanmoedigen om zo vechtscheidingen met wortel en tak onmogelijk te maken.”

“Driekwart van de scheidende echtgenoten kiest voor echtscheiding bij onderlinge toestemming. De overige 25 procent betreft veelal zogenaamde vechtscheidingen”, weet Swennen. Hij wil advocatenkosten bij echtscheidingen met onderlinge toestemming aftrekbaar maken voor een maximumbedrag van 500 euro. “Je moet hierbij natuurlijk rekening houden met terugverdieneffecten. Het aantal vechtscheidingen zal dalen en dus ook de gerechtelijke achterstand en kosten. Bovendien speelt er een herverdelend effect omdat het bedrag voor iedereen gelijk is.”

Swennen vindt ook dat een echtpaar dat bij de advocaat een akkoord heeft bereikt over de verdeling van de goederen daarna niet meer naar de notaris hoeft voor een notariële akte. “Zo sparen ze een pak geld uit.” Tenslotte moet scheiden met onderlinge toestemming vanaf 18 in plaats van 20 jaar kunnen en dit reeds na één jaar in plaats van twee.

“Men omschrijft mij wel eens als de man die mensen wil doen scheiden, maar dat vind ik klinkklare onzin”, besluit Guy Swennen. “Een soepelere procedure gaat mensen heus niet meer doen scheiden. Ik wil enkel de akkoordcultuur aanmoedigen. In economische milieus komt bemiddeling al veel voor, in familiezaken duidelijk minder.”
Bericht: #425284

Rapporteer deze post

Advertentie
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Uit: Antwerpen
Geplaatst: Vr 5 Nov 2004, 17:15 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Ik zie niet in waarom de gemeenschap ervoor moet opdraaien als mensen willen scheiden.
Daar komt het toch in feite op neer...
Bericht: #425302

Rapporteer deze post

Dina
PI Elite
PI Elite

Uit: VLAAMS-Brabant
Geplaatst: Vr 5 Nov 2004, 17:36 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Er mogen voor mijn part initiatieven genomen worden om zoveel mogelijk "v"echtscheidingen te vermijden. Maar of dat zal bekomen worden mits een fiscale vrijstelling van 500 Euro? Shame on you

Ik denk dat hier in de eerste plaats een serieuze rol is weggelegd voor de Rechter en het Gerecht. Die kunnen partijen toch al aanzetten om hun eisen te matigen en hun gezond verstand te gebruiken.
Ik denk dat een bolwassing van "de juge" nog altijd meer indruk zal maken dan een fiscale vrijstelling.
Bericht: #425306

Rapporteer deze post

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Za 30 Aug 2008, 15:36
  Berichten van afgelopen:      

Gerelateerde berichten Advertentie
 Onderwerpen   Auteur   Laatste Bericht 
Geen nieuwe berichten 10.000 mensen aan de slag via dienstencheques Persberichten Vr 7 Jan 2005, 13:04
Persberichten Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten sp.a blijft pleiten voor steun aan Band Aid Persberichten Za 11 Dec 2004, 00:40
borrel Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Meer vrouwen op lokale kieslijsten Persberichten Zo 7 Nov 2004, 14:21
condor Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Spirit wil wetsvoorstel vaste boekenprijs opnieuw op agenda Persberichten Vr 5 Nov 2004, 15:46
Geen nieuwe berichten Internet kan de politiek minder saai maken Persberichten Do 4 Nov 2004, 12:50
Geen nieuwe berichten Het Zilverfonds: 9,5 miljard euro WordsWorth Za 12 Jun 2004, 14:34
Geen nieuwe berichten Gezinnen moeten niét meer betalen voor gratis stroom Redactie Do 10 Jun 2004, 20:12
Geen nieuwe berichten Sp.a wil Vlaams gerecht en Vlaamse minister van Justitie Ketter Wo 19 Mei 2004, 13:55
Ketter Bekijk laatste bericht
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
Contacteer de forumbeheerders op info@politicsinfo.net.
phpBB Group | Archief