Persberichten
PI Redactie

|
| Geplaatst: Vr 5 Nov 2004, 15:49 | Onderwerp: Echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar |
 |
|
Echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar
5/11/2004
Kamerlid Guy Swennen stelt voor om de advocatenkosten bij een echtscheiding met onderlinge toestemming fiscaal aftrekbaar te maken. “We willen de echtscheiding bij onderlinge toestemming aanmoedigen om zo vechtscheidingen met wortel en tak onmogelijk te maken.”
“Driekwart van de scheidende echtgenoten kiest voor echtscheiding bij onderlinge toestemming. De overige 25 procent betreft veelal zogenaamde vechtscheidingen”, weet Swennen. Hij wil advocatenkosten bij echtscheidingen met onderlinge toestemming aftrekbaar maken voor een maximumbedrag van 500 euro. “Je moet hierbij natuurlijk rekening houden met terugverdieneffecten. Het aantal vechtscheidingen zal dalen en dus ook de gerechtelijke achterstand en kosten. Bovendien speelt er een herverdelend effect omdat het bedrag voor iedereen gelijk is.”
Swennen vindt ook dat een echtpaar dat bij de advocaat een akkoord heeft bereikt over de verdeling van de goederen daarna niet meer naar de notaris hoeft voor een notariële akte. “Zo sparen ze een pak geld uit.” Tenslotte moet scheiden met onderlinge toestemming vanaf 18 in plaats van 20 jaar kunnen en dit reeds na één jaar in plaats van twee.
“Men omschrijft mij wel eens als de man die mensen wil doen scheiden, maar dat vind ik klinkklare onzin”, besluit Guy Swennen. “Een soepelere procedure gaat mensen heus niet meer doen scheiden. Ik wil enkel de akkoordcultuur aanmoedigen. In economische milieus komt bemiddeling al veel voor, in familiezaken duidelijk minder.” |
| Bericht: #425284 |
|
Advertentie
|
|
Blauwvoet
PI Moderator

Uit: Antwerpen |
| Geplaatst: Vr 5 Nov 2004, 17:15 | Onderwerp: |
 |
|
Ik zie niet in waarom de gemeenschap ervoor moet opdraaien als mensen willen scheiden.
Daar komt het toch in feite op neer... |
| Bericht: #425302 |
|
|
Dina
PI Elite

Uit: VLAAMS-Brabant |
| Geplaatst: Vr 5 Nov 2004, 17:36 | Onderwerp: |
 |
|
Er mogen voor mijn part initiatieven genomen worden om zoveel mogelijk "v"echtscheidingen te vermijden. Maar of dat zal bekomen worden mits een fiscale vrijstelling van 500 Euro?
Ik denk dat hier in de eerste plaats een serieuze rol is weggelegd voor de Rechter en het Gerecht. Die kunnen partijen toch al aanzetten om hun eisen te matigen en hun gezond verstand te gebruiken.
Ik denk dat een bolwassing van "de juge" nog altijd meer indruk zal maken dan een fiscale vrijstelling. |
| Bericht: #425306 |
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Vr 4 Jul 2008, 22:14
|
|
|
|
| Gerelateerde berichten |
Advertentie |