Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Het Internet Politicsinfo.net
Belgische pc's massaal besmet met 'spionvirussen'

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Over het Politicsinfo.net Forum > Opmerkingen, suggesties, ...

Author Thread
Administrator
PI Administrator
PI Administrator

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 16:03 | Onderwerp: Belgische pc's massaal besmet met 'spionvirussen'  Reageer met quote   Naar boven

Gisteren kwam dit in de actualiteit:

Belgische pc's massaal besmet met 'spionvirussen'

Het spywareprobleem in België is erger dan we allemaal dachten, zegt de Belgische vestiging van internetbeveiliger Symantec. Zesenzeventig procent van de Belgische pc's die op het internet zijn aangesloten, is ergens door besmet, aldus een studie van het bedrijf, die De Morgen kon inkijken.

Bij 64 procent gaat het om gewone spyware, bij nog meer pc's is het erger. Met spyware worden kleine programma's bedoeld die zich vastbijten op de harde schijf van hun slachtoffer en van daaruit diens surfgedrag in de gaten houden of ongewenste reclameboodschappen binnenhalen. De programmaatjes in kwestie stapelen zich vaak snel op en draaien allemaal mee op de achtergrond, waardoor de computer trager en trager begint te werken en soms zelf crasht.

Met 'ergere' indringers doelt Symantec onder meer op programma's die de toetsaanslagen van hun slachtoffer doorsturen naar diegene die de spyware heeft gemaakt (zodat die achter vertrouwelijke informatie, zoals kredietkaartnummers, kan komen), of op zogenaamde 'dialers' die op een onbewaakt moment de modem van het slachtoffer doen bellen naar 0900-nummers.

Van dat laatste toont dertig procent van de onderzochte gebruikers sporen op zijn harde schijf. In slechts veertien procent van de gevallen zat er een wormvirus op de computer. Spyware heeft duidelijk het computervirus verdrongen als belangrijkste bedreiging voor de veiligheid van de computergebruiker.

Bron: GVA

Nu, ik kreeg vandaag een Tros-reportage binnen. Zeer interessant. Toont en verklaart in mensentaal ( Wink )wat die spyware nu effectief doet:

http://www.jinix.be/spy/spyware.mpg

Het probleem wordt wel aangekaart, echter nooit worden oplossingen aangereikt.

Ik wil aan iedereen hier meegeven dat je best reglematig jouw systeem scant met volgende gratis programma's:

Ad Aware van Lavasoft (de personal edition)

Link: http://www.lavasoftusa.com/default.shtml.nl

en

Spybot Search en Destroy

http://www.safer-networking.org/nl/index.html

//edit: Sticky van gemaakt//
Bericht: #432297

Rapporteer deze post

Advertentie
freelander
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 16:22 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Wat moeten we met de coockies van dit forum? Lol Lol Lol
Bericht: #432307

Rapporteer deze post

Administrator
PI Administrator
PI Administrator

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 16:25 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

freelander schreef:
Wat moeten we met de coockies van dit forum? Lol Lol Lol

Opeten? Red tongue

Of instellen dat uw browser geen cookies meer accepteert maar dan de gevolgen op het gebruiksgemak dragen. Wink
Bericht: #432310

Rapporteer deze post

Eugene
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 17:30 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Een ander héél goed gratis tooltje is Prevx. Dit voorkomt dat er ongemerkt registerwaarden worden verandert of toegevoegd. Enkel als je nieuwe software installeert is het beste om het even af te zetten wegens teveel alarmen. Spywareblaster is ook gratis en voorkomt spy-en malware op de pc, is ook gratis.
Bericht: #432339

Rapporteer deze post

joppe
PI Pro
PI Pro

Uit: bezorgdheid
Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 17:59 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Spybot is inderdaad heel goed maar er zijn toch nog wel een paar adwares en spywares die hij niet kan verwijderen.
Bericht: #432345

Rapporteer deze post

freelander
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 18:17 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Ik vind symatec eigenlijk zeer goed, maar verdenk er hen nu toch van om op een goedkope manier reclame te willen maken.
Ze weten beter dan wie ook dat bankverrichtingen via beveiligde sites gebeuren, de url is http s ://xxxxxxxxxxx
Wie op mijn harde schijf zit te snuffelen kan wél aan mijn wachtwoord geraken, maar daar heeft die persoon ook weer niets aan, er is ook nog altijd de vereiste digipas nodig, daarvan verandert de code bij ieder gebruik.
Eigenlijk spijtig dat symatec op deze manier reclame wil maken voor hun producten...
Bericht: #432353

Rapporteer deze post

Ludo
PI Pro
PI Pro

Uit: de Kempen
Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 20:33 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Wie heeft al ervaring met de gratische virusscanner AVG?
Bericht: #432388

Rapporteer deze post

freelander
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 20:36 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Ludo schreef:

Hoewel hij gratis is, is het 1 van de betere.
Een 2-tal jaar terug heb ik hem gebruikt en ik vond hem zeker zo goed als commerciele scanners.
Bericht: #432391

Rapporteer deze post

Eugene
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 21:59 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

freelander schreef:
Ludo schreef:

Hoewel hij gratis is, is het 1 van de betere.
Een 2-tal jaar terug heb ik hem gebruikt en ik vond hem zeker zo goed als commerciele scanners.

Ik vind Antivir en zeker avast toch een pak beter.
Bericht: #432415

Rapporteer deze post

freelander
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 22:14 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Eugene schreef:

Mogelijk, ik kan er mij niet over uitspreken omdat ze mij totaal onbekend zijn.

Bij antivir heb ik wel een bedenking... "bescherming tegen nog niet ontdekte macrovirussen"

http://www.computertotaal.nl/downloads/prog.cfm?id=160
·
http://www.computertotaal.nl/downloads/prog.cfm?id=88
Bericht: #432421

Rapporteer deze post

KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen...
Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 23:07 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Ik gebruik geen enkele bescherming op mijne PC.

Laat die virussen zich maar lekker vastvreten.

Vanaf het moment dat het te lastig wordt, gemiddeld om de 4 maanden, wordt ALLES er vierkantig afgezwierd en terug geïnstalleerd. Mijn garantie voor een virusvrij pc'ken....meestal zeg ik wel "auch!!" vanaf het moment ik er eentje te pakken heb, dus sowieso door eigen stommiteit.

Als ik nu eens wat minder naar blote wijven en warez op Internet zou zoeken...'k zou het misschien wel iets langer kunnen volhouden. Think

Bericht: #432434

Rapporteer deze post

KempensBoerke
PI Expert
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen...
Geplaatst: Wo 24 Nov 2004, 23:10 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Bericht: #432435

Rapporteer deze post

freelander
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 00:09 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

KempensBoerke schreef:
Ik gebruik geen enkele bescherming op mijne PC.

Laat die virussen zich maar lekker vastvreten.

Vanaf het moment dat het te lastig wordt, gemiddeld om de 4 maanden, wordt ALLES er vierkantig afgezwierd en terug geïnstalleerd. Mijn garantie voor een virusvrij pc'ken....meestal zeg ik wel "auch!!" vanaf het moment ik er eentje te pakken heb, dus sowieso door eigen stommiteit.

Als ik nu eens wat minder naar blote wijven en warez op Internet zou zoeken...'k zou het misschien wel iets langer kunnen volhouden. Think

Ik zou toch maar wat voorzichtiger zijn, niet "alle" virussen laten zich namelijk verwijderen door een format c.
http://www.nl.noxs.com/home/index.cfm?node=156
Bericht: #432446

Rapporteer deze post

condor
PI Moderator
PI Moderator

Uit: Taxandrië
Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 01:40 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Als je opstart vanaf een zeker veilige diskette wel Wink
Bericht: #432465

Rapporteer deze post

Generaal
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 18:38 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Bij mij komt er dan (als ik dat van Lavasoft probeer) op: "Uitgever onbekend" inclusief een rood symbool met een wit kruis.
Bericht: #432663

Rapporteer deze post

condor
PI Moderator
PI Moderator

Uit: Taxandrië
Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 18:39 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Generaal schreef:
Bij mij komt er dan (als ik dat van Lavasoft probeer) op: "Uitgever onbekend" inclusief een rood symbool met een wit kruis.
Is thans echt wel te vertrouwen hoor, dat ding kun je veilig installeren. (en als je mij niet gelooft, kijk je maar s op google Wink)
Bericht: #432664

Rapporteer deze post

Generaal
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 18:56 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

condor schreef:
Generaal schreef:
Is thans echt wel te vertrouwen hoor, dat ding kun je veilig installeren. (en als je mij niet gelooft, kijk je maar s op google Wink)

Ik heb het denk ik al eens op aanraden van Administrator geïnstalleerd, dus ik geloof je. (Het is er op een gegeven moment afgehaald bij een herstel van mijn computer, maar dat had ik nog niet opgemerkt).
Bericht: #432667

Rapporteer deze post

Xkelt
PI Junior
PI Junior

Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 19:47 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Linux
Bericht: #432672

Rapporteer deze post

Eugene
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 23:47 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

freelander schreef:
Eugene schreef:

Bij antivir heb ik wel een bedenking... "bescherming tegen nog niet ontdekte macrovirussen"

·

Dat bestaat bij vele virusscanners.

Innovatieve security oplossingen
Kaspersky Labs' toewijding om gebruikers te vrijwaren van allerhande electronische dreigingen heeft ertoe geleid dat we als eerste kwamen met :

antivirus oplossingen voor zowel workstations als fileservers die draaien onder Linux/FreeBSD/Samba en 40 andere operating systemen;
antivirus protectie voor Sendmail/Qmail/exim/milter en andere email protocolen;
network gebaseerde antivirus oplossingen voor Novell Netware volledig geintegreerd met NDS;
residente antivirus voor OS/2;
tweede generatie Heuristische scan technologie voor bestrijding van onbekende en toekomstige virussen.
Verkort overzicht van Kaspersky Labs' innovaties

"Deze testresultaten van AV-Comparatives tonen aan dat McAfee VirusScan met zijn pro-actieve beschermingstechnologie voor de thuiscomputer een
strategisch bijzonder sterke positie heeft ten opzichte van de
concurrentie," zegt Brent Lymer, senior director product and partner
management bij de McAfee Consumer Strategy and Marketing Group. "Wij zijn er trots op dat wij de privé-computergebruiker met dit product een zeer
geavanceerde, in zijn klasse toonaangevende en normzettende vorm van
beveiliging kunnen bieden."

Meer informatie over AV-Comparatives is te vinden op
http://www.av-comparatives.org/

En als uitsmijter.
-----Anti-virussoftware producent Symantec heeft een Amerikaans patent gekregen voor zijn heuristische anti-virus technologie. Deze methode kan automatisch nieuwe virussen herkennen op basis van de eigenschappen van bestaande virussen. De heuristische techniek is al geïmplementeerd in de producten van Symantec zelf en is vrijwel op elk platform toe te passen. Met deze techniek kunnen nieuwe virussen bestreden worden voordat ze zich gaan verspreiden: --------------------------------------------

Dus de gratis versie van antivir is technologisch een 'top of the bill', en dan nog gratis.
Bericht: #432810

Rapporteer deze post

freelander
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Do 25 Nov 2004, 23:51 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Eugene schreef:
freelander schreef:
Eugene schreef:

·

Dat bestaat bij vele virusscanners.

Innovatieve security oplossingen
Kaspersky Labs' toewijding om gebruikers te vrijwaren van allerhande electronische dreigingen heeft ertoe geleid dat we als eerste kwamen met :

antivirus oplossingen voor zowel workstations als fileservers die draaien onder Linux/FreeBSD/Samba en 40 andere operating systemen;
antivirus protectie voor Sendmail/Qmail/exim/milter en andere email protocolen;
network gebaseerde antivirus oplossingen voor Novell Netware volledig geintegreerd met NDS;
residente antivirus voor OS/2;
tweede generatie Heuristische scan technologie voor bestrijding van onbekende en toekomstige virussen.
Verkort overzicht van Kaspersky Labs' innovaties

"Deze testresultaten van AV-Comparatives tonen aan dat McAfee VirusScan met zijn pro-actieve beschermingstechnologie voor de thuiscomputer een
strategisch bijzonder sterke positie heeft ten opzichte van de
concurrentie," zegt Brent Lymer, senior director product and partner
management bij de McAfee Consumer Strategy and Marketing Group. "Wij zijn er trots op dat wij de privé-computergebruiker met dit product een zeer
geavanceerde, in zijn klasse toonaangevende en normzettende vorm van
beveiliging kunnen bieden."

Meer informatie over AV-Comparatives is te vinden op
http://www.av-comparatives.org/

En als uitsmijter.
-----Anti-virussoftware producent Symantec heeft een Amerikaans patent gekregen voor zijn heuristische anti-virus technologie. Deze methode kan automatisch nieuwe virussen herkennen op basis van de eigenschappen van bestaande virussen. De heuristische techniek is al geïmplementeerd in de producten van Symantec zelf en is vrijwel op elk platform toe te passen. Met deze techniek kunnen nieuwe virussen bestreden worden voordat ze zich gaan verspreiden: --------------------------------------------

Dus de gratis versie van antivir is technologisch een 'top of the bill', en dan nog gratis.

Mmmmmmmmm, wéér wat bijgeleerd... Wink
Bericht: #432813

Rapporteer deze post

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Za 30 Aug 2008, 16:04
  Berichten van afgelopen:      

Gerelateerde berichten Advertentie
 Onderwerpen   Auteur   Laatste Bericht 
Geen nieuwe berichten nieuwe knoppen. Wat vindt je ervan? Administrator Zo 22 Feb 2004, 03:55
KempensBoerke Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Even wat correcte info voor Jürgen Verstrepen Jean Pierre van Rossem Ma 24 Feb 2003, 07:18
Ferre Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Forumsoftware iets sneller. Iemand die problemen heeft? Administrator Vr 7 Feb 2003, 15:31
Herr Flick Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Foutje bij de polls? bart Zo 19 Jan 2003, 13:08
Geen nieuwe berichten vraagje aan iedereen Administrator Vr 17 Jan 2003, 11:36
Geen nieuwe berichten En nog een foutje... tantist Di 7 Jan 2003, 13:34
Administrator Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten nog eentje... als ik een reactie plaats... tantist Di 7 Jan 2003, 13:33
Geen nieuwe berichten Signaleren kan geen kwaad op dit forum zekers? ;-) tantist Do 2 Jan 2003, 19:24
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
Contacteer de forumbeheerders op info@politicsinfo.net.
phpBB Group | Archief