Persberichten
PI Redactie

|
| Geplaatst: Do 2 Dec 2004, 13:36 | Onderwerp: PVDA: Blij dat Steve Stevaert mijn voorstel gratis kopieert |
 |
|
Dokter Dirk Van Duppen (dokter voor het volk, PVDA): "Ik ben blij dat Steve Stevaert mijn voorstel gratis kopieert "
"Ik ben blij dat Steve Stevaert mijn voorstel gratis kopieert. Ik mag hopen dat hij zijn bron vermeldt", zegt Dirk Van Duppen, dokter voor het volk en PVDA-lid. Hij reageert daarmee op SP.a-voorzitter Stevaert, die op tv aankondigde (gevolgd door CD&V en VLD) dat zijn partij het Nieuw-Zeelandse model van openbare aanbesteding voor geneesmiddelen verdedigt. Dirk Van Duppen stelde maandag het origineel voor aan de pers. Om zeker te zijn dat de kopieën van goede kwaliteit zijn.
David Pestieau
Wat houdt dat Nieuw-Zeelands model juist in?
Het Nieuw-Zeelands model is een systeem van openbaar aanbod van geneesmiddelen. In elke subklassen van geneesmiddelen wordt gekozen voor het geneesmiddel dat het minst kost én de beste kwaliteit garandeert. De prijzen in Nieuw-Zeeland liggen 50 tot 90 procent lager. Het systeem wordt zo eenvoudiger voor patiënt, arts en apotheker, omdat die niet langer moeten kiezen uit 15 merken van hetzelfde product. De kwaliteit van de behandelingen gaat er ook op vooruit. De gigantische budgetten die de farmaceutische firma's anders aan reclame besteden, zakken hier in elkaar.
Als dokter Van Duppen verwijst naar Nieuw-Zeeland is dat alleenvoor dit geneesmiddelensysteem, en niet voor de rest van gezondheidszorg in Nieuw-Zeeland.
Wie beheert het systeem van openbare aanbesteding?
Geen privé-orgaan zoals Stevaert zegt maar Pharmac, een onafhankelijk parastataal orgaan (gefinancierd door de staat) dat ook de prijzen vastlegt.
Het systeem is transparant: alle geneesmiddelen zijn met hun prijzen terug te vinden op het internet. Op basis daarvan kiest Pharmac voor de beste kwaliteit/prijs.
Het is de personeelsleden van Pharmac formeel verboden om contacten te hebben met de farmaceutische firma's.
In België zouden twee organisaties de embryo's kunnen worden van een Belgisch Pharmac: het Kenniscentrum en het Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie.
Kan dit systeem misbruikt worden?
Ja, indien de openbare aanbesteding niet gebruikt wordt om één enkel volledig terugbetaald geneesmiddel uit te kiezen en als het gekozen wordt voor het systeem van "referentieterugbetaling" dat de regering vorige week heeft aangenomen: geneesmiddelen worden terugbetaald à rato van het goedkoopste middel. Het maximum remgeld van 15 euro valt dus weg en patiënten moeten dan meer betalen voor andere merken binnen dezelfde klasse van geneesmiddelen. (lees ook blz.2)
Dient dit systeem om te besparen in de gezondheidszorg?
De strijd van dokter Van Duppen tegen de dure medicamenten dient in de eerste plaats om een halt toe te roepen aan de plunderingen door de farmaceutische firma's in de sociale zekerheid. Om de behoeftes te financieren van zij de sociale zekerheid betalen: de gewone mensen.
Als het Nieuw-Zeelandse systeem in België toegepast wordt, betekent dat een besparing van 680 miljoen euro voor de patiënt en 1.490 miljoen euro voor de ziekteverzekering.
Dit geld kan dienen om de eisen van de non-profitsector te financieren. Want het gezondheidssysteem wordt steeds meer ontmanteld in ons land. Het geld kan vooral dienen om 25.000 nieuwe jobs te creëren.
Het kan verder ook dienen om het remgeld af te schaffen (het deel dat de patiënt vandaag uit eigen zak betaalt), om geneesmiddelen volledig te kunnen terugbetalen. En dat is nodig, als je weet dat een Belg op de drie vandaag de aankoop van geneesmiddelen uitstelt omdat die te duur zijn.
"Opgelet, Nieuw-Zeeland is een eiland. Wij bevinden ons in het hart van Europa" (minister Demotte)
Nieuw-Zeeland past dit systeem toe maar ook de regio van Brits Colombia, in Canada. En die bevindt zich pal naast de oppermachtige VS. Niet echt een eiland dus.
Het Nieuw-Zeelands systeem wordt in ons land trouwens wél toegepast voor vaccins en in het Belgisch leger, dat zijn soldaten verzorgt aan Nieuw-Zeelandse prijzen, dankzij een gelijkaardig systeem.
Voor het moment is dit systeem perfect en onmiddellijk toepasbaar in België. Zonder het advies van de Europese Unie, want het vastleggen van prijzen en hun terugbetaling zijn nog altijd een zuiver nationale bevoegdheid. |
| Bericht: #434246 |
|
Advertentie
|
|
Di Homo
PI Junior

|
| Geplaatst: Za 19 Feb 2005, 22:10 | Onderwerp: sensibiliseren |
 |
|
Dat men eerst eens de dokters sensibiliseert om geen nutteloos grote hoeveelheid geneesmiddelen voor te schrijven.
Je moest eens zien wat mijn moeder van 84 jaar moet innemen, middeltjes tegen hartzwakte en daarop een middel om de bijwerkingen te onderdrukken en daarop een middel om de maag te sparen, en dan krijgt ze het natuurlijk nog aan haar maag van al die chemie in haar lijf.
Blijkbaar oordelen ze dat het ziekenfonds toch betaalt, mijn moeder zit al aan haar maximumfaktuur. |
| Bericht: #464437 |
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Zo 6 Jul 2008, 15:08
|
|
|
|
| Gerelateerde berichten |
Advertentie |