pyramus
PI Master

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 10:08 | Onderwerp: vlinderkusjes in het gras (over onze arbeidsmentaliteit) |
 |
|
Er is iets grondig mis met onze arbeidsethiek.
Wanneer een bedrijf ten gronde gaat, of overgaat tot ontslagen, zien we steeds weer dezelfde beelden: huilende, hysterische mensen, die aan dranghekkens snokken en zich aanstellen voor de camera's dat het niet meer
schoon
is.
Nochtans hoeft ruim 85% van hen zich geen zorgen te maken. Noch op korte, noch op lange termijn staat hen een leven in armoede te wachten. Wie zijn levensstandaard aanpast aan de nieuwe situatie - of zijn levensstandaard heeft
voorzien
op de nieuwe situatie - mag fluitend door het leven gaan. Ons sociaal vangnet is een van de beste in de wereld.
Toch lopen deze mensen liever huilend door, pakweg, de gangen van Zaventem, kankerend, mekkerend en schuldbewust. Waarom toch? Omdat zij, naast de financiële surplussen waarvan zij inmiddels domweg afhankelijk zijn geworden, ook de 'zin van hun leven' verliezen. Zij denken namelijk dat werken zin geeft aan het leven. Je houdt het niet voor mogelijk, en toch is het zo.
Het wordt die arme donders ook voortdurend aangepraat. Door politici, door reclamefilmpjes van uitzendkantoren, door de VDAB, door mama en papa, door Blauwvoet, door vrienden en kennissen. En zelf ervaren ze het ook zo, want ze vervelen zich lazarus zonder werk. Ze slagen er niet in inhoud aan hun leven te geven zonder dat iemand hen daartoe verplicht of voor betaalt.
Niet dat werk per definitie zinloos hoeft te zijn. Het is een noodzakelijk kwaad, en het biedt ook af en toe een leuke uitdaging, fijne collega's en dergelijke meer. Geen kwaad woord over werk. Iedereen moet het ooit eens gedaan hebben in zijn leven, al was het maar om na te gaan of het echt zo zinloos is als ik beweer (zinloos in morele zin, niet in economische zin). Maar wie het verliest, is niet verloren.
De ergsten zijn de mensen die wél werk hebben. Zij denken dat ze volop 'zinvol' aan het leven zijn en beroemen zich daarop. Hun misprijzen voor de werklozen is schrijnend; hun zelfgenoegzaamheid nog schrijnender. En ze werken
om
te werken, omdat het 'moet', omdat het 'hoort', en de middelen die ze ermee verwerven hebben ze eigenlijk niet nodig, maar toch werken ze, want werk is ook 'status', 'respect' en een vrijwaring van het misprijzen dat ze zelf aan de dag leggen jegens iedereen die niét werkt.
Moeten we dan allen luie donders worden? Zeker niet. Maar we moeten werk de plaats in ons leven geven die het verdient: op een bescheidener sokkel, op een bescheidener plein in een bescheidener stad.
'Vroeger werkte iedereen', sprak grootvader, die de jaren vijftig en zestig nog in de buidels onder zijn ogen meedraagt, 'en nu zitten honderdduizenden' - ik citeer slechts - 'op hun luie gat, nondedju!' Grootvader vergist zich. Volledige tewerkstelling betekende in zijn tijd: alle
mannen
waren aan het werk. Er werken vandaag, mannen en vrouwen, meer mensen in België dan ooit tevoren. Het probleem zit 'm in grootvader: die leeft te lang, en omdat hij tijdens zijn leven te veel gewerkt en te weinig genoten heeft, wil hij zolang mogelijk genieten van zijn pensioen en vertikt hij het om uit het leven te treden.
Geef grootvader een spuitje, geef de hysterische Sabéniens een therapie en leg morgen massaal het werk neer om 'Oblomow' te lezen, in het park, op een bank, onder een prille lentezon, terwijl verderop enkele dartele knapen, met half ontblote buik, vlinderkusjes ruilen in het gras.
Groet,
Pyramus |
| Bericht: #474406 |
|
Advertentie
|
|
Dina
PI Elite

Uit: VLAAMS-Brabant |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 10:46 | Onderwerp: |
 |
|
Als niemand werkt, ligt onze economie op zijn gat.
Want NU wordt nog veel betaald door "de Staat". Lees : de werkende bevolking. Een basisinkomen (dop of OCMW), sociale zekerheid, wegen + onderhoud, enz.
Wie gaat dat betalen wanneer niemand meer werkt?
Wie gaat pakweg onze ministers onderhouden? Of hebben we die dan ook niet meer nodig als we allemaal op onze rug in het gras liggen? |
| Bericht: #474409 |
|
|
borrel
PI Expert

Uit: Mol |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 10:51 | Onderwerp: |
 |
|
Ze zouden beter Pyramus een spuitje geven in plaats van zijn grootvader.
Dat is er dan toch ene minder die op onze kap leeft.  |
| Bericht: #474412 |
|
|
pyramus
PI Master

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 11:02 | Onderwerp: |
 |
|
| Dina schreef: |
Want NU wordt nog veel betaald door "de Staat". Lees : de werkende bevolking. Een basisinkomen (dop of OCMW), sociale zekerheid, wegen + onderhoud, enz.
Wie gaat pakweg onze ministers onderhouden? Of hebben we die dan ook niet meer nodig als we allemaal op onze rug in het gras liggen? |
Ik ontken nergens het
economische
nut. Ik relativeer alleen het
zingevende
nut. |
| Bericht: #474413 |
|
|
KempensBoerke
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen... |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 11:04 | Onderwerp: |
 |
|
| borrel schreef: |
Ze zouden beter Pyramus een spuitje geven in plaats van zijn grootvader.
Dat is er dan toch ene minder die op onze kap leeft.  |
Een hond die bijt in het been van diens broodheer, verdient niet beter dan een spuitje.
Alhoewel een fikse rammeling voor de flikker ook nog wel één van de opties is....vóór dat spuitje.  |
| Bericht: #474414 |
|
|
freelander
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 11:10 | Onderwerp: |
 |
|
De laatste posting in het prullenbakje is van 22 maart, dat wil al wat zeggen...  |
| Bericht: #474419 |
|
|
Dina
PI Elite

Uit: VLAAMS-Brabant |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 11:20 | Onderwerp: |
 |
|
| pyramus schreef: |
Ik ontken nergens het
economische
nut. Ik relativeer alleen het
zingevende
nut. |
Zou je dan niet blij zijn dat er toch nog altijd een aantal mensen zo dom zijn om te gaan werken? Want anders zou jij niet in het gras kunnen liggen en je al die bedenkingen maken....
Zeg eens, Pyramus, hoe ziet jouw gedroomde wereld er dan uit?
Jij ligt in het gras te genieten van de mooie dingen van het leven, terwijl andere mensen gaan werken om jou in jouw basisbehoeftes te voorzien?
Natuurlijk zal iedereen wel liever zijn leven slijten in een permanent vakantie-gevoel. Alleen.... als je nooit gewerkt hebt, kun je dan nog spreken van "vakantie"?
Werken kan zinvol zijn, ja. De voldoening om een afgewerkt project, iets dat je gerealiseerd hebt, mensen die je geholpen hebt (denk maar aan de ziekenzorg). Ook het gevoel dat je zelf instaat voor je eigen onderhoud en dat van je gezin. Dat je niet afhankelijk bent of met je handje open moet staan, geeft al aan veel mensen met enig zelfrespect, voldoening. |
| Bericht: #474421 |
|
|
Plot
PI Addict

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 12:08 | Onderwerp: |
 |
|
Zo stellen wij nog maar eens vast wat voor egoïsten die zogezegd sociaalvoelende linksen eigenlijk wel zijn. |
| Bericht: #474424 |
|
|
Duvel
PI Pro

Uit: Antwerpen |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 12:15 | Onderwerp: |
 |
|
ik onthoud dat die pedojeannet naar de jongetjes gaat gluren in het park , met in één hand een boek en de andere in zijn broek
Gore ventjes moeten in therapie of nog beter een spuitje , niet de Sabeniens  |
| Bericht: #474427 |
|
|
pyramus
PI Master

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 12:20 | Onderwerp: |
 |
|
Speciaal voor de hardhorigen, herhaal ik:
«Niet dat werk per definitie zinloos hoeft te zijn. Het is een noodzakelijk kwaad, en het biedt ook af en toe een leuke uitdaging, fijne collega's en dergelijke meer. Geen kwaad woord over werk. Iedereen moet het ooit eens gedaan hebben in zijn leven, al was het maar om na te gaan of het echt zo zinloos is als ik beweer (
zinloos in morele zin, niet in economische zin
). Maar wie het verliest, is niet verloren.»
Eigenlijk is 'moreel' hier slecht gekozen. Ik doel eerder op 'zinloos als bron van geluk'. Het is veelzeggend dat in onze taal een gepast adjectief ontbreekt. Mijn tekst gaat in tegen de dictatuur van het denken in termen van geluk en zingeving als het over werk gaat. We moeten 'werk' terugbrengen tot wat het eigenlijk is: een economische noodzaak waarvan we het beste proberen te maken. Niet meer, niet minder. |
| Bericht: #474428 |
|
|
confucius
PI Addict

Uit: West Vlaanderen |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 12:22 | Onderwerp: |
 |
|
Maar het gaat beteren !!! Als het Deurganck dok af is in Antwerpen dan komen er tot 3000 jobs in de haven bij. Vooral jobs voor laaggeschoolden, dokwerkers, maar ook veel technici en bedienden. In Zeebrugge spreekt men van 500 à 2000 nieuwe jobs in de haven.
Kijk, zijn dat nu echt niet jobs waar onze werkeloze allochtone burgers voor in aanmerking komen. Het gaat om goedbetaalde jobs, een dokwerker verdient makkelijk tot €125 per dag, welliswaar zwaar en soms vuil werk, maar beweren onze Marrokaanse vrienden niet dat ze indertijd daarom naar hier gekomen zijn.
Ik wil te wedden dat Minister Kathleen Van Brempt, die zelf uit het milieu van dokwerkers komt reeds volop achter de schermen aan het werk is om Marrokaanse arbeiders te promoten.
Of niet, gaat BBTK schermen met holle woorden als veiligheid, niet genoeg opgeleid, closed shop ? En waar blijven de Marrokaanse werklozen zelf ? Geen interesse ?
Ik ben benieuwd, maar ik heb altijd de indruk gehad dat de rode vakbond nogal conservatief reageerde, waar het ging om effectief nieuwe belgen in haar gelederen op te nemen. Veel gelul, maar weinig wol.
Vooruit Kathleen, geen woorden maar daden !!! |
| Bericht: #474429 |
|
|
condor
PI Moderator

Uit: Taxandrië |
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 12:26 | Onderwerp: |
 |
|
Een sociale zekerheidssysteem kan niet werken als er vrijbuiters zijn. Daarom hangt er aan het gebruik van de sociale zekerheid, een plicht vast om u indien het enigszins mogelijk is, in te zetten op de arbeidsmarkt.
Dit wil niet zeggen dat mensen MOETEN werken, maar als ze VERKIEZEN niet te werken, hebben ze geen recht op een uitkering.
Over de ZIN van het werk dat je doet, kun je uiteindelijk pas oordelen per individu en per werk. Iemand die aan de band zeepjes in doosjes steekt heeft wellicht weinig 'zinvol' werk. Iemand die echter meewerkt aan AIDS-onderzoek ziet wellicht meer zin in zijn werk, hoewel ook veel afhangt van de persoon zelf. |
| Bericht: #474431 |
|
|
pyramus
PI Master

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 12:35 | Onderwerp: |
 |
|
| Zou je dan niet blij zijn dat er toch nog altijd een aantal mensen zo dom zijn om te gaan werken? Want anders zou jij niet in het gras kunnen liggen en je al die bedenkingen maken.... |
Nogmaals: ik ontken nergens het economische nut, althans tot op een bepaalde hoogte.
| Quote: |
Zeg eens, Pyramus, hoe ziet jouw gedroomde wereld er dan uit?
Jij ligt in het gras te genieten van de mooie dingen van het leven, terwijl andere mensen gaan werken om jou in jouw basisbehoeftes te voorzien? |
Nee. Staat dat er?
| Natuurlijk zal iedereen wel liever zijn leven slijten in een permanent vakantie-gevoel. Alleen.... als je nooit gewerkt hebt, kun je dan nog spreken van "vakantie"? |
Dat moet je aan de betrokkenen vragen.
| Werken kan zinvol zijn, ja. De voldoening om een afgewerkt project, iets dat je gerealiseerd hebt, mensen die je geholpen hebt (denk maar aan de ziekenzorg). |
Uiteraard. Maar als je overbodig bent geworden, ben je overbodig geworden (cf. Sabéniens). Daar moet men niet zo hysterisch over doen. We zijn in een situatie terecht gekomen waarin werk moet worden
gecreëerd
(lees: het ontstaat niet spontaan vanuit een behoefte) om toch maar iedereen aan het werk te zetten. Beangstigende evolutie. De waarheid is immers dat we steeds minder mankracht nodig hebben om onze levensstandaard te handhaven. Toch blijven we maar werken omdat we nooit genoeg hebben. Ik behoud mij het recht voor de wenselijkheid van die evolutie in vraag te stellen.
| Ook het gevoel dat je zelf instaat voor je eigen onderhoud en dat van je gezin. Dat je niet afhankelijk bent of met je handje open moet staan, geeft al aan veel mensen met enig zelfrespect, voldoening. |
Akkoord. |
| Bericht: #474433 |
|
|
Evil Safan
PI Master

|
| Geplaatst: Wo 30 Mrt 2005, 16:39 | Onderwerp: |
 |
|
Feit is : van den dop kan je niet rijk worden , zeker als je nog huur moet betalen kan het krap worden ....
Feit is : in de gangen van Zaventem werkt meestal personeel die een stuk meer verdienen dan de rest van het land ...
Feit is : degene die nog nooit heeft gestempeld beziet langdurige werklozen als profiteurs ...
Feit is : je zal maar geluk hebben dat je een stevig diploma op zakt hebt (dankzij je rijke ouders die zonder probleem je dubbel jaartje betaald hebben) .....
Feit is : als een firma winst maakt wil iedereen opslag , als de firma het jaar daarna verlies maakt zakt het loon niet ...
Feit is : dankzij de nieuwe generatie cijfer-en rekenaars is winst maken niet genoeg voor een bedrijf ..... men wil het onderste uit de kan !
Denk eens na over deze ... ik heb het al gedaan !  |
| Bericht: #474470 |
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Zo 7 Sep 2008, 05:10
|
|
|
|
| Gerelateerde berichten |