Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Het Internet Politicsinfo.net
PVDA: ACV-afgevaardigde Maria Vindevoghel moet blijven

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Persberichten > Andere Partijen

Author Thread
Persberichten
PI Redactie
PI Redactie

Geplaatst: Vr 22 Jul 2005, 08:29 | Onderwerp: PVDA: ACV-afgevaardigde Maria Vindevoghel moet blijven  Reageer met quote   Naar boven

Donderdag 14 juli. Op dit moment voeren een kleine 100 syndicalisten actie in de vertrekhal van de luchthaven in Zaventem. Maria Vindevoghel, ACV-vakbondsafgevaardigde, bij BGS, de vroegere ‘cleaning’ van Sabena kreeg op woensdag 13 juli een email: uw arbeidsovereenkomst bij BGS is verbroken… Maria Vindevoghel mag haar werkterrein niet meer binnen… haar badge bij Biac ( de uitbater van de luchthaven) is ingetrokken.

Maria Vindevoghel werkt bij de firma BGS die de vroegere cleaning, die de vliegtuigen schoonmaken, heeft opgekocht, bij de sluiting van Sabena. Maria is bij de syndikale verkiezingen in het voorjaar 2004 met overgrote meerderheid verkozen tot lid van het Comité Preventie en Bescherming. Zij is binnen de militantenkern verkozen tot syndikale delegee. Dit moet echter bekrachtigd worden door haar werkgever, de patroon van BGS. Deze weigert haar echter als delegee. Om die reden heeft Maria geen syndikale uren en moet ze haar syndikaal werk verrichten buiten haar werkuren.

In die hoedanigheid is ze op 27 juni naar haar werk gegaan, omdat de werknemers last hadden van de hittegolf en er maatregelen moesten worden getroffen. Zij heeft dus, buiten de werkuren, het terrein van Biac betreden, met haar badge, om de problemen van haar collega’s aan te pakken. Dat was volgens de baas van BGS een overtreding van het veiligheidsreglement. Zij kreeg een verwittiging, via e-mail.

Op dinsdag 12 juli is Maria opnieuw naar het werk gegaan, buiten de werkuren, om het comite van preventie en bescherming (Comité Veiligheid) van volgende week voor te bereiden. Dat is voor BGS te veel. BGS vraagt aan Biac, die verantwoordelijk is voor het afleveren van de badges, haar badge in te trekken. Eens je geen badge meer hebt, heb je ook geen toegang meer tot de luchthaven . De arbeidsovereenkomst met BGS wordt verbroken. Blijkbaar een zeer goede overeenkomst tussen BGS en BIAC om een lastige werknemer, Maria Vindevoghel, kwijt te geraken. Belangrijk element: Luc Van Den Bossche, ex SP.a minister is de voorzitter van de raad van beheer van BIAC .

Het syndikaal front in actie

Dit ontslag is een zeer belangrijk precedent. Elke syndikale delegee, werkzaam op de luchthaven, wordt vogelvrij verklaard .In haar speech deze morgen stelt Maria Vindevoghel: "Ik mag geen syndikaal werk verrichten binnen mijn werkuren, dus moet ik mijn taak wel opnemen daarbuiten. Ik wordt afgedankt omdat ik het veiligheidsreglement van de luchthaven ( BIAC) heb overtreden, maar de werkgever zelf leeft de veiligheidsregels niet na, maar die wordt niet aangepakt…" Ondertussen lopen er onderhandelingen met Biac, die echter stelt dat het BGS is die gevraagd heeft de badge in te trekken. De solidariteit tegen deze afdanking groeit. We volgen de situatie op de voet…

Riet Dhont
Bericht: #505989

Rapporteer deze post

Advertentie

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Zo 7 Sep 2008, 11:04
  Berichten van afgelopen:      

Gerelateerde berichten Advertentie
 Onderwerpen   Auteur   Laatste Bericht 
Geen nieuwe berichten Partij voor de dieren Dina Zo 15 Mei 2005, 19:40
Evil Safan Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten PVDA: Ruim 4.000 tegen Bush Persberichten Ma 7 Mrt 2005, 15:37
Garfield Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten PVDA: Een ontwerpakkoord voor sociale achteruitgang Persberichten Do 24 Feb 2005, 16:46
Fra Ben Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten PVDA: Blij dat Steve Stevaert mijn voorstel gratis kopieert Persberichten Za 19 Feb 2005, 22:10
Di Homo Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten PVDA: Dirk Van Duppen scoort voor parlement Persberichten Do 27 Jan 2005, 17:59
Persberichten Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten PVDA: De stakers van Splintex wachten op uw bezoek Persberichten Ma 17 Jan 2005, 19:03
T-dinges Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten SoLiDe: Feestjes bouwen met overheidsgelden Persberichten Ma 29 Nov 2004, 11:12
Persberichten Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Liberaal appel en samenwerking met een andere partij. liberaaltje Zo 25 Mei 2003, 17:28
Guderian Bekijk laatste bericht
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
Contacteer de forumbeheerders op info@politicsinfo.net.
phpBB Group | Archief