Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Het Internet Politicsinfo.net
Nobelprijs literatuur : Vlaming Hugo Claus alweer miskend!

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Arena > Politiek & actualiteit

Author Thread
saeftinghe
PI Pro
PI Pro

Uit: brugge zekerst
Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 12:44 | Onderwerp: Nobelprijs literatuur : Vlaming Hugo Claus alweer miskend!  Reageer met quote   Naar boven

Nobelprijs literatuur voor Harold Pinter
Externe links bij dit artikelNobelprize.org
Haroldpinter.org
Tijdlijn BBC

De Nobelprijs voor literatuur 2005 gaat naar de Britse toneelschrijver Harold Pinter.

Pinter heeft in zijn toneelstukken ,,het gevaar van het dagelijks geroddel blootgelegd en een toegang geforceerd tot de neerslachtigheid in afgesloten ruimtes'', luidt de motivering van de jury.

Pinter, die op 10 oktober 75 jaar werd, maakte zijn debuut als toneelauteur in 1957 met de eenakter The Room. Een eerste avondvullend stuk was The Birthday Party (1957). Zijn grote doorbraak kwam er met The Caretaker in 1959, gevolgd door The Homecoming in 1964. Pinter schreef ook veel scenario’s.

Harold Pinter wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande Engelse toneelschijvers van de tweede helft van de twintigste eeuw, aldus de Academie.

De uitreiking van de Nobelprijs, die 1,1 miljoen euro waard is, zou normaal vorige donderdag plaatsvinden maar werd een week uitgesteld omdat er onenigheid was in de jury. Jurylid Knut Ahnlund stapte daarop op.

Vorig jaar ging de prijs naar de Oostenrijkse dramaturge Elfriede Jelinek.

hugo alweer opzij gezet...

//edit Admin: titel aangepast//
Bericht: #521646

Rapporteer deze post

Advertentie
confucius
PI Addict
PI Addict

Uit: West Vlaanderen
Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 12:49 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Kijk, ik wil niet overkomen als Vandenbrande bij de stemming over de toekomst van Verwilghen als Europees commissaris. Maar als ik moet kiezen tussen Hugo Claus en Harold Pinter, zou het wel degelijk voor de engelsman zijn. Tot groot verdriet van België ! Grin
Bericht: #521648

Rapporteer deze post

Magna Carta
PI Expert
PI Expert

Uit: Mol
Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 16:01 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Als de keuze tussen Claus en Verwilghen was, dan stemde ik in eer en geweten voor Claus, alhoewel men zegt, dat V. alle postjes machtig is. Mr. Green
Bericht: #521678

Rapporteer deze post

Strix
PI Pro
PI Pro

Uit: Antwerpen
Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 22:44 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

"vlaming claus alweer miskend!"

Claus is wel een nederlandstalige Belg, maar men kan hem zeker geen Vlaming noemen!
Bericht: #521774

Rapporteer deze post

saeftinghe
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 05:12 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Strix schreef:

Claus is wel een nederlandstalige Belg, maar men kan hem zeker geen Vlaming noemen!

ik begrijp wat je bedoelt, kan er een eind mee meegaan, maar heb er toch een probleem mee. ik veronderstel dat je een vlaams nationalist bent, en dus lak hebt aan belgië. in dat geval moet je iedereen die in vlaanderen woont (ok, sinds een bepaalde tijd, onder bepaalde voorwaarden...) als vlaming beschouwen, en mag je geen onderscheid maken volgens de politieke overtuiging: zelfs franskiljons zijn vlamingen (denk ik). voor de toekenning van nationaliteit hou je best niet teveel rekening met subjectieve elementen: die kunnen om de dag veranderen... (ik denk dat het verschil komt uit het gebruik van "vlaming" als nationaliteit enerzijds en als politiek gedrag anderzijds...
Bericht: #521789

Rapporteer deze post

Magna Carta
PI Expert
PI Expert

Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 08:14 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

saeftinghe schreef:
Strix schreef:

ik begrijp wat je bedoelt, kan er een eind mee meegaan, maar heb er toch een probleem mee. ik veronderstel dat je een vlaams nationalist bent, en dus lak hebt aan belgië. in dat geval moet je iedereen die in vlaanderen woont (ok, sinds een bepaalde tijd, onder bepaalde voorwaarden...) als vlaming beschouwen, en mag je geen onderscheid maken volgens de politieke overtuiging: zelfs franskiljons zijn vlamingen (denk ik). voor de toekenning van nationaliteit hou je best niet teveel rekening met subjectieve elementen: die kunnen om de dag veranderen... (ik denk dat het verschil komt uit het gebruik van "vlaming" als nationaliteit enerzijds en als politiek gedrag anderzijds...

Wettelijk en formalistisch heb je gelijk. Zo moesten de gerechtelijke documenten (Proces Dutroux) voor Nihoul, die nauwelijks NL spreekt of verstaat (?) in het nederlands vertaald worden omdat hij in Zeebrugge woont. Simpel toch! Lol
Maar in het dagelijks taalgebruik zal niemand Nihoul vlaming noemen. Of toch? Eek
Bericht: #521817

Rapporteer deze post

saeftinghe
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 08:42 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Magna Carta schreef:
saeftinghe schreef:
Strix schreef:

Wettelijk en formalistisch heb je gelijk. Zo moesten de gerechtelijke documenten (Proces Dutroux) voor Nihoul, die nauwelijks NL spreekt of verstaat (?) in het nederlands vertaald worden omdat hij in Zeebrugge woont. Simpel toch! Lol
Maar in het dagelijks taalgebruik zal niemand Nihoul vlaming noemen. Of toch? Eek

ok, maar wat ik bedoel is dat je het vlamingschap niet mag beperken tot enkel je gelijkgezinden. wij zeggen toch ook dat er zes miljoen vlamingen zijn? Anders geef je de belgicisten gelijk die het hebben over noord-belgen, zuid-belgen en centrum-belgen.
Bericht: #521828

Rapporteer deze post

Magna Carta
PI Expert
PI Expert

Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 10:04 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

En 'Berg-Belgen'!
Bericht: #521857

Rapporteer deze post

saeftinghe
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 10:10 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Magna Carta schreef:
En 'Berg-Belgen'!

ik ben Zee-belg
Bericht: #521859

Rapporteer deze post

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Vr 4 Jul 2008, 22:12
  Berichten van afgelopen:      

Gerelateerde berichten Advertentie
 Onderwerpen   Auteur   Laatste Bericht 
Geen nieuwe berichten Anke For President (The Highlander version) Truder Vr 4 Jul 2008, 08:37
Nordur Lódir Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Vele Nederlandse stadswijken voor 90 procent allochtoon joppe Wo 2 Apr 2008, 20:02
hilde Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Migrantenstemrecht: K. De Gucht kapituleert voor het V.Blok the Piano Wo 26 Mrt 2008, 06:33
Sundancer Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Splitsing kieskring:Gemeenteraad Lennik dreigt met ontslag DeLuucas Wo 14 Nov 2007, 20:47
Ploertendoder Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Dit moeten we onthouden!!! De Prof Za 10 Nov 2007, 17:17
Roeland1 Bekijk laatste bericht
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk 31 Belgen veranderden van geslacht, ook enkele Blokkers! the Piano Di 26 Jun 2007, 08:50
rode arend Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten TV-vandaag. Frida (ABBA): "Ik was een Lebensbornkind' the Piano Ma 7 Mei 2007, 06:57
saeftinghe Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Toch veel moeite gedaan..... Eugene Di 27 Apr 2004, 23:11
Goldwing Bekijk laatste bericht
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
Contacteer de forumbeheerders op info@politicsinfo.net.
phpBB Group | Archief