saeftinghe
PI Pro

Uit: brugge zekerst |
| Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 12:44 | Onderwerp: Nobelprijs literatuur : Vlaming Hugo Claus alweer miskend! |
 |
|
Nobelprijs literatuur voor Harold Pinter
Externe links bij dit artikelNobelprize.org
Haroldpinter.org
Tijdlijn BBC
De Nobelprijs voor literatuur 2005 gaat naar de Britse toneelschrijver Harold Pinter.
Pinter heeft in zijn toneelstukken ,,het gevaar van het dagelijks geroddel blootgelegd en een toegang geforceerd tot de neerslachtigheid in afgesloten ruimtes'', luidt de motivering van de jury.
Pinter, die op 10 oktober 75 jaar werd, maakte zijn debuut als toneelauteur in 1957 met de eenakter The Room. Een eerste avondvullend stuk was The Birthday Party (1957). Zijn grote doorbraak kwam er met The Caretaker in 1959, gevolgd door The Homecoming in 1964. Pinter schreef ook veel scenario’s.
Harold Pinter wordt beschouwd als een van de meest vooraanstaande Engelse toneelschijvers van de tweede helft van de twintigste eeuw, aldus de Academie.
De uitreiking van de Nobelprijs, die 1,1 miljoen euro waard is, zou normaal vorige donderdag plaatsvinden maar werd een week uitgesteld omdat er onenigheid was in de jury. Jurylid Knut Ahnlund stapte daarop op.
Vorig jaar ging de prijs naar de Oostenrijkse dramaturge Elfriede Jelinek.
hugo alweer opzij gezet...
//edit Admin: titel aangepast// |
| Bericht: #521646 |
|
Advertentie
|
|
confucius
PI Addict

Uit: West Vlaanderen |
| Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 12:49 | Onderwerp: |
 |
|
Kijk, ik wil niet overkomen als Vandenbrande bij de stemming over de toekomst van Verwilghen als Europees commissaris. Maar als ik moet kiezen tussen Hugo Claus en Harold Pinter, zou het wel degelijk voor de engelsman zijn. Tot groot verdriet van België !  |
| Bericht: #521648 |
|
|
Magna Carta
PI Expert

Uit: Mol |
| Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 16:01 | Onderwerp: |
 |
|
Als de keuze tussen Claus en Verwilghen was, dan stemde ik in eer en geweten voor Claus, alhoewel men zegt, dat V. alle postjes machtig is.  |
| Bericht: #521678 |
|
|
Strix
PI Pro

Uit: Antwerpen |
| Geplaatst: Do 13 Okt 2005, 22:44 | Onderwerp: |
 |
|
"vlaming claus alweer miskend!"
Claus is wel een nederlandstalige Belg, maar men kan hem zeker geen Vlaming noemen! |
| Bericht: #521774 |
|
|
saeftinghe
PI Pro

| Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 05:12 | Onderwerp: |
 |
|
| Strix schreef: |
Claus is wel een nederlandstalige Belg, maar men kan hem zeker geen Vlaming noemen! |
ik begrijp wat je bedoelt, kan er een eind mee meegaan, maar heb er toch een probleem mee. ik veronderstel dat je een vlaams nationalist bent, en dus lak hebt aan belgië. in dat geval moet je iedereen die in vlaanderen woont (ok, sinds een bepaalde tijd, onder bepaalde voorwaarden...) als vlaming beschouwen, en mag je geen onderscheid maken volgens de politieke overtuiging: zelfs franskiljons zijn vlamingen (denk ik). voor de toekenning van nationaliteit hou je best niet teveel rekening met subjectieve elementen: die kunnen om de dag veranderen... (ik denk dat het verschil komt uit het gebruik van "vlaming" als nationaliteit enerzijds en als politiek gedrag anderzijds... |
| Bericht: #521789 |
|
|
Magna Carta
PI Expert

| Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 08:14 | Onderwerp: |
 |
|
| saeftinghe schreef: |
ik begrijp wat je bedoelt, kan er een eind mee meegaan, maar heb er toch een probleem mee. ik veronderstel dat je een vlaams nationalist bent, en dus lak hebt aan belgië. in dat geval moet je iedereen die in vlaanderen woont (ok, sinds een bepaalde tijd, onder bepaalde voorwaarden...) als vlaming beschouwen, en mag je geen onderscheid maken volgens de politieke overtuiging: zelfs franskiljons zijn vlamingen (denk ik). voor de toekenning van nationaliteit hou je best niet teveel rekening met subjectieve elementen: die kunnen om de dag veranderen... (ik denk dat het verschil komt uit het gebruik van "vlaming" als nationaliteit enerzijds en als politiek gedrag anderzijds... |
Wettelijk en formalistisch heb je gelijk. Zo moesten de gerechtelijke documenten (Proces Dutroux) voor Nihoul, die nauwelijks NL spreekt of verstaat (?) in het nederlands vertaald worden omdat hij in Zeebrugge woont. Simpel toch!
Maar in het dagelijks taalgebruik zal niemand Nihoul vlaming noemen. Of toch?  |
| Bericht: #521817 |
|
|
saeftinghe
PI Pro

| Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 08:42 | Onderwerp: |
 |
|
| Magna Carta schreef: |
| saeftinghe schreef: |
Wettelijk en formalistisch heb je gelijk. Zo moesten de gerechtelijke documenten (Proces Dutroux) voor Nihoul, die nauwelijks NL spreekt of verstaat (?) in het nederlands vertaald worden omdat hij in Zeebrugge woont. Simpel toch!
Maar in het dagelijks taalgebruik zal niemand Nihoul vlaming noemen. Of toch?  |
ok, maar wat ik bedoel is dat je het vlamingschap niet mag beperken tot enkel je gelijkgezinden. wij zeggen toch ook dat er zes miljoen vlamingen zijn? Anders geef je de belgicisten gelijk die het hebben over noord-belgen, zuid-belgen en centrum-belgen. |
| Bericht: #521828 |
|
|
Magna Carta
PI Expert

| Geplaatst: Vr 14 Okt 2005, 10:04 | Onderwerp: |
 |
|
En 'Berg-Belgen'! |
| Bericht: #521857 |
|