Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Het Internet Politicsinfo.net
kapitalisme aggressiefste systeem van allen?

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Arena > Politiek & actualiteit

Author Thread
Roeland1
PI Pro
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop
Geplaatst: Di 27 Feb 2007, 01:44 | Onderwerp: kapitalisme aggressiefste systeem van allen?  Reageer met quote   Naar boven

Ik zit al een hele tijd met deze vraag...

Heeft het kapitalisme ervoor gezorgd dat een systeem, dat niet- kapitalistisch is,nooit meer in vrede kan leven met andere kapitalistische stelsels (ongeacht welke ideologie dit niet-kapitalistisch systeem zou navolgen) ?

misschien kan iemand me helpen of zelfs voorbeelden geven waar dit niet zo is
met voorbeelden bedoel ik systemen waar het kapitalisme niet is in doorgedrongen, dus niet rusland, of niet china...
Bericht: #651296

Rapporteer deze post

Advertentie
omega
PI Senior
PI Senior

Geplaatst: Di 27 Feb 2007, 09:36 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Roeland,

verdomd goeie vraag jong. Zou eigenlijk eens héél ver moeten zoeken om zo'n land te vinden.

Sociaal-gecorrigeerd kapitalisme blijkt het kleinste kwaad te zijn van bestaande systemen, wat de tegenstanders ook mogen beweren.

De niet-kapitalistische landen zijn hoofdzakelijk één of andere vorm van communisme genegen. Ik ben in verschillende van die landen geweest, en geloof me: zo'n systeem wil je niet.
Je kan bvb stellen dat Cuba een gratis gezondheidszorg heeft. Mogelijk, maar vergeet dan niet te gaan kijken BUITEN het reservaat als je zo'n dingen gaat zeggen.

Zal 't eens moeten navragen welke uitzonderingen er op de wereld zijn.
Bericht: #651305

Rapporteer deze post

condor
PI Moderator
PI Moderator

Uit: Taxandrië
Geplaatst: Di 27 Feb 2007, 20:03 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Anti-kapitalistische landen (in de praktijk communistische landen + mogelijk enkele Islamitische staten) worden geboycot door de kapitalistische wereld. Wie echter de handel bestrijdt moet niet komen janken. De communistische staten waren/zijn steeds dictaturen waar de bevolking uit weg probeert te vluchten, naar kapitalistische landen. Zo slecht zal het kapitalisme dan wel niet zijn zekers...
Bericht: #651431

Rapporteer deze post

ydde
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Di 27 Feb 2007, 20:28 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Alles hangt natuurlijk af van de inwoners van de natie! Voor de overgrote massa van de Duitsers was het nazisme absoluut een zéér goede staatsvorm zenne! Voor de Joden kan je gerust stellen dat het héél wat minder was ... ’t Is maar wie men is en hoe men ‘past’ in het regime!
Bericht: #651437

Rapporteer deze post

Roeland1
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Zo 4 Mrt 2007, 10:47 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

om hierop verder te gaan...

stel dat bvb vlaanderen het kapitalisme afzweert en een anti-materialistisch systeem inricht, moet vlaanderen zich dan gaan militariseren om zich te beschermen tegen mogelijke kapitalistische landen, die tegen dan (bvb. binnen een 15 jaar Cool )nog meer hun wandaden gaan goedpraten bij eigen bevolking, enkel voor eigen voordeel (door ons grondgebied terug kapitalistisch in te gaan stellen na militaire inval : lees gemilitariseerde corruptie = maffia)??
Bericht: #652448

Rapporteer deze post

condor
PI Moderator
PI Moderator

Geplaatst: Zo 4 Mrt 2007, 13:57 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

De bevolking wil geen communistische of aanverwante systemen. Zulke systemen zijn niet compatibel met de menselijke natuur (survival of the fittest, streven naar dominantie, ...), met als gevolg dat de beteren wegvluchten en de slechteren er niet meer van kunnen profiteren. En dan zullen de democratieën deze gang van zaken ook wel aanvechten na verloop van tijd.
Bericht: #652531

Rapporteer deze post

Roeland1
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Zo 4 Mrt 2007, 14:55 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

condor schreef:
De bevolking wil geen communistische of aanverwante systemen. Zulke systemen zijn niet compatibel met de menselijke natuur (survival of the fittest, streven naar dominantie, ...), met als gevolg dat de beteren wegvluchten en de slechteren er niet meer van kunnen profiteren. En dan zullen de democratieën deze gang van zaken ook wel aanvechten na verloop van tijd.

de bevolking wordt dom gehouden zoals nooit tevoren want nu zijn leugens het oppermachtige communicatiemiddel geworden... een soort hypocriete propaganda

het is overigens niet omdat men antimaterialistisch is, dat men communistisch is

termen als communisme en fascisme worden veel te veel misbruikt, en ook ik betrap me daar nog regelmatig op

en ja inderdaad, in elke mens zit een overlevingskracht... maar in ons systeem heerst er niet meer survival of the fittest, niet meer de wet van de sterkste, maar de wet van de zwakste...

en ja, zo kan men idd stellen dat de mens zijn slechte kanten heeft, maar vergeet ook niet dat de mens ook zijn goede kanten heeft en dat is wat rechts bvb vaak vergeet, net als links bvb vergeet dat de mens ook slechte kanten heeft

de menselijke natuur, beste condor, berust dus niet op survival of the fittest en streven naar dominantie alleen!! maar ook op de zoektocht naar kennis, naar liefde, naar schoonheid en naar zingeving aan de dingen!!

ons systeem (nu!!) berust erop onze slechte kant uit te buiten (voornamelijk door het geldsysteem, met al haar gevolgen vandien), onze slechte kant is hier ons overlevingsmechanisme geworden... de goede kant wordt dan gesust als met van die hypocriete 'goede werken' en 'ontwikkelingshulp' en dergelijke meer...

waarom zou ons systeem dus niet kunnen berusten op onze goede kanten? een soort survival of the good?
...men moet anders durven denken... het moet!
Bericht: #652558

Rapporteer deze post

condor
PI Moderator
PI Moderator

Geplaatst: Zo 4 Mrt 2007, 15:00 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Roeland1 schreef:

het is overigens niet omdat men antimaterialistisch is, dat men communistisch is

termen als communisme en fascisme worden veel te veel misbruikt, en ook ik betrap me daar nog regelmatig op

Wat had je dan in gedachten? Een vrije markt of niet? ...
Quote:

en ja inderdaad, in elke mens zit een overlevingskracht... maar in ons systeem heerst er niet meer survival of the fittest, niet meer de wet van de sterkste, maar de wet van de zwakste...

Daarom ook dat het niet meer werkt.
Quote:

en ja, zo kan men idd stellen dat de mens zijn slechte kanten heeft, maar vergeet ook niet dat de mens ook zijn goede kanten heeft en dat is wat rechts bvb vaak vergeet, net als links bvb vergeet dat de mens ook slechte kanten heeft

de menselijke natuur, beste condor, berust dus niet op survival of the fittest en streven naar dominantie alleen!! maar ook op de zoektocht naar kennis, naar liefde, naar schoonheid en naar zingeving aan de dingen!!

Lol Dat is maar schijn. De wetten van de natuur kan je niet negeren. Wie beter is overleeft, de rest sterft uit.
Quote:

ons systeem (nu!!) berust erop onze slechte kant uit te buiten (voornamelijk door het geldsysteem, met al haar gevolgen vandien), onze slechte kant is hier ons overlevingsmechanisme geworden... de goede kant wordt dan gesust als met van die hypocriete 'goede werken' en 'ontwikkelingshulp' en dergelijke meer...

waarom zou ons systeem dus niet kunnen berusten op onze goede kanten? een soort survival of the good?
...men moet anders durven denken... het moet!

Ik doe niet mee aan hypocriet gezever zoals goede werken, stille marsen e.d. Ik aanvaard de mens zoals hij is en vind dat de maatschappij op maat van de mens moet gemaakt worden en niet omgekeerd (indoctrinatie, ...)
Bericht: #652561

Rapporteer deze post

Roeland1
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Zo 4 Mrt 2007, 19:30 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

condor schreef:
Roeland1 schreef:

Wat had je dan in gedachten? Een vrije markt of niet? ...

geen vrije verkoopmarkt, maar wel een vrije koopmarkt

ik denk aan een systeem met staatsbedrijven die enkel kwaliteitsproducten (waar hogergeschoolden en talentvolle mensen hun ziel en vaardigheden in steken) produceren : bvb. enkel nog stoelen die perfect de rug ondersteunen, doch estethisch hoogstaand én comfortabel... om maar een voorbeeld te geven

ik denk aan een systeem waar het dus niet meer om geld (geld enkel nadelen) draait, maar om gewerkte uren. Gewerkte uren inruilen voor bezit... bvb inruilen voor goederen bij een staatsbedrijf, maar ook van een ambachtelijke producent die 'werkuren type A' verkrijgt van de staat in ruil voor bvb een percentage 'werkuren type B' dat hij geeft aan de sociale zekerheid zodat de vrije koper bvb een beeldje kan kopen bij deze ambachtelijke mens.

werkuren type A en werkuren type B staan in een relativistische verhouding tot elkaar. Aldus kan de staat zonder 'iets' te verbruiken bvb mensen aan het werk zetten in ziekenhuizen, die op hun beurt terug werkuren type A uitdelen (getransformeerde werkuren type B). Deze transformatie van werkuren type A in werkuren type B gebeurt volledig abstract, en een soort werkuren-inflatie is dus onmogelijk, evenmin zal fraude of afpersing onmogelijk worden. Het 'aantal werkuren in omloop' zal enkel groeien met het aantal werkenden, en dat zal geen enkel neveneffect vertonen vermits de overschakeling van type B naar type A volledig abstract is. Evenmin zal de vergrijzingsproblematiek opgelost worden, vermits er gewoon nog amper werk te verrichten zal zijn.

geld wordt aldus geschrapt als bindmiddel tussen arbeid en bezit. Al haar misbruiken als gevolgen vandien vallen dan gewoonweg weg. Simpeler kan een economisch systeem niet draaien.

er wordt enkel nog kwaliteit gemaakt en de 95% brol valt dus weg. Het is aldus economisch verantwoord duurzame goederen te produceren, zowel als staatsbedrijf als als ambachtelijke/kunstenaar.

Aldus wordt de weg naar maatschappelijke harmonie (alles is de essentie omtrent geest/lichaam/cultuur) aangelegd.

leve de culturalistische én regionalistische revolutie!
Bericht: #652625

Rapporteer deze post

condor
PI Moderator
PI Moderator

Geplaatst: Ma 5 Mrt 2007, 19:29 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Basically een staatsgeleide economie dus. Vrijheid om te kopen wat je wil hangt volgens mij vast aan de vrijheid om te produceren wat je wil. Anders wordt de consument beperkt door het marktaanbod, in se wat de overheid vindt dat een burger zou moeten kunnen kopen. Betaling op basis van gewerkte uren is totaal achterhaald. Ik kan veel uren weinig productief zijn en weinig uren zeer productief zijn. (Ik wordt overigens überhaupt niet verwacht x aantal uren per dag te 'kloppen'). Men streeft juist meer en meer naar betaling op basis van de gepresteerde meerwaarde.
Bericht: #652879

Rapporteer deze post

omega
PI Senior
PI Senior

Geplaatst: Di 6 Mrt 2007, 12:17 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Roeland1 schreef:
om hierop verder te gaan...

stel dat bvb vlaanderen het kapitalisme afzweert en een anti-materialistisch systeem inricht, moet vlaanderen zich dan gaan militariseren om zich te beschermen tegen mogelijke kapitalistische landen, die tegen dan (bvb. binnen een 15 jaar Cool )nog meer hun wandaden gaan goedpraten bij eigen bevolking, enkel voor eigen voordeel (door ons grondgebied terug kapitalistisch in te gaan stellen na militaire inval : lees gemilitariseerde corruptie = maffia)??

Na militaire inval? Eh...95% van die systemen zijn van binnenuit gevallen...de muur bvb is naar beneden gehaald in oost-duitsland, niet andersom hé...
Bericht: #652993

Rapporteer deze post

omega
PI Senior
PI Senior

Geplaatst: Di 6 Mrt 2007, 12:20 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

condor schreef:
Basically een staatsgeleide economie dus. Vrijheid om te kopen wat je wil hangt volgens mij vast aan de vrijheid om te produceren wat je wil. Anders wordt de consument beperkt door het marktaanbod, in se wat de overheid vindt dat een burger zou moeten kunnen kopen. Betaling op basis van gewerkte uren is totaal achterhaald. Ik kan veel uren weinig productief zijn en weinig uren zeer productief zijn. (Ik wordt overigens überhaupt niet verwacht x aantal uren per dag te 'kloppen'). Men streeft juist meer en meer naar betaling op basis van de gepresteerde meerwaarde.

En om dan op een door de geschiedenis bewezen theorie terug te vallen: iedereen wijkt uit naar postjes waar je zo min mogelijk moet gaan doen met een zo groot mogelijk rendement => weghalen van iniatief.
Je kan natuurlijk stellen dat de staat die postjes uitdeelt => ben je terug bij een opgelegd systeem, een "dictatuur" dus.
Bericht: #652995

Rapporteer deze post

Roeland1
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 7 Mrt 2007, 11:53 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

condor schreef:
Ik kan veel uren weinig productief zijn en weinig uren zeer productief zijn. (Ik wordt overigens überhaupt niet verwacht x aantal uren per dag te 'kloppen'). Men streeft juist meer en meer naar betaling op basis van de gepresteerde meerwaarde.

ik had het ook wat simplistisch uitgeschreven natuurlijk...

er dient een soort grondwettelijk rekenkader gehanteerd te worden waar rekening wordt gehouden met de intensiteit van de arbeid (geen onderscheid tussen intellectuele of manuele arbeid), en rekening wordt gehouden met de gedane studies...

zoals ik al verscheidene keren heb aangehaald is mijn systeem gebaseerd op de vermenselijking van de maatschappij... het feit dat er enkel nog kwaliteit en dus duurzame goederen (en dus ook de kost van neveneffecten wegvallen zullen zoals bvb rugklachten) geproduceerd zullen worden, zorgt ervoor dat er veel minder werk zal dienen uitgevoerd te worden... en zullen mensen dus bvb ook niet meer moeten opstaan wanneer het nog donker is en niet meer thuiskomen wanneer het al donker is... zullen mensen terug gaan leven op het ritme van de zon (weer gezonder, weer minder medische klachten, weer minder kosten)...
dit is in mijn ogen pas een systeem waar mensen niet worden verwacht een x aantal uren te kloppen, vermits het niet meer draait om de werking van het systeem (bij ons : opstaan om +-7u thuiskomen om 17u) maar om de werking van de natuur, en dus ook ons eigen lichaam en geest...
een soort vernaturisering van de maatschappelijke organisatie dus (des winters zullen er bvb minder uren geklopt worden omwille van de zon, en wat ook logisch is, vermits het menselijk lichaam meer energie verbruiken moet door de lagere temperatuur --> zo zullen bvb. minder depressies en zelfmoorden plaatsvinden)

alles hangt aan elkaar

condor schreef:
Basically een staatsgeleide economie dus. Vrijheid om te kopen wat je wil hangt volgens mij vast aan de vrijheid om te produceren wat je wil. Anders wordt de consument beperkt door het marktaanbod, in se wat de overheid vindt dat een burger zou moeten kunnen kopen. Betaling op basis van gewerkte uren is totaal achterhaald.

wederom, ik had het wat simplistisch uitgeschreven...

door het scholingssysteem dat ik hanteer, waar individualisme wordt uitgebuit en gestimuleerd, zal de mens in de culturalistische samenleving zich ook creatiever gaan uiten, wat overigens menselijker is, net als mijn systeem.

door het hanteren van type-A uren en type-B uren zoals in vorige post uitgelegd, wordt de creatieve burger gestimuleerd om zijn eigen ideeën, alsook creaties te gaan inwerken in de prodcutielijnen van de staatsbedrijven (enkel werknemers van een staatbedrijf zullen type-B kunnen 'ontvangen' - vermits type B iets luchtigs, iets abstract, en onbestaande is - en terugsturen naar de 'staatskas')... een staatsbedrijf zal aldus interne concurrentie kennen, en zal dus een variatie aan producten kunnen voorleggen aan de burger...

1)een gevolg van dit type-A, type-B systeem is dat productielijnen in een staatsbedrijf goederen creëren van steeds hoogstaandere kwaliteit, die steeds goedkoper en goedkoper worden, vermits ze massaler en massaler verkocht worden, terwijl de unieke creaties van een ambachtsman hun gerechtvaardigde waarde (gelinkt aan de uren dat er zijn ingestoken) zal behouden... een uit dit gevolg volgend gevolg is dat zo de culturele waarde van de ambachtelijke goederen in omloop stijgen zal

2)de vrije verkoopmarkt, en haar teloorgang aan kwaliteit, haar enorme afvalproductie en haar aggressieve concurrentie, alsook haar criminele onderbouw, zal aldus worden vernietigd
3)de vrije koopmarkt zal zo overigens worden gestimuleerd

1,2,3) -->
staatsbedrijven-goederen en ambachtelijke goederen gaan elkaars culturalistische kwaliteit dus nog eens gaan stimuleren, het voorgestelde economische systeem is dus één van de onderbouwende pijlers van de hyperculturele samenleving, en dat is een afplatting van de weg naar maatschappelijke harmonie
Bericht: #653209

Rapporteer deze post

Sukkelaar13
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 7 Mrt 2007, 12:07 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Roeland1 : ik bewonder je ijver maar geloof er helemaal niet in
Bericht: #653211

Rapporteer deze post

Roeland1
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Wo 7 Mrt 2007, 12:11 | Onderwerp:  Reageer met quote   Naar boven

Sukkelaar13 schreef:
Roeland1 : ik bewonder je ijver maar geloof er helemaal niet in

moest ik in iets anders moeten geloven dan in een hoopvolle toekomst, dan zou het in Allah zijn...

diejen is tenminste recht voor de raap Confused

alleszinds merci Wink
Bericht: #653214

Rapporteer deze post

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie

Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Za 30 Aug 2008, 11:48
  Berichten van afgelopen:      

Gerelateerde berichten Advertentie
 Onderwerpen   Auteur   Laatste Bericht 
Geen nieuwe berichten 2002: meer zelfmoorden dan verkeersdoden joppe Zo 13 Apr 2008, 18:56
joppe Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Splitsing kieskring:Gemeenteraad Lennik dreigt met ontslag DeLuucas Wo 14 Nov 2007, 20:47
Ploertendoder Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten [ Poll ] Arrest over vzw's Vl. Bl. in strijd met vrije meningsuiting? Administrator Di 13 Nov 2007, 17:30
Onteigeningswatcher Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Dit moeten we onthouden!!! De Prof Za 10 Nov 2007, 17:17
Roeland1 Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Wat scheelt er met de VRT ? confucius Vr 6 Apr 2007, 16:38
Sukkelaar13 Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Didier Reynders met een piepstemmetje The Partycrasher Di 27 Apr 2004, 10:55
The Partycrasher Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten De link werkt niet meer automatisch. Vicky Di 27 Apr 2004, 09:19
Administrator Bekijk laatste bericht
Geen nieuwe berichten Met z'n allen klacht indienen bij het CGKR New Statesman Ma 26 Apr 2004, 08:22
joppe Bekijk laatste bericht
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
Contacteer de forumbeheerders op info@politicsinfo.net.
phpBB Group | Archief