Homepage

Forum index | Profiel | Zoeken | Gebruikerslijst | Groepen | FAQ | Reglement | Privé berichten | Registreer | Inloggen      

Hugo Claus heeft zich ge-euthanaseerd

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Politicsinfo.net > Politieke Arena > Politiek & actualiteit

Author Thread
Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Uit: Antwerpen
Geplaatst: Vr 28 Mrt 2008, 22:07  Reageer met quote   Naar boven

wittmann schreef:
De enige immorele is moedertje die mensen wil dwingen te blijven leven tot de laatste snik ook al hebben zij ondraaglijk lijden. Shame on you

Ik geloof dat je eens moet herlezen wat ze schreef. Rolleyes

Specifiek wat Claus betreft heb ik trouwens mijn bedenkingen.
Een hele bende BV's , Vrhstdt op kop , stellen het nu zo voor dat ze zeer dik bevriend waren met Hugo Claus. Rolleyes
Puur om indruk te maken op Jan-met-de-pet en andere Wittmannen natuurlijk.
In nood kent men zijn vrienden, zegt het spreekwoord.
Luidkeels verkondigen dat het een intieme vriend was ... Lol Lol Lol
Waar waren al die intieme vrienden om HUN boezemvriend te steunen in een periode dat het hem minder gemakkelijk ging ?
Dat Claus stilaan minder ging beseffen en niet meer dezelfde was ?
Ze waren nergens te bespeuren waarschijnlijk.
Claus was niet interessant meer voor al die "vrienden".
Ze lieten hem stikken.
Geen enkele heeft de moeite gedaan om naast een Claus als Altzheimerpatient te staan.
Liever er met een grote boog rondlopen, dat wel, en nu hij overleden is op de eerste rij staan om afscheid te nemen.
Goed in beeld om te laten zien hoe goed ze hem wel kenden ...
Claus heeft geen pijn geleden Wittmann. Het verwijt naar Moedertje slaat dus nergens op.
Bericht: #760014

wittmann
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 07:30  Reageer met quote   Naar boven

Eén van de dingen die tegenstanders van euthanasie miskennen,is dat levenskwaliteit veel meer is dan gehele of gedeeltelijke afwezigheid van pijn.Lijden is ook meer dan pijn.Vooral voor een intelligent iemand is leven als een dement totaal ondraaglijk.Bijna totaal verlamd in een bed lggen kan op zich ook al ondraaglijk zijn voor iemand die een aktief leven wil leiden.
Fundamenteel gaat het erom dat het leven een voldoende kwaliteit moet hebben en dat is subjectief.
Opvallend dat een luidruchtige minderheid ten allen prijze wil voorkomen dat iemand een paar weken of maanden vervroegd uit het leven wil stappen omdat het lijden in de brede zin van het woord volgens de normen van die persoon ondraaglijk geworden is.
En dan zwijgen we nog over het geval waar de mens geen bewust leven meer heeft.
De meeste tegenstanders van euthanasie zijn rabiate katholieken die uit godsdienstig bepaalde principiële redenen tegen euthanasie zijn.Via de wet proberen zij de principes van hun geloof aan anderen op te leggen.Wat dat betreft verschillen ze niet van muslimfundamentalisten.
Bericht: #760060

kweetnie
PI Addict
PI Addict

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 11:16  Reageer met quote   Naar boven

't Is op dit forum ook geen bal veranderd tegen jaren geleden. Alsof de tijd stil bleef staan. Nieuwe namen met de zelfde commentaren.
Bericht: #760093

Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 15:12  Reageer met quote   Naar boven

Het wicht dat voor vRT-nieuws aan de Bourla stond zal niet beseft hebben hoe hilarisch ze was.
Ik hoorde ze in haar uitleg beklemtonen dat Claus zeer anti-establishment was. Lol Lol Lol

De tragiek van zijn afscheid was toch wel dat de Bourla juist vol zat met zoveel maatschappelijk gevestigde of leidinggevende personen die juist dat establishment vormen. Cool

Pijnlijk.
Bericht: #760135

moedertje
PI Senior
PI Senior

Uit: rotselaar
Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 16:49  Reageer met quote   Naar boven

In de Bourla dan nog....net als die nederlandse charmezanger André Hazes in de arena. sjonge toch..... Lol
Bericht: #760163

moedertje
PI Senior
PI Senior

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 16:58  Reageer met quote   Naar boven

Op de site van HLN is het afscheid van Claus al geen hot-news meer. Er was weinig belangstelling van het gewone publiek. Wat een tegenvaller zeg......de voorstanders van euthanasie hebben dus ook hun kat gestuurd. Alleen de "noblesse" van de politiek en de cutuur waren daar.....dat is ook pijnlijk. Wittmann was er ook niet.
Bericht: #760167

kweetnie
PI Addict
PI Addict

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 20:10  Reageer met quote   Naar boven

Het nieuws van NOS (29 maart) op Nederland 1 startte met een verslag over Hugo Claus. 4 Minuten lang duurde dit item. Toch een teken van respect en bewondering door Nederland.
Bericht: #760212

wittmann
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 20:59  Reageer met quote   Naar boven

Moedertje slaagt er weer in haar eigen laagbijdegrondsheid te bewijzen door zelfs nog over een begrafenis te gaan zanikken..
De literatuur van Hugo Claus is niet mijn ding ofschoon de man wel grote literaire kwaliteiten zal gehad hebben.Zijn politieke opvattingen doen niet terzake bij een oordeel terzake.Moedertje slaat dus de bal lelijk mis.Al dat gezeik tegen Claus omdat hij verkeerde politieke opvattingen had,is misplaatst.Moedertje is een voorbeeld van hoe het niet moet. Shame on you
Bericht: #760216

Trucker
PI Addict
PI Addict

Uit: vlaamse ouders
Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 21:16  Reageer met quote   Naar boven

moedertje schreef:
Blanche Neige schreef:
Het zou de discussie ten goede komen als zowel euthanasie als de natuurlijke, pijnlijke dood niet meer worden opgehemeld als ging het over helden. Laat de lijdende mens (als die al bestaat) in z'n eigenste individu, zonder media-dwang beslissen wanneer hij volledig bij de zijne is. Maar dwing hem niet id euthanasie door het als een heldendaad te beschrijven noch dwing hem in de pijnlijke lange doodstrijd!

Blanche Neige, er bestaat nog de middenweg, een natuurlijke dood zonder voorafgaande "pijnlijke" strijd via palliatieve zorg. Die vergeet men gemakshalve altijd te vermelden.

Soms is het voor mij gewoon te gortig, zal dus eens reageren, "moedertje".

Mijn moeder heeft eind jaren 70 de eerste maal kanker gekregen, borstkanker met als gevolg een borst af.
Bon, midden '90 terug kanker, de gevreesde botkanker..............jij "moedertje hebt geen idee hoe sterk mijn moeder was, helemaal geen idee.
Maar dit soort kanker velt iedereen onder de grootste pijn, heb je geen idee van "moedertje" edoch ze leed maar als je eens wist wat ze allemaal heeft tegengekomen in haar leven, beenhard was ze , ik heb haar NOOIT horen zeggen ai de pijn nooit "moederjte", op het laast kon ze niet meer lopen, niet meer zien, en haar wil was Niet aan een machine te liggen.
Wat vzit jij godverdomme te kwaken en te zeiken ovzer euthanasie wat teh hel weet jij erover.
Ik zal hoelang ik op dit forum dan ook vertoef jou volledig negeren "moedertje", twwe personen hebben het prachtig verwoord zijnde toverzicht en wittmann.
Ik ben zeer rechts "moedertje" ben lid van het Vlaams Belang maar als ik acht dat mijn tijd er is stap ik uit dit leven, het is zoals wittmann zegt: er is meer dan het lijden, er is ook het aspect levenskwaliteit.
Ik heb mijn hele leven (uitgezonderd mijn jeugd) alleen gewoond, ik heb of had geen hulp nodig van anderen, maar er is ook NIEMAND die MIJ gaat zeggen wat ik MOET doen of laten, niemand behalve de wetten respecteren die er zijn.
Als ik afhankelijk moet zijn van anderen stap ik eruit, schiet me door men kop of als het niet anders gaat via een arts "moedertje".
Ik laat niemand achter in dit aardse tranendal want heb me bewust al sedert heel lag losgemaakt van emotionele bindingen met anderen, enkel mijn kat is er zestien jaar oud, het diertje begint achteruit te gaan, daarna niemand meer "moedertje".
Dat ik jou eruit pik is om twee redenen, je giftige kommentaar op een waardig sterven én het feit dat je een mandataris van De partij bent.
Zielig mens, heel zielig
Bericht: #760221

Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 21:21  Reageer met quote   Naar boven

kweetnie schreef:
Het nieuws van NOS (29 maart) op Nederland 1 startte met een verslag over Hugo Claus. 4 Minuten lang duurde dit item. Toch een teken van respect en bewondering door Nederland.

Daar heb ik geen enkel probleem mee. Dat lijkt me niet abnormaal.
Tenslotte wonen we voor een stuk in hetzelfde cultuurgebied.
Ik las in tegenstelling tot het oeuvre van Claus wél alle boeken van Bomans bv.
Er zijn zoveel kunstenaars met evenveel, zo niet met méér talent die niet tot de linkse kerk horen en daarom , zelfs tijdens hun leven, doodgezwegen worden, laat staan bij hun overlijden.
Dan hoor je de linkse rakkers niet.

De wijze waarop Vrhstdt en C° zich bij dit overlijden in de belangstelling wisten te werken noem ik lijkenexploitatie.
Van Claus verzweeg men trouwens gemakshalve op vRT dat hij lid was geweest van de nazi-jeugdbeweging. Cool
Bericht: #760223

Blauwvoet
PI Moderator
PI Moderator

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 23:06  Reageer met quote   Naar boven

Rond euthanasie zijn er trouwens aardige gegevens beschikbaar.
De cijfers dateren van februari 2008 .

1. Vooral Vlaamse patiënten grijpen naar euthanasie. In Vlaanderen voeren artsen maandelijks 34 euthanasie-ingrepen uit, in Wallonië slechts 7. Van de in totaal 495 registraties komen er 412 uit Vlaanderen en 83 uit Wallonië

2. Het aantal geregistreerde euthanasiegevallen is in een jaar tijd met vijftien procent gestegen. Dat staat in een verslag van de Controle- en Evaluatiecommissie Euthanasie. Officieel vroegen vorig jaar 495 Belgen een arts hun leven vroegtijdig te beëindigen. Het reële aantal wordt geschat op het dubbele.

3.Eén procent van alle overlijdens in ons land wordt door euthanasie versneld. Dat zou betekenen dat zowat 1.000 Belgen per jaar een wilsbeschikking indienen om hun leven vroegtijdig te beëindigen. Toch kreeg de commissie vorig jaar net geen 500 registraties.

Straffe kost als je het mij vraagt.
Het roept bedenkingen op.

In het katholieke Vlaanderen zijn er verhoudingsgewijs veel meer mensen die op die wijze uit het leven stappen dan in Walenland. Welke verklaring moet daar achter gezocht worden?

Het aantal mensen die zo'n wilsbeschikking indienen is zeer klein, zeg maar marginaal in verhouding tot het lawaai dat in bepaalde kringen rond euthanasie wordt gemaakt.
Als alle "linksen" zich nu eens zouden laten registreren, ze zouden geloofwaardiger zijn. Lol
Bericht: #760229

Marnix
PI Senior
PI Senior

Uit: Vlaanderen
Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 23:27  Reageer met quote   Naar boven

Trucker schreef:
Soms is het voor mij gewoon te gortig, zal dus eens reageren, "moedertje".

Mijn moeder heeft eind jaren 70 de eerste maal kanker gekregen, borstkanker met als gevolg een borst af.
Bon, midden '90 terug kanker, de gevreesde botkanker..............jij "moedertje hebt geen idee hoe sterk mijn moeder was, helemaal geen idee.
Maar dit soort kanker velt iedereen onder de grootste pijn, heb je geen idee van "moedertje" edoch ze leed maar als je eens wist wat ze allemaal heeft tegengekomen in haar leven, beenhard was ze , ik heb haar NOOIT horen zeggen ai de pijn nooit "moederjte", op het laast kon ze niet meer lopen, niet meer zien, en haar wil was Niet aan een machine te liggen.
Wat vzit jij godverdomme te kwaken en te zeiken ovzer euthanasie wat teh hel weet jij erover.
Ik zal hoelang ik op dit forum dan ook vertoef jou volledig negeren "moedertje", twwe personen hebben het prachtig verwoord zijnde toverzicht en wittmann.
Ik ben zeer rechts "moedertje" ben lid van het Vlaams Belang maar als ik acht dat mijn tijd er is stap ik uit dit leven, het is zoals wittmann zegt: er is meer dan het lijden, er is ook het aspect levenskwaliteit.
Ik heb mijn hele leven (uitgezonderd mijn jeugd) alleen gewoond, ik heb of had geen hulp nodig van anderen, maar er is ook NIEMAND die MIJ gaat zeggen wat ik MOET doen of laten, niemand behalve de wetten respecteren die er zijn.
Als ik afhankelijk moet zijn van anderen stap ik eruit, schiet me door men kop of als het niet anders gaat via een arts "moedertje".
Ik laat niemand achter in dit aardse tranendal want heb me bewust al sedert heel lag losgemaakt van emotionele bindingen met anderen, enkel mijn kat is er zestien jaar oud, het diertje begint achteruit te gaan, daarna niemand meer "moedertje".
Dat ik jou eruit pik is om twee redenen, je giftige kommentaar op een waardig sterven én het feit dat je een mandataris van De partij bent.
Zielig mens, heel zielig

Bewust geen emotionele bindingen met anderen. Over welke levenskwaliteit heb je het dan? Confused
Bericht: #760230

Trucker
PI Addict
PI Addict

Geplaatst: Za 29 Mrt 2008, 23:33  Reageer met quote   Naar boven

hilde schreef:
Quote:
Op een paar uitzonderingen na, zou een maatschappij het zonder euthanasie moeten en kunnen stellen.

@moedertje

volkomen eens met wat u hier hebt getikt, en ik begrijp het inhoudelijke en geef er geen andere betekenis aan.
Inderdaad de wetenschap staat zover dat men de pijn zeer goed kan bestrijden en zelfs nog een zekere levenskwaliteit kan geven, en ik denk dat het dat is dat u wou belichten, ik zie daar helemaal geen veroordeling of beslissen voor anderen in....gewoon een toelichting en een mening...

Fundamenteel oneens hilde, wat is "een zekere levenskwaliteit" als je in een rolstoel zit en blind ben??????????????????????????
Als je enkel jaren daarvoor op 70 jarige leeftijd nog met de wagen kon rijden , in de tuin bezig zijn ....... maar dan opeens de gevreesde ziekte onder een veel ergere vorm voor de tweede maal op je afkomt.
Ik heb het van nabij gevolgd, alle KWAKERS die hier pleiten tegen euthanasie mogen voor mijn part ondervinden (aan de lijve) wat de meedogenloze botkanker doet met en mens................
Ik hoop voor jou dat je je niet laat leiden door iriationele overwegingen in je postings, ik heb me lang onthouden van commentaar over dit onderwerp, maar ja ik ben ook maar een mens en heb mijn karakter als ik dan lees wat sommigen leuteren............ hoewel dat ik nu oplet dat ik rustig tik en niet als daarstraks ramd op mijn toetsenbord
Ach hilde lees eens wat wittmann en toverzicht poste ook misantroop geeft hier de juiste toon aan met zijn kritiek op ....
Bericht: #760234

4sake
PI Expert
PI Expert

Uit: de broek van onze pa.
Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 00:19  Reageer met quote   Naar boven

En na de crematie word de as van de man aan de kust verstrooid in zee,is dat geen milieuvervuiling ?
Of vervuilt ne schrijver zijn asse misschien niet ?

Rolleyes
Bericht: #760236

borrel
PI Expert
PI Expert

Uit: Mol
Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 00:36  Reageer met quote   Naar boven

4sake schreef:
En na de crematie word de as van de man aan de kust verstrooid in zee,is dat geen milieuvervuiling ?
Of vervuilt ne schrijver zijn asse misschien niet ?

Rolleyes

Wittmann ga da weten Lol
Bericht: #760240

Landser
PI Addict
PI Addict

Uit: Temse
Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 01:25  Reageer met quote   Naar boven

Trucker schreef:
hilde schreef:
Quote:
Op een paar uitzonderingen na, zou een maatschappij het zonder euthanasie moeten en kunnen stellen.

@moedertje

volkomen eens met wat u hier hebt getikt, en ik begrijp het inhoudelijke en geef er geen andere betekenis aan.
Inderdaad de wetenschap staat zover dat men de pijn zeer goed kan bestrijden en zelfs nog een zekere levenskwaliteit kan geven, en ik denk dat het dat is dat u wou belichten, ik zie daar helemaal geen veroordeling of beslissen voor anderen in....gewoon een toelichting en een mening...

Fundamenteel oneens hilde, wat is "een zekere levenskwaliteit" als je in een rolstoel zit en blind ben??????????????????????????
Als je enkel jaren daarvoor op 70 jarige leeftijd nog met de wagen kon rijden , in de tuin bezig zijn ....... maar dan opeens de gevreesde ziekte onder een veel ergere vorm voor de tweede maal op je afkomt.
Ik heb het van nabij gevolgd, alle KWAKERS die hier pleiten tegen euthanasie mogen voor mijn part ondervinden (aan de lijve) wat de meedogenloze botkanker doet met en mens................
Ik hoop voor jou dat je je niet laat leiden door iriationele overwegingen in je postings, ik heb me lang onthouden van commentaar over dit onderwerp, maar ja ik ben ook maar een mens en heb mijn karakter als ik dan lees wat sommigen leuteren............ hoewel dat ik nu oplet dat ik rustig tik en niet als daarstraks ramd op mijn toetsenbord
Ach hilde lees eens wat wittmann en toverzicht poste ook misantroop geeft hier de juiste toon aan met zijn kritiek op ....

Wel, sorry hoor meneer God, we zullen ons voortaan neerleggen bij uw interpretatie van levenskwaliteit. Zo beter? De discussie over euthanasie gaat volgens mij dieper dan persoonlijke ervaringen met hun dementeerende en/of zieke ouders.
Bericht: #760247

moedertje
PI Senior
PI Senior

Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 06:38  Reageer met quote   Naar boven

Trucker, ik heb respect voor je mening, maar dan moet je ook alles lezen wat ik geschreven heb. Ik heb angehaald dat botkanker één van de pijnlijkste kankers is, en dat ik niet weet hoever deze nog kan gesedeerd worden in de laatste fase. Ik had het over een beperkt aantal euthanasies per jaar in hun laatste fase......misschien bedoelde ik dat wel....je kan geen sortering maken, trucker....dié wel en dié niet.....maar ik houd het wel bij zoveel mogelijk de natuur te benaderen. Levenskwaliteit, Trucker hangt af van persoon tot persoon. Mijn levenskwaliteit met pijn bv. is al veel groter als ik mijn kleinkinderen zou kunnen zien in de laatste fase van men leven....dat geeft al een dosis energie, hoe weinig ook. De aanwezigheid van mijn kinderen is voor mij ook al een kracht om de laatste fase gemakkelijker door te komen. Maar in mijn wilsbeschikking staat dat ik wens de natuur zo getrouw mogelijk zijn gang te laten gaan, zonder hardnekkige medische behandelingen, en in de palliatieve zorg, omringd door mijn geliefden. Wat is daar mis mee???
Bericht: #760254

moedertje
PI Senior
PI Senior

Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 06:44  Reageer met quote   Naar boven

Trucker@
Ik vind het spijtig dat je iemand bant omwille van een mening die misschien indruist tegen de uwe. Geen van ons beiden heeft de waarheid in pacht......het is zoeken naar hetgeen voor jezelf de meest aanvaardbare vorm is. Actieve euthanasie hoort daar bij mij niet bij, bij u wel....so wath?
Bericht: #760255

wittmann
PI Pro
PI Pro

Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 07:11  Reageer met quote   Naar boven

Moedertje kruipt in haar schelp.
Ik denk dat als er in vlaanderen meer geregistreerde gevallen zijn,dat zeker niet te maken heeft met het feit dat vlamingen zich meer laten euthanaseren maar wel met het feit dat zoals gewoonlijk de vlamingen de wet beter naleven en dus de vlaamse dokters meer geneigd zijn de gepleegde euthanasie netjes aan te geven.
De voorafgaandelijke wilsverklaring gaat alleen over het geval van onomkeerbare coma.In de statistiek vindt men alleen hoeveel mensen op basis hiervan ge-euthanaseerd werden wat per definitie nooit veel kan zijn.Moest de dezelfde mogelijkheid bestaan voor dementie,zou het aantal gevallen ongetwijfeld stijgen.
Vinden dat mensen moeten kunnen een dergelijke verklaring opstellen als zij dat verkiezen,houdt niet in dat betrokkene dat zelf ook moet doen want het is een individuele keuze.
Bericht: #760258

Trucker
PI Addict
PI Addict

Geplaatst: Zo 30 Mrt 2008, 08:56  Reageer met quote   Naar boven

Landser schreef:
Trucker schreef:
hilde schreef:
Quote:

@moedertje

Wel, sorry hoor meneer God, we zullen ons voortaan neerleggen bij uw interpretatie van levenskwaliteit. Zo beter? De discussie over euthanasie gaat volgens mij dieper dan persoonlijke ervaringen met hun dementeerende en/of zieke ouders.

"...................we zullen ons voortaan neerleggen bij uw interpretatie van levenskwaliteit. Zo beter?............"quote="Landser

Ach man, wat een ander daarin beslist voor zichzelf of zijn omgeving lig ik niet wakker van, dus moet je (omdat mijn mening je niet aanstaat) niet insinueren dat ik voor anderen wil beslissen.

Begrijpend lezen, ik geef MIJN mening weer over euthanasie, het is nogal evident dat het over persoonlijke ervaringen gaat.
Het gaat immers ALTIJD om (zo niet over uzelf) dan toch mensen waar men direct bij betrokken is.
Levenskwaliteit, (zeer mooi verwoord trouwens), wat dat voor mij betekend zal waarschijnlijk niet overeenstemmen met uw gedacht, maar daar lig ik dan ook niet van wakker.
"meneer God" zoals je sneerde, zal voor zichzelf wel uitmaken welke beslissing op een moment te nemen.
Bericht: #760265

Plaats nieuw bericht Plaats Reactie
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Tijden zijn in UTC + 1 uur.
Het is nu Di 7 Okt 2008, 10:04
  Berichten van afgelopen:      
Advertentie

Combell Internet Solutions
Politicsinfo.net NV kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud van dit forum.
phpBB Group