KempensBoerke
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen... |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 10:59 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
| aron bie schreef: |
| Voor wat mij betreft, ik vind de vooruitgang net even veel, en in cruciale domeinen zelfs meer achteruitgaan dan vooruit. |
Tot die conclusie ben ik ook al wel meermaals gekomen.
Maar wat bedoel JIJ met de geponeerde stelling?
Je blijft zo vaag... |
| Bericht: #763516 |
|
Advertentie
|
|
moedertje
PI Senior

Uit: rotselaar |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 11:06 | Onderwerp: |
 |
|
Vaagheid maakt het misterie nog veel groter. Het wordt spannend.  |
| Bericht: #763520 |
|
|
Blauwvoet
PI Moderator

Uit: Antwerpen |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 13:24 | Onderwerp: |
 |
|
Ik sta al een stap verder in mijn denken.
Achteruitgang is in feite vooruitgang. Het lijkt simpel maar het is een doordenkertje...  |
| Bericht: #763566 |
|
|
KempensBoerke
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen... |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 13:26 | Onderwerp: |
 |
|
| Blauwvoet schreef: |
Achteruitgang is in feite vooruitgang. Het lijkt simpel maar het is een doordenkertje...  |
Ne rare vogel zijt gij
doe zo verder en we steken u in 't kot bij de Wittmann  |
| Bericht: #763568 |
|
|
4sake
PI Expert

Uit: de broek van onze pa. |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 13:32 | Onderwerp: |
 |
|
conclusie uw stap vooruit denken (is vooruitgang),
maar eigenlijk achteruitgang van uw denken.
 |
| Bericht: #763571 |
|
|
aron bie
PI Addict

|
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 14:46 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
| KempensBoerke schreef: |
Je blijft zo vaag... |
Er zit iets ingebouwd in de menselijke geest dat al zijn genialiteit ook beschikbaar stelt voor destructieve actie.
Kijk maar naar de gevolgen van de doorbraken in de fysica door een genie als Einstein.
De atoombom! Of is dat ook een vooruitgang?
Zowat alle spitstechnologie en dito wetenschap kan zowel goed als slecht aangewend worden en wordt dat ook. |
| Bericht: #763587 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 16:45 | Onderwerp: |
 |
|
| Nordur Lódir schreef: |
Odieuze persoonlijke aanvallen, tottentreure herhaald.
Arm Forum, met zo'n stelletje forumbevuilers... |
Yep... no need to stay dus...  |
Inderdaad  |
| Bericht: #763615 |
|
|
DeLuucas
PI Pro

Uit: De Varkensstraat |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 20:58 | Onderwerp: |
 |
|
Overtuigd ja,in tegenstelling tot de veroveringsdrang van de tapijtenkruipers,en de achterlijke creationisten.
Ooit zullen zij een Verlichting doormaken,zoals het christendom,al vrees ik dat wij dit niet meer zullen meemaken.
Geloof eindigt waar de rede begint. |
| Bericht: #763638 |
|
|
Roeland1
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop |
| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 21:12 | Onderwerp: |
 |
|
Nu gaat het minder goed in VS en daardoor verdwijnt het optimisme over de groei in het Westen.
Als het optimisme verdwijnt, verdwijnt het geloof en vertrouwen vanzelf. |
ik ben politiek-pessimist, en geloof heel hard in de vooruitgang. Echter benodigd een vooruitgang een revolutionair denken, en dus een periode van chaos, wanorde en misschien zelfs oorlog - vooraleer men opnieuw verder kan denken.
Vooralsnog zal ik toch nog trachten het conflict te vermijden - maar dat dit conflict in Europa te vermijden valt is zelfs bijna niet meer de vraag... het kan hooguit uitgesteld worden, getemperd worden...
na het zware en gewelddadige conflict zal ik ten volle denken ifv de vooruitgang |
| Bericht: #763639 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 21:17 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
| KempensBoerke schreef: |
Je blijft zo vaag... |
Er zit iets ingebouwd in de menselijke geest dat al zijn genialiteit ook beschikbaar stelt voor destructieve actie.
Kijk maar naar de gevolgen van de doorbraken in de fysica door een genie als Einstein.
De atoombom! Of is dat ook een vooruitgang?
Zowat alle spitstechnologie en dito wetenschap kan zowel goed als slecht aangewend worden en wordt dat ook. |
spitstechnologie is een noodzakelijk middel dat leidt tot overgangen tussen verschillende perioden.
De enige technologie die uiteindelijk nodig zal zijn in de ideële toekomstige en utopische maatschappij is deze die nodig is voor de automatisering van de niet-creatieve arbeid. Daarom is deze overgangsfase broodnodig, zelfs met alle risico's die er zijn aan verbonden. |
| Bericht: #763643 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 21:26 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
Ik zou wel eens willen weten, wat men daar van denkt.
Voor wat mij betreft, ik vind de vooruitgang net even veel, en in cruciale domeinen zelfs meer achteruitgaan dan vooruit. |
das tijdelijk.
We leven nog steeds in het democratisch systeem - dat in feite een schommelbeweging is tussen conservatieve en progressieve beleidsperiodes.
Nu hebben we 40 jaar ultraprogressivisme achter de rug, binnenkort terug conservatisme. Dit zal zich uiten in - laat ons hopen - een europees (cultureel-rechts) massa-conservatisme en een - laat ons vrezen - een islamitisch (extreemrechts) massa-ultraconservatisme. (in de lijn van 'moest ik hier allochtoon zijn, dan zou ik OOK kiezen voor de cultuur van oorsprong').
Dat wat het linkse bastion hier 'EXTREEM-rechts' noemt is echter het centrumdenken, dat ligt tussen de extreemrechtse allochtoonse rechts-culturalisten en de extreemlinkse autochtone anti-culturalisten/multiculturalisten.
We zitten dus met een democratische ommezwaai, maar wel een ongeziene ommezwaai, omdat het oude 'extreemrechts' of 'volksnationalisme' zich nu in het centrum zal bevinden.
Het is de ommezwaai van de Tweede Verlichting.
De wereld zal dus branden.
Na de brand en na het blussen is het terug tijd voor het heropbouwen, tijd voor de vooruitgang. |
| Bericht: #763646 |
|
|
Blanche Neige
PI Addict

|
| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 16:01 | Onderwerp: |
 |
|
Hangt ervan af hoe je vooruitgang definieert. |
| Bericht: #763725 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 20:21 | Onderwerp: |
 |
|
| Blanche Neige schreef: |
| Hangt ervan af hoe je vooruitgang definieert. |
ik definieer vooruitgang als :
het bewerkstelligen van steeds hogere normen en waarden binnen de tijdsgeest/volksgeest, dezen internaliseren in het menselijk brein via het opgroeiingstraject (het milieu, de situatie, de middelen en condities waarmee het onbeschreven en in essentie goede kind opgroeit), en het bewerkstelligen van steeds meer welzijn voor iedereen, maatschappelijke harmonie tussen iedereen. |
| Bericht: #763770 |
|
|
Boomerang
PI Newbie

|
| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 20:44 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
Ik zou wel eens willen weten, wat men daar van denkt.
Voor wat mij betreft, ik vind de vooruitgang net even veel, en in cruciale domeinen zelfs meer achteruitgaan dan vooruit. |
... kan jij jouw stelling & perceptie aub eens een beetje toelichten?
Heb je het nu over het 'geloof' (de algemene perceptie) mbt de voortuitgang (en zoja welke is hiervoor uw barometer?), of over de vooruitgang/ontwikkeling an sich, en zoja in welk domein (wat met conflicting/balancing areas)?
Onze maatschappij is enorm gelaagd, maw kent vele facetten, die agv de bevolkingsexplosie enkel maar stijgen, alsook de interacties, ... of zijn die interacties nu net de oorzaak voor nieuwe dingen ??  |
| Bericht: #763778 |
|
|
Blauwvoet
PI Moderator

| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 20:49 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
| Roeland1 schreef: |
We leven nog steeds in het democratisch systeem |
Het is niet omdat ze dit zo aan jou verkopen dat het ook zo is hé !
In een democratie moet elke beslissing die men neemt gedragen worden door een grote meerderheid van de bevolking.
Ik geloof niet dat dit hier dikwijls het geval is. |
| Bericht: #763780 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 21:03 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
We leven nog steeds in het democratisch systeem |
Het is niet omdat ze dit zo aan jou verkopen dat het ook zo is hé !
In een democratie moet elke beslissing die men neemt gedragen worden door een grote meerderheid van de bevolking.
Ik geloof niet dat dit hier dikwijls het geval is. |
correctie dan, we leven in een verneukt democratisch systeem
neemt niet weg dat de typisch-democratische schommelbeweging er nog is - enkel zal de golflengte in een verneukt democratisch systeem veel langer zijn als de golflengte (van die schommelbeweging tss conservatieve en progressieve beleidsperiodes) in een puur-democratisch systeem... |
| Bericht: #763782 |
|
|
Blauwvoet
PI Moderator

| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 21:16 | Onderwerp: Re: Verdwijnt het geloof in de vooruitgang? |
 |
|
correctie dan, we leven in een verneukt democratisch systeem
|
Dat klinkt al beter.  |
| Bericht: #763785 |
|
|
Thomas O'Malley
PI Expert

|
| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 21:29 | Onderwerp: |
 |
|
| moedertje schreef: |
Het vooruitgangsgeloof verdwijnt oa
door een op hol geslagen marktwerking, gecombineerd met een morbide geloof van neoliberalen en neoconservatieven dat de markt zelf het allemaal op de langere termijn weer zal ‘regelen’ |
Geeft gij les aan de linkse radicalen? |
Ik antwoord
niet meer
op persoonlijke vragen (en aanvallen). |
Alsof je ooit geantwoord hebt. Hautaine zot.  |
| Bericht: #763789 |
|
|
Thomas O'Malley
PI Expert

|
| Geplaatst: Do 17 Apr 2008, 21:31 | Onderwerp: |
 |
|
| Sukkelaar13 schreef: |
| Nordur Lódir schreef: |
Odieuze persoonlijke aanvallen, tottentreure herhaald.
Arm Forum, met zo'n stelletje forumbevuilers... |
Yep... no need to stay dus...  |
Inderdaad  |
Deze steun ik ook.  |
| Bericht: #763790 |
|
|
Blanche Neige
PI Addict

|
| Geplaatst: Vr 18 Apr 2008, 13:46 | Onderwerp: |
 |
|
| Blanche Neige schreef: |
| Hangt ervan af hoe je vooruitgang definieert. |
ik definieer vooruitgang als :
het bewerkstelligen van steeds hogere normen en waarden binnen de tijdsgeest/volksgeest, dezen internaliseren in het menselijk brein via het opgroeiingstraject (het milieu, de situatie, de middelen en condities waarmee het onbeschreven en in essentie goede kind opgroeit), en het bewerkstelligen van steeds meer welzijn voor iedereen, maatschappelijke harmonie tussen iedereen. |
Het eerste deel van vooruitgang nl. "de hogere normen" vind ik wel een zeer problematisch, subjectief begrip. Zie maar de discussie over euthanasie enkele weken geleden. De ene vindt het leven op zich het hoogste goed, de andere vindt het leven alleen maar de moeite onder bepaalde voorwaarden.
Het tweede deel van uw definitie van vooruitgang komt grotendeels overeen met de HDI, alleen voeg jij er nog maatschappelijke harmonie aan toe. Maar harmonie lijkt me toch eerder iets voor totoalitaire regimes dan voor democratien, met kritische pers en al... |
| Bericht: #763907 |
|
|

|
|
Ga naar Pagina Vorige 1, 2, 3, 4 Volgende
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Zo 7 Sep 2008, 11:27
|
|
|
|
| Gerelateerde berichten |