aron bie
PI Addict

|
| Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 09:38 |
 |
|
Sommigen denken dat de huidige moeilijkheden en crisissen van het kapitalisme maar een dipje vormen, anderen vinden dat het Kapitalisme gedoemd is.
Een van de redenen die deze laatste daarvoor opgeven, is, dat het kapitalisme zijn ethische basis kwijt is.
Daar ben ik het mee eens, maar het is zijn ethische basis al lang kwijt - als het die al ooit gehad heeft.
Het kapitalisme lijkt alive, want kicking.
Maar is dat al of niet een doodsstrijd?
Het antwoord is aan u. |
| Bericht: #765696 |
|
|
|
|
joppe
PI Pro

Uit: bezorgdheid |
| Geplaatst: Ma 28 Apr 2008, 11:15 |
 |
|
Er zullen altijd mensen zijn die de kunst beheersen om rijk te worden door anderen voor hen te laten werken.
En er zullen altijd regios in de wereld zijn die dit soort mensen met open armen ontvangt.
Het kapitalisme zal misschien verschuiven en in zijn spoor een kloof tussen arm en rijk achterlaten maar noot verdwijnen.
Zorg dus maar dat je bij de rijken behoort wanneer het kapitalisme het hier voor bekeken houdt.
Maar daarvoor moet je natuurlijk het dolce far niente inruilen voor een beetje motivatie en initiatief. |
| Bericht: #765725 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 12:13 |
 |
|
Er zullen altijd armen en rijken zijn en het zullen steeds dezefden zijn. Sociaal moeten de "onschuldige" armen echter geholpen worden door diezelfde rijken. |
| Bericht: #765830 |
|
|
wittmann
PI Pro

|
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 15:52 |
 |
|
Kapitalisme pur sang bestaat allang niet meer.Economische fluctuaties zijn er altijd. |
| Bericht: #765886 |
|
|
Roeland1
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop |
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 16:10 |
 |
|
als de westerse mens bereid is collectief te werken aan een systeem waar elke handeling niet moreel betwistbaar is (wat nu het geval spijtig genoeg is) omwille van het wereldkapitalisme zal het kapitalisme misschien vallen. Het gaat om een collectieve 'switch' naar een hoger niveau van waardig bestaan. Wanneer de collectieven streven naar deze switch, niet terwille van hun emotionele peiler, rationele peiler of morele peiler apart - maar terwille van deze drie peilers via een nieuw economisch denken elkaar te doen overlappen.
Er heerst immers een menselijke maar onwaardige contradictie in ons handelen.
Een voorbeeld.
Men doet aan ontwikkelingshulp. Emotioneel is dit een positieve keuze. Moreel is dit een positieve keuze. Rationeel is dit een negatieve keuze (heeft averechts effect op lange termijn; volk neemt genoegen met de miserie).
Deze contradictie neemt dat wij nog niet het stadium van überbestaan hebben bereikt. Eens we bereid zijn deze drie peilers (emo, ratio, moraliteit) te willen laten samenvloeien in élke beslissing die we nemen (ook bvb wat betreft consumptie = economisch systeem), zullen we als collectief bestaan in staat zijn het kapitalisme omver te stoten, in ruil voor een nieuw, economisch stelsel dat al de vorige overtroefd.
Als persoon tracht ik te streven naar het samenvloeien van deze drie peilers. Ik zal bvb nooit ook maar één cent geven aan ontwikkelingshulp, of mijn voedsel geven aan een uithongerend kind. Ik tracht immers rationalisme, emotionaliteit en moraliteit te verweven - in mijn eigen beslissingen. Miserie en conflict is immers de voedbodem van mensmaatschappelijke vooruitgang. Daarom zal ik nooit miserie of conflict trachten te vermijden door bvb ontwikkelingshulp, of het niet laten uithongeren van een uithongerend kind. Ik zal steeds passief als individu aan de zijlijn staan. Noch zal ik meedoen aan dit conflict en aan het stimuleren van deze miserie.
Eens we dat allen als collectief hebben leren doen zal het kapitalisme onder een consumentenrevolutie vallen. Het heeft enkel en alleen met collectieve menselijke waardigheid en het streven hiernaar te maken. Enkel zo kan deze kapitalistische machine vallen : door het - wat ik noem -
hyperrationalisme
te installeren. Dit is een rationeel denken en handelen dat rekening houdt met de vaak met elkaar in contrast staande menselijke peilers moraliteit en rationaliteit. Emotionele keuzes moeten verworpen worden, vermits zij deze fluctuatie van de drie peilers belemmeren. Men moet niet trachten op egoïstische wijze zijn emotionele geweten te sussen via bvb het eten verlenen aan een verhongerend kind : laat dat kind maar sterven door de hand van zijn systeem, en laat aldus de kwade kern van dat systeem blootleggen door de uithongering van dat kind.
Conflict en miserie zijn onze bondgenoten in vooruitgang. Emotionaliteit is de belemmering van vooruitgang, is puur individueel egoïsme.
De dag dat wij collectief op hyperrationele (= morele&rationele) basis streven naar kapitalistische miserie, die dag zal het kapitalisme verworpen worden.
Leve de versnelde vooruitgang! |
| Bericht: #765887 |
|
|
aron bie
PI Addict

|
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 16:38 |
 |
|
| Roeland1 schreef: |
als de westerse mens bereid is collectief te werken aan een systeem waar elke handeling niet moreel betwistbaar is (wat nu het geval spijtig genoeg is) omwille van het wereldkapitalisme zal het kapitalisme misschien vallen. Het gaat om een collectieve 'switch' naar een hoger niveau van waardig bestaan. Wanneer de collectieven streven naar deze switch, niet terwille van hun emotionele peiler, rationele peiler of morele peiler apart - maar terwille van deze drie peilers via een nieuw economisch denken elkaar te doen overlappen.
Er heerst immers een menselijke maar onwaardige contradictie in ons handelen.
Een voorbeeld.
Men doet aan ontwikkelingshulp. Emotioneel is dit een positieve keuze. Moreel is dit een positieve keuze. Rationeel is dit een negatieve keuze (heeft averechts effect op lange termijn; volk neemt genoegen met de miserie).
Deze contradictie neemt dat wij nog niet het stadium van überbestaan hebben bereikt. Eens we bereid zijn deze drie peilers (emo, ratio, moraliteit) te willen laten samenvloeien in élke beslissing die we nemen (ook bvb wat betreft consumptie = economisch systeem), zullen we als collectief bestaan in staat zijn het kapitalisme omver te stoten, in ruil voor een nieuw, economisch stelsel dat al de vorige overtroefd.
Als persoon tracht ik te streven naar het samenvloeien van deze drie peilers. Ik zal bvb nooit ook maar één cent geven aan ontwikkelingshulp, of mijn voedsel geven aan een uithongerend kind. Ik tracht immers rationalisme, emotionaliteit en moraliteit te verweven - in mijn eigen beslissingen. Miserie en conflict is immers de voedbodem van mensmaatschappelijke vooruitgang. Daarom zal ik nooit miserie of conflict trachten te vermijden door bvb ontwikkelingshulp, of het niet laten uithongeren van een uithongerend kind. Ik zal steeds passief als individu aan de zijlijn staan. Noch zal ik meedoen aan dit conflict en aan het stimuleren van deze miserie.
Eens we dat allen als collectief hebben leren doen zal het kapitalisme onder een consumentenrevolutie vallen. Het heeft enkel en alleen met collectieve menselijke waardigheid en het streven hiernaar te maken. Enkel zo kan deze kapitalistische machine vallen : door het - wat ik noem -
hyperrationalisme
te installeren. Dit is een rationeel denken en handelen dat rekening houdt met de vaak met elkaar in contrast staande menselijke peilers moraliteit en rationaliteit. Emotionele keuzes moeten verworpen worden, vermits zij deze fluctuatie van de drie peilers belemmeren. Men moet niet trachten op egoïstische wijze zijn emotionele geweten te sussen via bvb het eten verlenen aan een verhongerend kind : laat dat kind maar sterven door de hand van zijn systeem, en laat aldus de kwade kern van dat systeem blootleggen door de uithongering van dat kind.
Conflict en miserie zijn onze bondgenoten in vooruitgang. Emotionaliteit is de belemmering van vooruitgang, is puur individueel egoïsme.
De dag dat wij collectief op hyperrationele (= morele&rationele) basis streven naar kapitalistische miserie, die dag zal het kapitalisme verworpen worden.
Leve de versnelde vooruitgang! |
Ik hoop dat je in kapitalistische rangen een goed zichtbare plaats gaat innemen, dat zal aanmerkelijk zijn ondergang bespoedigen. |
| Bericht: #765891 |
|
|
aron bie
PI Addict

|
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 16:40 |
 |
|
| joppe schreef: |
Er zullen altijd mensen zijn die de kunst beheersen om rijk te worden door anderen voor hen te laten werken.
En er zullen altijd regios in de wereld zijn die dit soort mensen met open armen ontvangt.
Het kapitalisme zal misschien verschuiven en in zijn spoor een kloof tussen arm en rijk achterlaten maar noot verdwijnen.
Zorg dus maar dat je bij de rijken behoort wanneer het kapitalisme het hier voor bekeken houdt.
Maar daarvoor moet je natuurlijk het dolce far niente inruilen voor een beetje motivatie en initiatief. |
De ultieme overwinning van de proletariër is niet meer moeten werken. |
| Bericht: #765892 |
|
|
aron bie
PI Addict

|
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 16:41 |
 |
|
| wittmann schreef: |
| Kapitalisme pur sang bestaat allang niet meer.Economische fluctuaties zijn er altijd. |
Tegenwoordig is het boom and bust.
Het zal wel één keer prijs zijn... |
| Bericht: #765893 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Di 29 Apr 2008, 17:35 |
 |
|
Roeland1 : maar in afwachting van je utopie zullen er al veel mensen van de honger omgekomen zijn. Gelukkig maar voor jou ben jij niet als "hen" geboren. |
| Bericht: #765915 |
|
|
aron bie
PI Addict

|
| Geplaatst: Wo 30 Apr 2008, 15:11 |
 |
|
| Sukkelaar13 schreef: |
| Roeland1 : maar in afwachting van je utopie zullen er al veel mensen van de honger omgekomen zijn. Gelukkig maar voor jou ben jij niet als "hen" geboren. |
Klopt.
Maar gelukkig wordt het kapitalisme héél langzamerhand socialer en ecologischer, zoniet gaat het naar de knoppen. |
| Bericht: #766036 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 30 Apr 2008, 16:09 |
 |
|
HET kapitalisme bestond enkel in de VS; HET kommunisme bestond alleen maar in de USSR en het compromis tussen beiden bestond en bestaat in Europa. Ik spreek uiteraard alleen maar over de "blanke " wereld. |
| Bericht: #766048 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Wo 30 Apr 2008, 22:19 |
 |
|
| Roeland1 : maar in afwachting van je utopie zullen er al veel mensen van de honger omgekomen zijn. Gelukkig maar voor jou ben jij niet als "hen" geboren. |
Weet ik. En vindt dit zeer zeker spijtig. Maar daar tref ik geen schuld aan. Mijn geboorteplek en mijn levenskansen zijn louter toevallig - een beetje zoals huidskleur hé - ik moet me daar niet voor schamen. Wel moet ik mijn (voor)ouders hiervoor bedanken, en zeker niet beginnen profiteren op de rug van anderen.
De schuld waar ik mee leef is wanneer ik consumeer, maar zelfs dan is mijn consumptie een gedwongen geketende of alleszinds gestimuleerde consumptie (van goederen waar bloed is voor gevloeid/miserie is voor gegroeid). Echter ben ik in mijn ideeën geen kapitalist en dat neemt mijn individueel schuldgevoel grotendeels weg. Wanneer ik ook consumptiegericht (later) wanneer ik als niet-student wat meer verdien, ook mijn consumptiegedrag on-kapitalistisch maak, dan zal mijn schuldgevoel volledig verdwenen zijn. Ik verheug me al op die dag.
Vermits wij diegenen zijn met de macht en het geld over de wereld, moeten wij diegenen zijn die het collectief morele besef moeten stimuleren te laten stijgen tot een hoger niveau. Want wat is immers het levenssap van vooruitgang en progressie in deze miserabele wereld des mensen? Dat is moralisering.
Het enige dat geweld, supprematie, geld en macht omverwerpt is morele slagkracht. Dat is steeds zo geweest, dat zal steeds zo zijn... en laat ons hopen, dat het ooit, niet meer nodig zal moeten zijn. |
| Bericht: #766086 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Wo 30 Apr 2008, 22:22 |
 |
|
| HET kapitalisme bestond enkel in de VS; HET kommunisme bestond alleen maar in de USSR en het compromis tussen beiden bestond en bestaat in Europa. Ik spreek uiteraard alleen maar over de "blanke " wereld. |
klopt, maar europa is nog steeds méér een links-collectivistisch (herverdelings)
kapitalisme
dan een kapitalistisch
links-herverdelings-collectivisme
. De core business is nog steeds de vrije markt, het kleedje is herverdelingsgericht. |
| Bericht: #766087 |
|
|
wittmann
PI Pro

|
| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 06:33 |
 |
|
De gecorrigeerde markteconomie is het beste systeem.Moet niet veel meer aan verbeterd worden. |
| Bericht: #766102 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 11:57 |
 |
|
| De gecorrigeerde markteconomie is het beste systeem.Moet niet veel meer aan verbeterd worden. |
zeg dat tegen dit ventje :
allee ja, tegen een ander ventje in dezelfde toestand, want den dezen is hoogstwaarschijnlijk al dood... |
| Bericht: #766115 |
|
|
wittmann
PI Pro

|
| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 12:10 |
 |
|
Roeland1 ziet weer spoken.In Afrika hebben ze zeker geen gecorrigeerde markteconomie.Overigens laat Afrika mij steenkoud. |
| Bericht: #766124 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 12:15 |
 |
|
| Roeland1 ziet weer spoken.In Afrika hebben ze zeker geen gecorrigeerde markteconomie.Overigens laat Afrika mij steenkoud. |
wittmann toont eens weer zijn ware gelaat...
jij bent een ware economist!
proficiat zou ik zo zeggen
in 'mijn' systeem zou jij gepest worden omwille van je morele achterstalligheid
ONZE markteconomie is als de pest voor de derde wereld. Het feit dat ONZE markteconomie gecorrigeerd is heeft er niets mee te maken. Trouwens, ik heb de grootste bedenkingen bij 'het positief effect' van het merendeel van die sociale correcties...
wie of wat ben jij eigenlijk wittmann?
militarist, geweld-lover, euro-nationalist, islamofiel, economist, klimaat-hyper, links-collectivistisch herverdelingsgericht... ik kan daar maar één 'soort persoon' in deze samenleving op plakken : eurocraat!  |
| Bericht: #766126 |
|
|
wittmann
PI Pro

|
| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 13:13 |
 |
|
Dat een nationalist onverschillig staat tegenover de toestand in Afrika zou niet mogen verbazen.
Afrika is gewoon onderontwikkeld en politiek onstabiel;dat is de oorzaak van de ellende.Ons economisch systeem heeft daar niets mee te maken.
Een sociaal,ecologisch en nationalistisch gecorrigeerde markteconomie is het beste systeem.Ons huidige economisch systeem is al een redelijk groot gedeelte van de waarheid.
Het zogenaamde systeem van roeland1 zal nooit bestaan. |
| Bericht: #766139 |
|
|
Blanche Neige
PI Addict

|
| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 13:20 |
 |
|
| aron bie schreef: |
| joppe schreef: |
De ultieme overwinning van de proletariër is niet meer moeten werken. |
Nee, om door te gaan in uw Marx-woordenschat. De ultieme overwinning van de proletariër is de productiemiddelen in eigen handen te hebben. |
| Bericht: #766141 |
|
|
Blanche Neige
PI Addict

|
| Geplaatst: Do 1 Mei 2008, 13:25 |
 |
|
Dat een nationalist onverschillig staat tegenover de toestand in Afrika zou niet mogen verbazen.
Afrika is gewoon onderontwikkeld en politiek onstabiel;dat is de oorzaak van de ellende.Ons economisch systeem heeft daar niets mee te maken.
Een sociaal,ecologisch en nationalistisch gecorrigeerde markteconomie is het beste systeem.Ons huidige economisch systeem is al een redelijk groot gedeelte van de waarheid.
Het zogenaamde systeem van roeland1 zal nooit bestaan. |
Ik kan grotendeels akkoord gaan met jou. Maar als je spreekt van een gecorrigeerde markteconomie, dan ga je ervan uit dat er instanties ontstaan die machiger zijn dan grote bedrijven. Ik weet niet ofdat wel juist is. |
| Bericht: #766142 |
|
|

|
|
Ga naar Pagina 1, 2 Volgende
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Zo 12 Okt 2008, 07:25
|
|
|
|
|