Persberichten
PI Redactie

|
| Geplaatst: Zo 4 Mei 2008, 18:06 | Onderwerp: Open Vld: Bart Somers: Debat over uitgebluste jongeren |
 |
|
Open Vld-voorzitter Bart Somers wil een breed en ernstig debat over en mét uitgebluste kinderen en jongeren. Hij vraagt dit n.a.v. een artikel in De Standaard van dit weekend over kinderen en jongeren die steeds meer met psychische problemen kampen. Bart Somers: “Dit is zeer ernstig. We mogen daar niet zomaar overheen stappen. Ik vraag daarom een ernstig maatschappelijk debat hierover. Het wordt hoog tijd om in een hogere versnelling te schakelen. Een moderne Westerse samenleving als de onze, die zichzelf vaak als voorbeeld ziet voor de rest van de wereld, kan zich dit niet veroorloven.”
Bart SomersOpen Vld-voorzitter Bart Somers roept op om de noodkreten van de vele uitgebluste kinderen en jongeren ter harte te nemen. Bart Somers: “Als ik dat lees ben ik zeer verontrust. Niet alleen als politicus, maar ook als vader. Ik vraag daarom een ernstig maatschappelijk debat hierover.
“Pasklare antwoorden liggen niet meteen voor het grijpen. Inspanningen die in het verleden werden gedaan, zoals het zelfmoord-preventieplan van de Vlaamse regering, lijken niet voldoende. Ander pijnpunten, zoals het schrijnende tekort kinderpsychiaters, kennen nog niet eens een begin van oplossing. Het wordt dus hoog tijd om in een hogere versnelling te schakelen,” aldus Bart Somers. “Blijkbaar zit het allemaal veel dieper dan we dachten.”
Voor Bart Somers moet het debat breed gevoerd worden, met alle betrokken actoren, inclusief de jongeren zelf. “We moeten niet alleen over maar ook mét de jongeren praten. De politiek alleen kan hier geen antwoord op geven. Dit vergt de samenwerking met alle betrokkenen.”
Somers wil ook weg van de clichés en platgetreden paden. “Zeggen dat dit allemaal de schuld is van de hedendaagse samenleving is te eenvoudig. Het verklaart bijvoorbeeld niet waarom in ons land zelfmoord bij jongeren 2,5 keer hoger is dan in Nederland. We moeten verder geraken, zoniet laten we die vele kinderen en jongeren in de steek.” |
| Bericht: #766622 |
|
Advertentie
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Vr 8 Aug 2008, 19:32
|
|
|
|