Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Ma 12 Mei 2008, 16:31 | Onderwerp: Kort verslag over faire le point van de RTBF |
 |
|
Ik heb reeds dikwijls via dit medium aangedrongen opdat de Vlamingen de zondag vanaf 11u45 ook naar de RTBF zouden kijken.
Gisteren ging het over B-H-V en was het heel leerrijk: 4 Franstaligen tegen 4 Vlamingen.
Maingain met zijn 2 zetels vertegenwoordigde de MR. Het viel tevens op dat de 4 Franstaligen allen Franstalige Brusselaars waren
Het was gedurende de ganse uitzending dat de Walen zowel bij het publiek als via e-post ofwel niet akkoord gingen met de Franstalige Brusselaars ofwel, zelfs opmerkelijk veel, aandrongen op de opsplitsing van Belgie( sommigen wel met in hun achterhoofd dat brussel als een rijpe appel met Wallonie zou mee gaan)
Een heel belangrijke uitspraak kwam er van de PS-er Moriaux: hij begreep dat de Vlamingen niet langer aanvaarden dat Brussel zich als een olievlek tracht uit te breiden in Vlaanderen. Hij verklaarde zelfs dat dit met gestopt worden. Verder zei hij dat de Franstaligen die zich in Vlaanderen gaan vestigen zich er moeten aanpassen en geen faciliteiten eisen. In ruil hiervan vroeg hij van de Vlamingen dat zij begrip zouden hebben dat door de opsplitsing van B-H-V De Franstaligen vrezen dat de Vlamingen bezig zijn een staatsgrens aan het maken zijn en ze zijn daar dan ook bang voor.
Tegen het laatste van de uitzending verklaarde hij zelfs dat hij voor een gedeeltelijke confederatie was. Zeg nu niet dat ik naief ben, maar ik vond het van hem moedige uitspraken. Ik volg al heel lang de Franstalige pers en dergelijke uitspraken heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
Ik denk, ben niet meer zeker, dat het Tinne Van der Straeten was die zei dat Brussel 19 gemeenten slecht bestuurd wordt. Hierop werd de moderator Olivier Marroi echt boos en nam haar het woord af. VDStraeten wist enkel nog te zeggen dat dit een van de redenen is dat de Brusselaars hun stand ontvluchten en naar Vlaanderen trekken.
De 4 Franstalige Brusselaars willen blijven onderhandelen; het publiek vroeg dit ook. Eenparig verklaarden zij dat het geen zin heeft de regering te laten vallen. Ik viel bijna uit mijn zetel. Beginnen zij echt bang te worden dat het de Vlamingen menens is en dat door de elektorale druk van het Vlaams Belang op de NVA en deze op de CD&v de onafhankelijkheid van Vlaanderen dichter bijkomt?
Tot slot wist Eric van Rompuy nog te zeggen dat al de aanwezige partijen maar een regering moesten vormen zonder zijn kartel want dat zij over een meerderheid konden beschikken.
Mijn vraag aan de andere pannelleden: wat denken jullie hier van? |
| Bericht: #767520 |
|
Advertentie
|
|
saeftinghe
PI Pro

Uit: brugge zekerst |
| Geplaatst: Ma 12 Mei 2008, 16:37 | Onderwerp: |
 |
|
vorige week wist happart op rtl ook al te vertellen dat hij de eis voor de splitsing van bhv kon verstaan, dat vlamingen vlaams willen zijn in vlaanderen zoals de walen waals in wallonie. in dat opzicht kon hij best bart dewever verstaan. Consternatie bij de interviewer natuurlijk. het is nuttig te verstaan dat er een verschil is tussen de walen en de franstalige brusselaars. volgens mij kan bhv de ps gestolen worden: in de rand zitten vooral mr en cdh stemmers. zij kunnen natuurlijk niet anders dan huilen met de wolven. |
| Bericht: #767523 |
|
|
Sundancer
PI Addict

|
| Geplaatst: Ma 12 Mei 2008, 18:06 | Onderwerp: |
 |
|
Ik heb de uitzending gezien vanaf 11u30 (interview met Reynders) en debat vanaf 12u. Ook de uitgenodigde Vlamingen kwamen uit de faciliteiten gemeenten. Ik werd woedend toen zowel die van Ecolo als Maingain het steeds weer hadden over fascisten toen er allusie gemaakt werd aan Vlaams Belang en de Niveanen kregen er ook goed van langs. Van Rompuy kon het blijkbaar ook niet al te goed vinden met Maingain (Vlaamshater bij uitstek) en de toon liep af en toe hoog op. Inderdaad, U hebt gelijk, het is goed debatten op RTBF of RTL te volgen, zo horen wij eens een andere klok. Ook zijn die toch van een betere kwaliteit dan de kinderjuf-achtige nieuwslezingen op de VRT, of de éénzijdige, partijdige interviews in de zeverdag, waar zelden Vlaams Belangers uitgenodigd worden.
Dat er verleden donderdag in de Kamer een belachelijk schouwspel opgevoerd werd was iedereen toch min of meer ermee eens. |
| Bericht: #767529 |
|
|
kweetnie
PI Addict

|
| Geplaatst: Ma 12 Mei 2008, 19:41 | Onderwerp: |
 |
|
| Sundancer schreef: |
| . Inderdaad, U hebt gelijk, het is goed debatten op RTBF of RTL te volgen, zo horen wij eens een andere klok. |
Laat ons gewoon stellen dat de franstalige journalisten ( en deze met zijne dikke kop van RTL tvi op kop al het mogelijke doen om alles wat op te hitsen. Zij doen dit veel meer dan gebeurt aan Vlaamse kant. |
| Bericht: #767530 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 06:00 | Onderwerp: |
 |
|
Moureau wist ook nog te vertellen dat het schouwspel in de kamer een opgezet spel was door de regeringspartijen. |
| Bericht: #767555 |
|
|
Sundancer
PI Addict

|
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 06:28 | Onderwerp: |
 |
|
Moureau zou kunnen gelijk hebben. Een grote "mise en scène" van de regeringspartijen om aan hun zuur verkregen postje te kunnen houden met als "meester"-regisseur Herman Van Rompuy. Nog nooit zoiets meegemaakt. En Leterme maar ronddraaien op zijn stoel. Dit is waarlijk een Muppet Show geworden.
Uit het interview met Reynders voor het debat moet ik nogmaals vaststellen dat die man verschrikkelijk ambitieus is en er alles zal aan doen om Leterme voetje te lichten want Reynders wil ook ooit eens in zijn leven premier worden. |
| Bericht: #767559 |
|
|
Sundancer
PI Addict

|
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 07:48 | Onderwerp: |
 |
|
In dit voetje lichten wordt Reynders ferm bijgestaan door zijn spitsbroeders van de VLD als ik de kranten van deze morgen mag geloven, hier uit Het Laatste Nieuws:
"Open Vld wil dat premier Yves Leterme tegen 15 juli een akkoord heeft over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde èn een stevig sociaaleconomisch plan klaarheeft. Dat zeggen vicepremier Patrick Dewael en Open Vld-voorzitter Bart Somers.
Dewael waarschuwt zijn regeringspartners in Het Laatste Nieuws. "Voor ons blijft 15 juli de deadline. Tegen dan wil Open Vld dat er een akkoord op tafel ligt over een communautair pakket, inclusief een oplossing voor B-H/V. Tegen 15 juli moét voor ons ook duidelijk zijn welke economische koers deze regering de volgende jaren wil varen. Wij eisen keiharde garanties over activering en fiscaliteit. De belastingdruk moet verder omlaag. Hebben we die garanties niét op 15 juli, dan is er een ernstig probleem."
In een interview met De Morgen voert Bart Somers ongeveer hetzelfde discours. Hij geeft meer details bij een aantal precieze verwachtingen van de Vlaamse liberalen. Zo moet Leterme aantonen hoe hij in 2012 een begrotingsoverschot van 1 procent wil bereiken, hoe hij 200.000 jobs wil creëren en hoe hij via een lastenverlaging de koopkracht wil verhogen.
Komt Leterme niet met een adequaat antwoord, dan zal Open Vld zich beraden over hun verdere regeringsdeelname. (belga/jv) "
Dus 15 juli (nog 2 maanden ofte 8 weken) is het buigen of barsten, erop of erover voor Leterme. Wij gaan nog spannende politieke dagen tegemoet. Benieuwd welk wit konijn ze op 15 juli uit hun hoed zullen proberen te toveren. |
| Bericht: #767563 |
|
|
Roeland1
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop |
| Geplaatst: Di 13 Mei 2008, 12:59 | Onderwerp: |
 |
|
De meestertactici zitten bij de VLD en MR. AL de rest laat zich vangen in hun web. En dat gaat van Milquet via Tinne Vanderstraeten tot Annemans. |
| Bericht: #767603 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 10:36 | Onderwerp: |
 |
|
Annemans??? verklaar dit even. |
| Bericht: #767684 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:23 | Onderwerp: |
 |
|
| Sukkelaar13 schreef: |
| Annemans??? verklaar dit even. |
Annemans kapt op CD&V en NVA - die slechts als poppen worden bespeeld door de poppenhanterende blauwen.
De enigen waar hij zou op moeten kappen zijn de grootregionalististen (blauw en rood) en het tactisch vernuft van de blauwen, van de MR en de VLD.
Maar hij kapt op het kartel - die toch is onderworpen aan de tactiek van blauw - en aldus loopt hij in hun val, waar de poppen reactionair in conflict met elkaar treden.
En wanneer twee honden vechten om een been, dan loopt den blauwen hond ermee heen...
Ik heb respect voor het retorisch talent van Annemans - en ik heb hem al nekeer deze tactiek van blauw horen uitleggen in het parlement - doch loopt hij zélf in deze tactiek.
Moest VB trouwens méér vitten op de verliezer van de verkiezingen, die toch zoveel te zeggen blijft hebben (blauw), dan denk ik dat het VB het kartel meer aan haar kant zou kunnen trekken... |
| Bericht: #767710 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:27 | Onderwerp: |
 |
|
Roeland1 : ik heb nu de stellige indruk dat jij alles beter weet dan mensen die er al 20 jaar mee bezig zijn. Dat kan toch niet. Ik aanvaard dat je andere standpunten hebt maar steeds beter weten is voor mij toch teveel hoor. |
| Bericht: #767711 |
|
|
borrel
PI Expert

Uit: Mol |
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:35 | Onderwerp: |
 |
|
| Roeland1 : ik heb nu de stellige indruk dat jij alles beter weet dan mensen die er al 20 jaar mee bezig zijn. Dat kan toch niet. Ik aanvaard dat je andere standpunten hebt maar steeds beter weten is voor mij toch teveel hoor. |
Soms heeft Roeland wel gelijk  |
| Bericht: #767714 |
|
|
Sukkelaar13
PI Pro

|
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:39 | Onderwerp: |
 |
|
Natuurlijk, het zou maar erg zijn. Maar dat % wordt slechts met 1 cijfer geschreven hoor. |
| Bericht: #767716 |
|
|
Roeland1
PI Pro

| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 14:48 | Onderwerp: |
 |
|
Kartel wint de verkiezingen.
Kartel verliest de regeringsdebatten en de parlementaire en mediatieke tactische oorlog.
Vlaamstalig blauw verliest de verkiezingen.
Vlaamstgalig blauw wint de regeringsdebatten en de parlementarie én mediatieke tactische oorlog.
Het lijkt me duidelijk wie de zwakkeling is (kartel) en wie onder de knoet staat van de sterkere (sterkere = blauw) ...
Doch blijft VB louter kappen op de zwakke. En dat werkt nog meer in het voordeel van de sterke, die trouwens een grotere vijand is van het VB. Ik noem dit spijtig, ik noem dit een val waar het VB in loopt.
Wanneer Annemans in de Kamer zit te roepen naar het Kartel, dan zit élke blauwe daar in zichzelf te gieren van innerlijk plezier. |
| Bericht: #767720 |
|
|
kweetnie
PI Addict

|
| Geplaatst: Wo 14 Mei 2008, 15:04 | Onderwerp: |
 |
|
| Natuurlijk, het zou maar erg zijn. Maar dat % wordt slechts met 1 cijfer geschreven hoor. |
1honderd |
| Bericht: #767723 |
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Zo 7 Sep 2008, 08:14
|
|
|
|
| Gerelateerde berichten |