misantroop
PI Pro

|
| Geplaatst: Za 17 Mei 2008, 20:12 |
 |
|
| Quote: |
Justitie heeft maar één persoon in dienst die het computerprogramma om de straf van veroordeelden correct te berekenen, onder de knie heeft. Bovendien verandert de minister van Justitie soms op eigen houtje die berekeningswijze. En dat is ongrondwettelijk, zo blijkt. Volgens strafuitvoeringsrechter Freddy Pieters zijn er wellicht meerdere onterechte vrijlatingen geweest.
Voor interpretatie vatbaar
Het is soms erg moeilijk om de straftijd die een veelpleger moet uitzitten te bepalen. De wetgeving op recidive is zeer ingewikkeld en voor interpretatie vatbaar. De computer berekent die straftijd. Soms zijn meerdere interpretaties mogelijk en die kunnen een verschil van jaren geven. De gevangenisdirecties kunnen dan slechts bij één man terecht: een 55-jarige computerdeskundige. Hij weet als enige hoe het berekeningsprogramma werkt en welke interpretatie geldt. Hij kan dus als enige de juiste straftijd bepalen.
Onterechte vrijlatingen
Bijkomend probleem is dat de minister van Justitie de interpretatie van de berekeningswijze soms zelf wijzigt. Zo leidde volgens strafuitvoeringsrechter Freddy Pieters een foute rondzendbrief van voormalig justitieminister Onkelinx vermoedelijk tot meerdere vrijlatingen, die onterecht waren nadat zij de interpretatie van de berekeningswijze had veranderd. Pieters wil dat het parlement beslist hoe de straftijd moet worden berekend. (belga/tdb) |
Met de dag gekker wat je leest, nu heeft men al een computerprogramma nodig om te bepalen hoe lang iemand moet vastzitten. Nochtans is het in wezen heel simpel, een rechter spreekt een straf uit en die straf moet uitgezeten worden, maar ja als je met allerlei wetten gaat zitten schermen, strafverminderingen, overvolle cellen, plaatsgebrek etc etc kan ik m best voorstellend at je op het laatst een computer moet gaan inschakelen die dan na urenlange berekeningen te maken uiteindelijk tot het resultaat komt dat de gevangenissen nog steeds vol zitten en van de misdadiger zijn straf gerust een paar jaartjes af mogen |
| Bericht: #768214 |
|
|
|
|
Trucker
PI Addict

Uit: vlaamse ouders |
| Geplaatst: Za 17 Mei 2008, 20:28 |
 |
|
Had het ook gelezen, was er vrijwel zeker van dat je dat ging oppikkenen er een mep op ging geven.
Is dit een scenario van de kolderbrigade met Gaston en Leo
Dan lees je dat Vlaanderen een "negatief imago heeft" in het buitenland.
Dit is pelgie, het land waar de meest hilarische oplossingen uitgevonden worden om problemen op te lossen. |
| Bericht: #768217 |
|
|
Ward
PI Pro

Uit: Stabroek |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 00:18 |
 |
|
Indien dit waar is?
Hoe komt het dan dat ieder gerechtelijk arrondisement, ja zelfs
iedere rechter een andere "strafmaat" heeft.
Of worden die uitspraken achteraf nog eens "uitgerekend" ??  |
| Bericht: #768246 |
|
|
Roeland1
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 00:37 |
 |
|
Ik snap er de ballen van
Echt waar, Belgisch surrealisme, theeft ne grappige invalshoek ... totdat je beseft dat het hier om mensenlevens gaat  |
| Bericht: #768248 |
|
|
4sake
PI Expert

Uit: de broek van onze pa. |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 07:11 |
 |
|
Ik begrijp er alles van
Een kot vol apen is meer gedisciplineerd en volgens rangorde de normen bepalend,dan ik dit fuck*ng apenland !!! |
| Bericht: #768261 |
|
|
Flipgirl
PI Senior

Uit: Mechelen |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 11:12 |
 |
|
Ik zal mij maar niet afvragen wat er morgen gebeurt als die mens pakweg omver gereden wordt, een hartaanval krijgt of in coma beland (of iets minder extreem bijvoorbeeld tijdskrediet opneemt voor 3 maanden) ...
Is het trouwens zo moeilijk om het aantal dagen straf uit te rekenen min het aantal dagen voorarrest?
Ik ben opt moment weer es werkloos sinds vrijdag (interimopdracht afgelopen) ... Ik wil met alle plezier die job overnemen. |
| Bericht: #768270 |
|
|
demonen
PI Pro

Uit: het Oosten |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 11:34 |
 |
|
Wat als die man morgen een crimineel feit pleegt?
Moet hij dan zelf de duur van zijn straf bepalen? |
| Bericht: #768274 |
|
|
Flipgirl
PI Senior

Uit: Mechelen |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 11:53 |
 |
|
| demonen schreef: |
Uiteraard is dat een modelburger die nooit een fout of een overtreding begaat, laat staan ooit een celstraf zou krijgen  |
| Bericht: #768279 |
|
|
Roeland1
PI Pro

Uit: verontwaardiging, menslievendheid en hoop |
| Geplaatst: Zo 18 Mei 2008, 12:53 |
 |
|
| Flipgirl schreef: |
Uiteraard is dat een modelburger die nooit een fout of een overtreding begaat, laat staan ooit een celstraf zou krijgen  |
We leven vandaag de dag idd in een systeem waar men de bevolking opdeelt in 'modelburgers' - lees, de multiculturele elite - en het plebs... |
| Bericht: #768285 |
|
|
KempensBoerke
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen... |
| Geplaatst: Ma 19 Mei 2008, 15:09 |
 |
|
| Flipgirl schreef: |
Gelijk Flor?  |
| Bericht: #768388 |
|
|
KempensBoerke
PI Expert

Uit: ...de Voorkempen... |
| Geplaatst: Ma 19 Mei 2008, 15:10 |
 |
|
| demonen schreef: |
Dan doet dat ne (voormalige) medewerker.
Effe buiten gaan staan, vinger in de lucht * windrichting: vwalla!!
Foutmarge: 99%, maar wie ligt daar wakker van?  |
| Bericht: #768389 |
|
|

|
|
Tijden zijn in UTC + 1 uur. Het is nu Za 11 Okt 2008, 06:48
|
|
|
|
|